ilmansulkupaperin käytöstä
ilmansulkupaperin käytöstä
Varmaan paljon puhuttu aihe, mutta suoranaista ratkaisua en löytänyt haulla omaan hommaani!
Tarkoitus olisi kipsilevyttää rintsikka sisältä. sisäseinissä umpilaudoitus ja sen alla aaltopahvi ja purut. Nyt ois ajatus laittaa paperi umpilaudoituksen päälle ja sit kipsilevy. Mutta, onko vastaavaa hyötyä laittaa paperia väliseinien levytyksen alle? Itse ajattelin että vain ulkoseinille..?
Mites välikattoon kattopanelien alle ja alapohjaan lattialankun alle? Paperia?
Tarkoitus olisi kipsilevyttää rintsikka sisältä. sisäseinissä umpilaudoitus ja sen alla aaltopahvi ja purut. Nyt ois ajatus laittaa paperi umpilaudoituksen päälle ja sit kipsilevy. Mutta, onko vastaavaa hyötyä laittaa paperia väliseinien levytyksen alle? Itse ajattelin että vain ulkoseinille..?
Mites välikattoon kattopanelien alle ja alapohjaan lattialankun alle? Paperia?
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
En tiiä teinkö väärin, mutta laitoin/laitan joka paikkaan ilmansulkupaperin. Yritän laittaa mahdollisimman tarkasti ja reiluilla limityksillä, jotta joka huoneesta tulee "pullo". Tulee siis koneellinen iv (lto). Seinältä oon paperit kääntäny lattian alle riittävästi. Lattian levytän, niin en sen alle enää paperia laittana. Eli, ulko- ja sisäseinät, katto ja näiden liitokset.
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Tehtiin vintti aika pitkälti uusiksi. Seiniin ja kattoon tuli selluvillaa. Joka paikassa on paksu (nauhavahvisteinen) ilmansulku papaperi (myös) lattiassa. Lattiassa / alakerran katossa ei alunperin ollut mitään paperia vaan puru oli suoraan paneloinnin päällä. Uudessa osuudessa paperi on limitetty ja koolausten kohdalla ei ole teippiä. Jos liitos ei ole koolauksen kohdalla tai lomitus on vähäinen on käytetty ilmansulkuteippiä (joka on pirullista ainetta kun tarttuu asentaessa ihan joka paikkaan). Pinnat ovat sitten katossa paneeli. Seinissä kipsilevy (suoraan koolinkien ja paperin päällä). Lattiassa on uusi lautalattia. Lattiakoolauksen päällä paperi (koolinkien välissä on alkuperäinen puru). Uloinpana uusituissa kohdissa on 25 mm puukuitulevy. Jossain kohdissa, kun katon linja muuttui ja seinäkin jäi vähän lyhyeksi tein sitten koteloita puukuitulevystä, jotka sain kasattua uretaani vaahdon avullatlento kirjoitti:Varmaan paljon puhuttu aihe, mutta suoranaista ratkaisua en löytänyt haulla omaan hommaani!
Tarkoitus olisi kipsilevyttää rintsikka sisältä. sisäseinissä umpilaudoitus ja sen alla aaltopahvi ja purut. Nyt ois ajatus laittaa paperi umpilaudoituksen päälle ja sit kipsilevy. Mutta, onko vastaavaa hyötyä laittaa paperia väliseinien levytyksen alle? Itse ajattelin että vain ulkoseinille..?
Mites välikattoon kattopanelien alle ja alapohjaan lattialankun alle? Paperia?
T: Tuokki
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Hyvin tärkeää minusta se että kun paperoidaan niin paperoidaan sitten kunnolla! Alapohjan luulisi olevan vähäpätöisin mutta itse kalkyloin siten että talo on talvella kuin kuumailmapallo ja joka suuntaan haluaa lämmin ilma pois ja jos jostain reikä löytyy niin lisää tarvitaan kaasupolttimesta "voimaa".
Limitykseen itsekin luotan, liimat ja teipit ovat mitä ovat kuitenkin. Toki reikiäkin on mutta en kuolemaksenikaan muista kenen alumiiniteippiä se oli millä ne paikattiin, yhä on tiukassa, jo 7v. mutta tarina ei tule kertomaan onko 50v. päästä enään.
Limitykseen itsekin luotan, liimat ja teipit ovat mitä ovat kuitenkin. Toki reikiäkin on mutta en kuolemaksenikaan muista kenen alumiiniteippiä se oli millä ne paikattiin, yhä on tiukassa, jo 7v. mutta tarina ei tule kertomaan onko 50v. päästä enään.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Samantyylinen remontti minullakin on menossa.
Onkos tuo purujen päällä oleva paperi/pahvi ilmansulkupaperia, vai onko se vain pitämässä puruja paikallaan?
Luin tuota ilmansulkupaperin asennusohjetta ja siinä käskettiin poistamaan kaikki vanhat ilman-/höyrynsulut.
Onkos tuo purujen päällä oleva paperi/pahvi ilmansulkupaperia, vai onko se vain pitämässä puruja paikallaan?
Luin tuota ilmansulkupaperin asennusohjetta ja siinä käskettiin poistamaan kaikki vanhat ilman-/höyrynsulut.
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Mini80 kirjoitti:Samantyylinen remontti minullakin on menossa.
Onkos tuo purujen päällä oleva paperi/pahvi ilmansulkupaperia, vai onko se vain pitämässä puruja paikallaan?
Luin tuota ilmansulkupaperin asennusohjetta ja siinä käskettiin poistamaan kaikki vanhat ilman-/höyrynsulut.
Mitä paperia käytät kun tuolleen lukee?
Itelle on tullu vuosien aikana Ekovillan X5, Ilmari-ilmansulkua ja sitten Kerabit-ilmansulkupaperia. Kaikki näyttää silmämääräisesti samalta, paksuutta en ole mitannu, mutta rullan leveys/pituus on sama kaikilla. Laittaa miettimään että samasta linjasta tulis nuo kolme ulos, eri teksti vaan pintaan. Voin olla väärässäkin. Mulla on tervapahvi rappauksen alla, ilman sulkuna halteksi ja purujen/vinolaudoituksen välissä aaltopahvi. Ei höyrysulkua ole, joten en näe ongelmaa kun laittaa hieman "tiiviimmän" paperin sisäpuolelle. Jos ois oikea höyrysulku tai vastaava ulompana seinässä, niin sitten olisi jo toinen tilanne.
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Samoin on tuossa minunkin talossa, eli jonkunlainen pahvi purujen ja vinolaudoituksen välissä.
Tuota Ekovillan X5 ilmansulkupaperia olen laittamassa.
Muistin väärin, ei ollut mainintaa ilman-/höyrynsulusta, mutta höyrytiiviistä materiaalista.
http://www.ekovilla.com/uploads/pics/li ... evy_01.jpg
Tuota Ekovillan X5 ilmansulkupaperia olen laittamassa.
Muistin väärin, ei ollut mainintaa ilman-/höyrynsulusta, mutta höyrytiiviistä materiaalista.
http://www.ekovilla.com/uploads/pics/li ... evy_01.jpg
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Saattaa olla tyhmä kysymys... onkohan tuosta haittaa, jos käyttää ilmansulkupaperia monessa kerroksessa?
Tuo alkuperäinen paperihan on myös jonkinlainen ilmansulku... lisäeristys tulee sen päälle ja Ekovillan X5 ilmansulkupaperi.
Tuossa vain ilmeni seiniä purkaessa yhdellä seinällä alkuperäisessä paperissa reikiä/repeämiä ja ajattelin ainakin osan siitä korvata tuolla X5:llä.
Tämän jälkeen tulisi lisäeristys+koolaus ja taas X5 ilmansulkupaperi.
Kyseessä portaikko ja tuota paperia pitäisi saada vähän portaiden ja seinän välisestä raosta tulevan "viiman" poistamiseen(portaiden alapuolella kulku kylmään kellariin).
Portaiden alapuoli on eristetty, mutta niissä ei ole paperia käytetty.
Tuo alkuperäinen paperihan on myös jonkinlainen ilmansulku... lisäeristys tulee sen päälle ja Ekovillan X5 ilmansulkupaperi.
Tuossa vain ilmeni seiniä purkaessa yhdellä seinällä alkuperäisessä paperissa reikiä/repeämiä ja ajattelin ainakin osan siitä korvata tuolla X5:llä.
Tämän jälkeen tulisi lisäeristys+koolaus ja taas X5 ilmansulkupaperi.
Kyseessä portaikko ja tuota paperia pitäisi saada vähän portaiden ja seinän välisestä raosta tulevan "viiman" poistamiseen(portaiden alapuolella kulku kylmään kellariin).
Portaiden alapuoli on eristetty, mutta niissä ei ole paperia käytetty.
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Nostellaanpas tämmöistä topikkia,
Lappeeseen menossa lisäeristystä ja samalla vähän portaikon seinien tutkintaa kun on talvisin sieltä aika kylmä. Portaikko on talon kulmassa.
Päätyseinässä 3 koolausväliä tyhjät purusta alas asti :) Yhden täytin yläkolmion kautta vuosi sitten. Ja portaikon vinokatossa ei myöskään muuta kuin paneeli ja paperi. Ei ihme että on kylmä.
Mutta ongelma: Reunimmainen koolausväli ei sisällä paperia vinolaudoitusta päin
Täytyykö purkaa sisäpuolinen laudoitus alas asti että saa sinne paperin vai uskaltaako täyttää välin purulla?
Sisäpuolinen paperi on kunnossa kyllä.
Lappeeseen menossa lisäeristystä ja samalla vähän portaikon seinien tutkintaa kun on talvisin sieltä aika kylmä. Portaikko on talon kulmassa.
Päätyseinässä 3 koolausväliä tyhjät purusta alas asti :) Yhden täytin yläkolmion kautta vuosi sitten. Ja portaikon vinokatossa ei myöskään muuta kuin paneeli ja paperi. Ei ihme että on kylmä.
Mutta ongelma: Reunimmainen koolausväli ei sisällä paperia vinolaudoitusta päin
Täytyykö purkaa sisäpuolinen laudoitus alas asti että saa sinne paperin vai uskaltaako täyttää välin purulla?
Sisäpuolinen paperi on kunnossa kyllä.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
K-Raudan myymä Elteten valmistama El-Kraft VCL on halvempaa kuin X5 ja jotenkin levittyy helpommin esim lattialle; ei siis vedä niin paljoa rullallei.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Arvo-ilmansulkupaperin kyljessä lukee, että käytetään lämpöeristeen lämpimällä puolella.
Osa neuvoo kuitenkin, että paperi tulisi rossin päälle heti lautojen päälle, sellu, taas paperi ja sitten lattia.
Eli kannattaako laittaa tuo tuplapaperi vaiko pelkästään sellun päälle yhteen kertaan ja tiiviisti?
Osa neuvoo kuitenkin, että paperi tulisi rossin päälle heti lautojen päälle, sellu, taas paperi ja sitten lattia.
Eli kannattaako laittaa tuo tuplapaperi vaiko pelkästään sellun päälle yhteen kertaan ja tiiviisti?
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Ulommas joku harvempi paperi tai tuulensuojalevy. Itse käytän bitumipaperia ulkopuolella. On se rossipohjassakin erinomaisen oleellista että ulkopinnassa on ilman liikkeet katkaiseva kerros.
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Eikös bitumipaperi ole vielä tiiviimpi kuin ilmansulkupaperi? Jolloin se.tulisi sisäpintaan, eikä sinne rossin puolelle? Ja onko rakennuspaperi sama asia kuin ilmansulkupaperi? Vai onko rakennuspaperi vain sitä jota myydään kaupassa mm maalaussuojaksi lattiaan jne..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Joskus näkee väitettävän että bitumipaperi olisi tiiviimpi mutta itse näkemäni luvut eivät väitettä tue eikä myöskään sormituntuma ko. papruja hypistellessä. Tuulensuojalevy on aina varma valinta ulkopintaan jos haluaa olla asiasta varma.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: ilmansulkupaperin käytöstä
Minulla on lattia eristetty bitumipaperia käyttäen ja kun ulkosivuremontti tehtiin, niin yhteen seinään tuli norjalainen bitumilla kyllästetty tuulensuojalevy. Ja nyt talo haisee bitumille niin, että olen aika pahoin herkistynyt sille. Selkosuomella sanottuna vituttaa, että tuli käytettyä noita matriaaleja. Hajuun ei auta vaikka tuulensuojat ovat M1- ja CE-merkittyjä, haju tuntuu koko ajan. Ja sateella se sen kun yltyy, samoin nyt helteellä kun seinä kuumenee. Satavuotiaan talon runko on hirrestä ja kuten tiedetään, niin ei se kovin ilmatiivis ole.
Uskokaa nyt lajitoverit, että bitumi kuuluu maantielle, ei asuinrakennuksen seiniin!
Uskokaa nyt lajitoverit, että bitumi kuuluu maantielle, ei asuinrakennuksen seiniin!
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?

