Siirrän kellarissa oven paikkaa n. 1,5m seinällä joka on harjan suuntainen mutta ei samalla linjalla harjan kanssa, eli pari metriä sivussa. Koko seinä on tehry punatiilestä. Voiko sen vanhan oviaukon tukkia näin ollen vaikka samalla aineksella vai voisko sielä ajatella esim lecaharkkoa ?
Nimim. pölyn laskeutumista odotellessa....
Oviaukon siirto kellarissa
-
Vilaharjun Ossi
- Jäsen

Re: Oviaukon siirto kellarissa
Jos on kantava seinä, tarvitset rakennesuunnitelman, rakennusluvan, itse työn ja työn hyväksynnän eli lopputarkastuksen kaupungilta. Ei kummoista paperisotaa, mutta ammattilaiset pitää ottaa ainakin rakennesuunnitelman tekoon. Kaupungin inssit saattavat tehdä nimelliskorvauksella. Ei paha prosessi kun löydät hyvän suunnittelijan, voisi olla hyväksyjäkin niin homma menisi kuin heinänteko.
En mene vannomaan näkemättä, mutta jos on tiiliseinä, niin ei taida olla kantava....
Eli sen kun vain siirtää ja täyttää jollain sopivalla tavaralla. Tiilillä tai harkoilla, käyttötarkoituksen mukaan.
Varmistu ensin, että onko se kantava vai ei.
Eli sen kun vain siirtää ja täyttää jollain sopivalla tavaralla. Tiilillä tai harkoilla, käyttötarkoituksen mukaan.
Varmistu ensin, että onko se kantava vai ei.
-
Jarppi78
- Jäsen

Reikä on jo tehty, 90% varmuudella tuo ei kantava ole. Siinä n. 1,5 päässä menee öbaut harjan kanssa linjassa sellainen 20 senttiä paksu valettu seinä jonka sanoisin olevan se joka tuola kuormat kantaa.
Eikait sillä ole suurta merkitystä millä sen aukon muuraat umpeen, itse muuraisin tiilistä. Itsekin olen poistanut kellarista jo kolme tiilistä väliseinää, ja tehnyt aukkoja välipohjaan, ei ainakaan vielä ole romahtanut