Kellarin listoitus
Kellarin listoitus
Kellarissa on todettu tällä palstalla, että kellarissa on hyvä välttää puuta, koska maanalaiset tilat on aina jonkin verran riski kosteuden suhteen.
Miten olette toteuttaneet kellarin lattialistat?
-Perinteinen puulista?
-pelkkä massa lattianrajaan ilman listoitusta?
-puulistaa vastaava lista jostain muusta kuin orgaanisesta materiaalista? Saakohan sellaisia mistään?
Joku massa siihen laatan ja seinän liitokseen varmaan kannattaa joka tapauksessa vetää estämään mahdollisen raadonin nousu?
Onko asialla ylipäätään mitään merkitystä mistä sen listan tekee?
Jos olette listan laittaneet niin miten olette sen kiinnittäneet? Proppaamalla vai jollain massalla?
Miten olette toteuttaneet kellarin lattialistat?
-Perinteinen puulista?
-pelkkä massa lattianrajaan ilman listoitusta?
-puulistaa vastaava lista jostain muusta kuin orgaanisesta materiaalista? Saakohan sellaisia mistään?
Joku massa siihen laatan ja seinän liitokseen varmaan kannattaa joka tapauksessa vetää estämään mahdollisen raadonin nousu?
Onko asialla ylipäätään mitään merkitystä mistä sen listan tekee?
Jos olette listan laittaneet niin miten olette sen kiinnittäneet? Proppaamalla vai jollain massalla?
Re: Kellarin listoitus
Mikä lattia sulla tulee/on kellarissa?
Itse laitan oleskelutilaan lattiaan 30x30 laatan ja nostan 10cm soiron jalkalistaksi.
Khh tulee 10x10 ja sinne kanssa yhden laatan nosto jalkalistaksi.
Itse laitan oleskelutilaan lattiaan 30x30 laatan ja nostan 10cm soiron jalkalistaksi.
Khh tulee 10x10 ja sinne kanssa yhden laatan nosto jalkalistaksi.
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.
Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
Meillä on seinät antiikkilaastilla ja jalkalistoina kiertää 40x40 laattaa.
Lattiassa myös laatat kauttaaltaan.
Lattiassa myös laatat kauttaaltaan.
meillä kans samasta laatasta millä lattia laatoitettiin leikattiin 70mm soirot jalkalistaksi, mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Jos kellarissa on niin paljon kosteutta että jalkalistat mätänee niin se on kyllä sitten jo pulmista pienin. Pahvilistoja (mdf) en laittaisi koska ne ovat arempia kosteudelle ja maali voi korkata.
Seinän ja lattian rakoa voi tiivistää, mutta sitäkään ei hoideta jalkalistalla vaan lista pannaan sitten tiivistyshommien jälkeen paikallleen.
Pekka
Seinän ja lattian rakoa voi tiivistää, mutta sitäkään ei hoideta jalkalistalla vaan lista pannaan sitten tiivistyshommien jälkeen paikallleen.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
En tiijä mätäneekö mutta lattialla talven yli lojuneen kakkosnelosen alapintaan oli ilmestynyt mustaa pilkkua ihan reilusti. Oli siporex-nipun aluspuuna. Voihan olla, että kosteus oli siporexeissä mutta luulisi pilkkujen silloin tulleen yläpintaan.
Mitään muuta ongelmaa tai murhetta meidän kivikellarissa ei ole ilmennyt. Sen havainnon jälkeen kumminkin päätin, ettei lattiaa vasten laiteta puutavaraa. Voi olla hätävarjelun liioittelua mutta ei niistä "keraamisista listoista" mitään haittaakaan ole.
Episodin näyttämönä toimi kellarimme ns. vanha puoli, jonka lattian alla on 5cm styrox. Uudella puolella on vähän paksummin salaojittavaa ja sen toivon olevan kuivempi.
Mitään muuta ongelmaa tai murhetta meidän kivikellarissa ei ole ilmennyt. Sen havainnon jälkeen kumminkin päätin, ettei lattiaa vasten laiteta puutavaraa. Voi olla hätävarjelun liioittelua mutta ei niistä "keraamisista listoista" mitään haittaakaan ole.
Episodin näyttämönä toimi kellarimme ns. vanha puoli, jonka lattian alla on 5cm styrox. Uudella puolella on vähän paksummin salaojittavaa ja sen toivon olevan kuivempi.
Meillä kellarin takkahuoneessa on laatta lattiassa, paneelit seinässä ja puiset jalkalistat.
Ei oo löytyny kosteusvaurioita puuosista.
Ei oo löytyny kosteusvaurioita puuosista.
Seinissä on vetonit 420 valkoinen sementtimaali. Tuntuu muuten ihan hyvältä vaihtoehdolta. Joskus oon tällä palstalla kysellytkin että miksei kukaan käytä, muttei kukaan oo mitään vastannut. Itse olen toistaiseksi tyytyväinen valintaan. Lattiaan tulee joku betonipinnalle sopiva maali minkä merkkiä en ole vielä päättänyt.
Tuntuu vaan niin tyhmältä laittaa puuta lattian rajaan kun muuten kellari on kiviainesta. Kellari on yritetty tehdä periaatteella että ei kastu, mutta jos kastuu niin ei hätää kun kuivaa sisällepäinkin eikä ole homehtuvia materiaaleja.
Kellari on tekninen/varasto/askartelutila.
Tuntuu vaan niin tyhmältä laittaa puuta lattian rajaan kun muuten kellari on kiviainesta. Kellari on yritetty tehdä periaatteella että ei kastu, mutta jos kastuu niin ei hätää kun kuivaa sisällepäinkin eikä ole homehtuvia materiaaleja.
Kellari on tekninen/varasto/askartelutila.
Olen vankasti kivirakenteiden kannalla kellarissa. Siitäkin huolimatta olen laittanut puiset jalkalistat rakennettuihin tiloihin: puku/olohuone, eteistila, WC, pesuhuone ja sauna. Näissä kaikissa on klinkkerilattiat. Valinta perustuu ulkonäköön ja käytännöllisyyteen. Seiniin halusin mahdollisimman vähän laattaa (suihkusyvennys on laatoitettu ja siinä laatat toki ulottuvat lattiaan asti).
Laattakaistale jalkalistana seinän alaosassa olisi mielestäni näyttänyt hassulta valitun lattialaatan kanssa. Toisekseen vanhoja rivinteerauksia ei ole tasoitettu suoraksi muualla kuin suihkusyvennyksessä laatoitusta varten. Vanhat seinät siis kiemurtelee pukuhuoneessa ja pesuhuoneessa. Pesuhuoneessa kiemurteleva rivinteeraus on peitetty ilmavalla puupanelilla. Suorat jalkalistat on kiinnitetty kiemurtavaan seinään pieniä eripaksuisia vanerilappuja alustana käyttäen.
Jalkalistat on itse "koristejyrsitty" 18x68 laudasta, pohjamaalattu ympäriinsä ja kertaalleen maalattu ennen paikoilleen laittamista. Kiinnitys proppaamalla; ruuvin kannoille porasin upotusreiät, jotka peitin puutapeilla. Seinän ja jalkalistan raot spaklattiin umpeen. Kittausta, hiontaa ja valmiiksi maalaus (alkydi). Lattian ja listan väliin jätin n. 3mm raon, johonka tuli harmaa, jalkalistan värinen silikoni.
En ollut huolissani listojen kestävyydestä kosteissakaan tiloissa ja käytännössä ne ihan moittettomassa kunnossa saunassakin vaikka lattioita on pesty runsaallakin vedellä.
Tässä "blogissa" on muutamia kuvia keltsusta vaikkei niistä juurikaan taida se jalkalistahomma juuri näkyä...
(ei mikään varsinainen blogi kun on jääny ihan aloitusvaiheseen, eli mitään uutta sinne ei ole tullu)
http://howerblogi.blogspot.com/2011/10/testi.html
Laattakaistale jalkalistana seinän alaosassa olisi mielestäni näyttänyt hassulta valitun lattialaatan kanssa. Toisekseen vanhoja rivinteerauksia ei ole tasoitettu suoraksi muualla kuin suihkusyvennyksessä laatoitusta varten. Vanhat seinät siis kiemurtelee pukuhuoneessa ja pesuhuoneessa. Pesuhuoneessa kiemurteleva rivinteeraus on peitetty ilmavalla puupanelilla. Suorat jalkalistat on kiinnitetty kiemurtavaan seinään pieniä eripaksuisia vanerilappuja alustana käyttäen.
Jalkalistat on itse "koristejyrsitty" 18x68 laudasta, pohjamaalattu ympäriinsä ja kertaalleen maalattu ennen paikoilleen laittamista. Kiinnitys proppaamalla; ruuvin kannoille porasin upotusreiät, jotka peitin puutapeilla. Seinän ja jalkalistan raot spaklattiin umpeen. Kittausta, hiontaa ja valmiiksi maalaus (alkydi). Lattian ja listan väliin jätin n. 3mm raon, johonka tuli harmaa, jalkalistan värinen silikoni.
En ollut huolissani listojen kestävyydestä kosteissakaan tiloissa ja käytännössä ne ihan moittettomassa kunnossa saunassakin vaikka lattioita on pesty runsaallakin vedellä.
Tässä "blogissa" on muutamia kuvia keltsusta vaikkei niistä juurikaan taida se jalkalistahomma juuri näkyä...
(ei mikään varsinainen blogi kun on jääny ihan aloitusvaiheseen, eli mitään uutta sinne ei ole tullu)
http://howerblogi.blogspot.com/2011/10/testi.html
Tätä samaa juuri kyselinkin http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 17&t=17157
Jatketaan kuitenkin tähän. Onko juhan listakaakelit siis 40 x 40 millistä? Jos on niin mun kärsivällisyys ei semmosen nykertämiseen riitä.
Vielä en ole pukkilaan asti selvinnnyt tai oikestaan ehtinyt, mutta sieltä ilmeisesti on saatavissa erinäisiä keraamisia listoja. Taitavat vaan olla tilauskamaa ja jotuu ottaan laatikkomitalla.
Mitä tulee puulistan mahdolliseen mätänemiseen, niin tuskin sitä munkaan kellarissa ainakaan ihan hetkeen tulisi käymään, mutta miksi ei pelaisi varman päälle.
Jatketaan kuitenkin tähän. Onko juhan listakaakelit siis 40 x 40 millistä? Jos on niin mun kärsivällisyys ei semmosen nykertämiseen riitä.
Vielä en ole pukkilaan asti selvinnnyt tai oikestaan ehtinyt, mutta sieltä ilmeisesti on saatavissa erinäisiä keraamisia listoja. Taitavat vaan olla tilauskamaa ja jotuu ottaan laatikkomitalla.
Mitä tulee puulistan mahdolliseen mätänemiseen, niin tuskin sitä munkaan kellarissa ainakaan ihan hetkeen tulisi käymään, mutta miksi ei pelaisi varman päälle.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Joo on. Vanhalle puolelle tein tyhmyyttäni vielä saumojen kanssa. Eli laatat oli verkoilla isommissa matoissa. Leikkasin verkon yhden laatan soiroiksi ja saneerauslaastin nokare jokaiseen laattaan. Sitten soirot seinälle. Sehän edellytti vielä saumauslaastin kanssa läträämisen.Ves_ku kirjoitti: Onko juhan listakaakelit siis 40 x 40 millistä? Jos on niin mun kärsivällisyys ei semmosen nykertämiseen riitä.
Saunan porstuaan älysin repiä laatat irti vekosta ja läiskin ne vieriviereen. Siis ilman pystysaumausta. Se oli jo oikeastaan helppoa hommaa.
Vanhalla puolella oli vielä se, että lattia ei ole ihan suora vaan vähän kupruileva. Niinpä se laattarivikin hiukan kiemurtelee lattian tahdissa.
Ratkaisin oman lista ongelman hankkimalla 300 x 600 laattoja joista sahansin 60 milliset soirot molemmista reunoista. Sahattu pinta tulee alas ja siistiin lopputulokseen pääsee vain jos käyttää laatasta pelkät reunat. Omat listat tuli tummasta laatasta ja satuin löytämää bauhausista sopivaa läpi- / reunavärjättyä materiaalia. Biltsun muutaman kympin leikkurilla leikkasin ohjuria vasten. Hidasta hommaa, mutta riittävä veden käyttö jouduttaa leikkuupuuhaa. Metrihintaa jäi 4.1 €.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.