Ikkunanpokan alareuna.

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
teemumm
Jäsen
Jäsen

Ikkunanpokan alareuna.

Viesti Kirjoittaja teemumm »

Olen kunnostellut vanhoja ikkunanpokia ja miettinyt että pitääkö pokan alareuna maalata vai jättää puupintaiseksi? Osassa sisäpokista reuna on maalamatta, osassa siinä taas näyttää olevan jotain vanhaa hilseillyttä maalia alareunassa. Ulkopokissa taas näyttää olevan maali jokaisessa alareunassa.

Onko tuossa jokin tarkoitus että poka kastuttuaan kuivuu paremmin kun alareuna on puupintainen? Ja uskaltaako kaikki pokat maalata alareunastaankin vai voiko tuosta olla jotain haittaa?
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Re: Ikkunanpokan alareuna.

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Jätä maalaamati, niin ne ainaki Museoviraston kortissa suosittelee. Vähenee kai ilmankosteuden vuoksi eläminen, eikä akkuna juutu kiinni niin helposti..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

en vielä ota kantaa toimiiko mutta itse laittelin entisöintiohjetta mukaellen vain pohjamaalin reuna-alueille. pohjamaalina täälläkin reseptöitu sinkkivalkois-pohjamaali.
ArtoA
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ArtoA »

Tiätysti maalaamaton pinta imee/haihruttaa kosteutta nopeemmin kuin maalattu. Minä maalaan pokan ympäri, myäs sivut ja ylä/alareunat. Ajatuksena kosteuren imeytymisen hirastamiseksi, varjopualena taas hitaampi kuivuminen. Aikaa myäten maalipinta menee rikki kulumalla tai maalipinnan halkeilun takia josta kosteus pääsee pokaan helposti, mutta poispääsy on vaikeampaa. Olen kuullut pokan sivujen maalaamattomuuren syyksi myäs maalin säästön, kuluu vähemmän ku sivut jää puupinnalle. Minusta kyse on makuasiasta kummalla tavalla pokat maalaa, molemmat yhtä oikeita.
Kotisivuni puusepäntöistä.
Vastaa Viestiin