Ainakin noita Pekan sisustuksia kelpaa katsella. Niitä lisääää!!! Ja muittenkin, jotka ovat pieteetillä paneutuneet rintsikkansa sisustamiseen. Niistä saisi itsekin inspiraatiota.
Meiän huusholli on kyllä niin kesken, että enpä ottais sisäkuvia kuin pikkuvessasta ja toisaalta ehkä liiteristä ihan kohtapuoleen :)
Ja kesken tämä tulee olemaan pitkään, koska ostimme itsellemme harrastuskodin, jossa riittää puuhasteltavaa teoriapainotteisen, siistin sisätyön vastapainoksi. Puhdetöitä tässä siis riittää. Just tuolla mies nytkin kittaa itse tekemiinsä liiterin ikkunapokiin laseja vanhaan malliin. Näyttää muuten tyytyväiseltä mieheltä, jonka ei tarvitse piilopaikkoja etsiä :)
Mutta oikeasti ois aika tärkeää tehdä kunnon taltiointia rintsikkatalojen sisustuksista 2000-luvulla. Etenkin niistä kiinteistä sisusteista. Siitä taltioinista täytyisi meiän jokaisen pitää huolta. Etenkin säilyttävä ja entistävä korjaaminen on historiallisestikin arvokasta ja siitä olisi hyvä kerätä ja levittää tietoa.
Ja ovathan ne entistä tuhoavatkin remontit tietysti kuvaamisen arvoisia. Vaikka itse en oikein uskaltaisi niitä katsella, kun tulee vaan tippa linssiin.
Näin kävi esim. kun tuolla jonkun uuden rinstikka-asujan projektissa näytettiin kuinka aivan mahtavan komea uuni/hella revittiin säpäleiksi. En yritä moralisoida, enkä puuttua toisten valintoihin (tuskin ne omatkaan valinnat aina niin hyviä on muiden mielestä), mutta itselleni tuli kyllä aika surkea mieli, kun ajattelin miten senkin uunin olisi joku Pekka entistänyt ja nostanut sillä merkittävästi talonsa arvoa (historiallista ja rahallista).
Miten paljon muiden rintsikkalaisten kodeissa muuten katsotaan esim. tekstiilien sopivuutta 50-luvun taloon? Itse olen ostanut aika paljon Marimekon 50-luvun replikoita verhoiksi ja muiksi tekstiileiksi. Jotenkin verhot alkoivat löytyä näistä kankaista helpoiten ja vasta myöhemmin tajusin. että nämä kankaathan ovat 50-luvulla suunniteltuja. Ne kyllä sopivat taloon hyvin.
50-luvun kankaista meillä on verhoina Marimekolta mm. Kivet, Appelsiini, Heinä, Havanna ja Ruusupuu. Lisäksi löytyy eri huoneista mm. tyynyissä 60-luvulta Karhunkukka, Maalaisruusu, Tantsu ja Tulipunainen. Tätä taloa onkin eniten sisustettu tekstiileillä juuri 60-luvun alussa, kun rahaa on alkanut siihenkin riittämään. Näin olen naapurilta kuullut. Hän on alkuperäisasuja alueella.
http://www.marimekko.fi/FI/sisustus/kan ... ntpage.htm
Ja Tapettitalosta olemme myös suunnitelleet ostavamme joitakin talon henkeen sopivia tapetteja. Sitä ennen tosin täytyy mm. taistella jokunen lasikuitutapetti irti seinästä (tai levyttää suosiolla uudelleen). Tosin ajan henkeen sopivia tapetteja löytyy muualtakin aika helposti.
http://www.tapettitalo.fi/index.php
Alli