Ekovillalevyjen välissä lauta ja tervapaperi, riski?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
PanuO
Jäsen
Jäsen

Ekovillalevyjen välissä lauta ja tervapaperi, riski?

Viesti Kirjoittaja PanuO »

Onko mahdollista, että aiheutan ongelmia jos asennan Ekovillalevyt molemmin puolin rungossa olevaa vaakalaudoitusta?

Tilanne on se, että meillä on jo 50mm:n sisäpuolinen eristys tehtynä. Olen purkanut kuistin lasivilloja ja tipauttanut samalla puruja pois sisäseinältä jotta saan lahonneen tolpan korjattua. Jos nyt laitan lämmintä sisäseinää vasten purun tilalle 100 mm:n Ekovillalevyn niin miten kosteus tässä käyttäytyy? Kuisti itsessään jää siis kylmäksi mutta tämän seinän haluaisin eristää. Rakenne olisi siis ulkoapäin paneeli-100mm ekovilla-tervapaperi-vaakalauta-50mm:n ekovilla-paperi-levy. Voin laittaa kuvan jos tuntuu vaikeaselkoiselta.

Jotenkin muistan, että joku olisi tällaisesta rakenteesta joskus varoitellut :?:
vm51
Jäsen
Jäsen

Re: Ekovillalevyjen välissä lauta ja tervapaperi, riski?

Viesti Kirjoittaja vm51 »

Kyllä tuo ekovilla tasaa kosteuden, mutta jos ulkopäin tultaessa on heti paneelin jälkeen ekovilla, niin sen eristävyys heikkenee huomattavasti ,kun sen päällä ei ole tuulensuojaa. Eli eristävyys heikkenee, kun se on alttiina ilmavirtauksille :( ...Paitti, että kyseessä oli vissiinkin kuistin ja asuintilan välinen seinä..no joo ajattelin aluksi, että kyseessä oli ulkoseinä. Eikai tuossa mun mielestä ole ongelmaa. Paperoinnit eivät estä kuitenkaan ilmankosteuden liikettä, eikä synnytä mitään kahden kosteussulun systeemiä, missä kosteus ei pääsisi mistään pois. Ei tuossa mun logiikalla ole mitään ongelmaa tosiaan :idea:
PanuO
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuO »

vm51 kirjoitti:Paitti, että kyseessä oli vissiinkin kuistin ja asuintilan välinen seinä
Jep, tästä seinästä on juuri kyse. Tuli jotenkin epäilys että miten tuo kosteus oikein nyt tuossa käyttäytyy mutta sitten taas ainakin meikäläisen maalaisjärki sanoo, että ekovillahan tasaa sitä kyllä.
rautiominna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rautiominna »

Kannattaa tsekata myös vaihtoehtona pellavavilla. Se on myös ekologista ja ainakin minua kiinnosti kovasti miten se reagoi veden kanssa. Ekovillaan verrattuna se ei ime vettä itseensä. Niin pitkälle en itsekään ole vielä tosin päässyt, että olisin tarkastanut hintaeroja.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Terve!
En pidä ongelmana. Rakenteenahan tuo ei juurikaan muutu, jos tosiaan ainoa muutos on vaihtaa purut ekovillaan.
Itse laitoin pellavaa seiniin purujen tilalle. Aluksi tuoksahti navetalle (heinälle) kun villan otti paketista. Mutta haju haihtui päivässä parissa. Sen jäkeen tuntui sisäilma raikastuvan puruajoista. Hintaeroa en muista juurikaan olleen. Toimituskustannukset voi olla ainoana erona, kun lähin varasto taitaa olla tehtaan varasto. Itse tilasin täyden autollisen, eli olikohan 60 paalia... :roll:
Vastaa Viestiin