Sisäseinä tarkoitus jättää vaakalaudoitukselle -> maalaus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Veturitalli
Uusi jäsen

Sisäseinä tarkoitus jättää vaakalaudoitukselle -> maalaus

Viesti Kirjoittaja Veturitalli »

Moro

Ideana olisi yläkerran rappukäytävän sisäseinä jättää vaakalaudoitukselle. Eli seinästä on revitty haltex levy lasikuitutapetteineen pois.
Ajatuksena olis sit maalata laudoitus. Laudoitusten välissähän on raot, mitäs tiivistystä rakoihin suosittelisitte? kenties isompiin rakoihin sais selluvillan tungettua..

-T&L-
Tyyppi
Jäsen
Jäsen

Re: Sisäseinä tarkoitus jättää vaakalaudoitukselle -> maalaus

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

Miksi ne raot pitäisi tiivistää?
VillaMaire
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja VillaMaire »

Laita paperirappaus. Itse jätimme alakerran pikkueteiseen vanhat vaakalaudat olemaan (niiden päälle oli muinoin vedetty pinkopahvi, mutta jouduimme poistamaan ne)ja tein ensimmäisen kerroksen paperirappausmössön selluvillasta. Se meni nätisti rakoihin peittäen ne. Kuivuessan se hieman halkeili rakojen kohdalta, mutta tein päälirappauksen vielä silputusta toimistopaperista, joka peitti pienet halkeamat. (Sitä vois tietty kuivuessa hieman suihkuttaa, ettei kuivuisi niin nopeasti, niin ei ehkä halkeilisi ollenkaan.) Laitoin toimistopaperisilpun joukkoon vielä hamppupäistärettä antamaan elävää pintaa (pellava tai mikä vaan kasvikuitu käy tai voi jättää kokonaan poiskin, tulee vaan aika kaunista). Kovettuu aivan kivikovaksi.
Kannattaa kokeilla! Paperilla rappaa ihan mitä vaan.
Ensin toimistopaperi paperisilppurin läpi. Ämpärilliseen vettä tungin niin paljon paperia kuin suinkin meni ja annoin liota pari päivää (pari tuntiakin saattaa riittää). Sitten tavallisella sauvasekoittimella ihan muusiksi. Ämpärilliseen paperia laitoin noin 100g metyyliselluloosaa (paperitapetille tarkoitettu liisterijauhokin käy) ja noin 1 dl liitua, jotta tulee valkoisempaa. Voi laittaa kaoliinia tai vaikka pigmenttejäkin, tai sitten ei mitään täyteaineita. Lopuski voi vaikka käsin sotkea kaikki varmasti tasaiseksi tahnaksi. Itse kokeilin ensin monenlaisia seoksia. Kun sitten seos on sellaista limaista puuroa, se levittyy nätisti muurauskauhalla seinään.
Jos tekee paperimassan selluvillasta, sitä ei tarvi enää silputa. Vesi vain ja metyyliselluloosa ja se on siinä! Paperirappauksen voi normaalisti maalata. Itselle jäi niin kaunis ja tasainen jälki valkeasta paperista ja kasvikuiduista siinä, etten taida maalata, mutta alunperin ajattelin munatemperalla maalata, että tulee ekoloogista, eikä tarvi kannattaa maalitehtaita. Ei ole vaikeaa maalinkaan valmistaminen itse.
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Nytte sit VillaMaire linkkiä kuviin,kiitos.
Notta ainakin mulle ihan uusi juttu tommonen paperirappaus niinku.
Veturitalli
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Veturitalli »

Tyyppi kirjoitti:Miksi ne raot pitäisi tiivistää?
ihan sillä että kun sitä purua hiukan saattaa valua seinän rakoihin niin estäis sen valumasta valkealle seinälle..
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Limes kirjoitti:Nytte sit VillaMaire linkkiä kuviin,kiitos.

Samoin! Photo, or it didn´t happen! :lol:
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Nytte sit VillaMaire linkkiä kuviin,kiitos.
TÄnne kans kuvaa/kuvasarjaa. Mulla on pitkään ollut suunnitelmissa keittiön hirrellä olevan seinän savirappaus, mutta kaikki vaihtoehtoiset tavat otetaan myös harkintaan. Tässä paperirappauksessa mua kiehtoo se, että materiaali ei muodostuisi ongelmaksi. Mä voisin vaikka jauhaa mun vanhat prujut siihen rappinkiin:-) Kuinka paksua kerrosta olet tehnyt?

k
eskobar
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja eskobar »

Veturitalli kirjoitti:
ihan sillä että kun sitä purua hiukan saattaa valua seinän rakoihin niin estäis sen valumasta valkealle seinälle..
Jos nyt ymmärsin oiken, niin mulla oli taannoin samanlainen suunnitelma mielessä. Päädyin kuitenkin laittamaan kipsilevyä pintaan koska laudoitus oli melkoisen epäsiisti sekametsä. Jos laittaisit mustaa Sikaflex-massaa rakoihin ja maalaisit laudat valkoisiksi?
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Niin eikö siellä laudan takana ole pahvia/paperia, kun kerta purut valuu koloihin?

Tuossa kuva omasta (sekaisesta) vessasta. "Allaskaappi" puuttuu vielä.
http://i288.photobucket.com/albums/ll18 ... G_4984.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll18 ... G_4983.jpg
Tyyppi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

"ihan sillä että kun sitä purua hiukan saattaa valua seinän rakoihin niin estäis sen valumasta valkealle seinälle.."

En minä kyllä tuostakaan vielä ymmärrä mitä olet tekemässä ja miksi niitä rakoja pitäisi tiivistää.
VillaMaire
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja VillaMaire »

Ensimmäinen kerros on noin jotain vajaa puoli senttiä. Tarkoitus oli juuri saada tungettua ne raot täyteen ja peittää laudoitus kertaalleen kauttaaltaan. Toinen kerros on noin suurin piirtein saman verran. Voi laittaa useammankin kerroksen jos haluaa tai jos ei jostain syystä heti onnistu. Koetan katsella kuvia tähän laitetavaksi. Paperirappausta voi laittaa mihin vain. Plokkaa tuulenkin mukavasti, jos sattuu jossain olemaan vähän hataraa...
MarkusT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MarkusT »

Hienoa on jos joku löytää siedettävän näköistä vaakalaudoitusta seinistään, meillä mitä ylemmäs mennään niin betonin ja jämälaudan määrä lisääntyy. Tosiaan pari huonoa puolta noissa raakalautaseinissä itselle tulee mieleen: tikkuista joten paikkaan jossa saatetaan seinään osua kulkiessa ei kiva. Samoin allergiselle voi pölyn kertyminen olla huono juttu. jos ei nyt halua seiniään imuroida usein. Ja kyllä sieltä aina vähän sitä puruakin valuu jos esim. pahvit välissä kupruilleet tms. Olisiko rakoihin joku vanu tai pumpuli käypää =D tai esim. paperimassa tökittynä, sen voisi sitten vaikka maalata päälle.
Kirjoitusten oikeellisuudesta niin tiedä, mutta parhaani mukaan arvailen.
SatuB
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja SatuB »

Meillä pohditaan juuri samanlaiseen seinään oikeaa ratkaisua... Aluksi ajateltiin laittaa makulatuuri ja maalata päällä, niin että olis jäänyt kivasti eläväinen pintä näkyviin noista laudoista, mutta talo elää sen verran ettei makulatuuri kestä edes kaksinkertaisena vaan halkeaa poikkisuuntaan samasta kohtaa. Eli eka suunnitelma hylättiin! Nyt oli tuossa pinkkari pohdintaa, mutta mä en ehkä haluaisi pinkopahvia tuohon kun keskellä tätä kyseistä seinää on muuri, ja pinkkarisauma ei ehkä just nätein tuohon.

Mutta jos saisit kuvia liitettyä, ja pahimmassa tapauksessa järjestetään teille seinä-tarkastuskäynti kun kerran samassa kaupungissa ollaan ;)
TimoAB
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TimoAB »

Meillä on vaakalaudoitus näkyvissä, yhdessä paikassa askarreltiin puurimaa väliin mutta syyttä suotta. Paksu maali päälle, taidettiin pohjatöinä pahimmat karvat hioa pois. Ei valu puruja. Entistäjä kavahtaa moista rintsuun kuulumatonta ratkaisua, mutta mielestäni seinä on kaunis.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

KAikkia ihanalta tuntuvia aivopieruja ei kannattaisi suorittaa käytännössä. Lähtökohta on että puru on mikrobeille varsin kivaa kasvualustaa etenkin kun se pääsee kastumaan ja kostumaan. Ja niitä riskejä vanhassa kämpissä piisaa vuotojen,kondenssien,hengittämisien jne. muodossa. Sitten ne pesäkkeet avataan, paljastetaan ja jätetään auki valkoisella värillä meikattuna huoneilmaa raikastamaan. Oikeasti se pitäisi tehdä toisinpäin eli varmistaa että sieltä puruista ei ole mitään reittejä sisäänpäin. Eli kelmu eteen ja uutta pintaa....
Sellua myöskään ei pitäisi suojaamattomana käyttää sisätiloissa. Kaikki tietää että mineraalivilla on allergisoivaa eikä kenellekään varmaan tule mieleen tehdä siitä rappauslaastia, mutta miksi on vaikea uskoa että sellu on vielä pahempaa? Siksikö kun se hengittää....?
shit happens
Vastaa Viestiin