Olen kunnostellut vanhoja ikkunanpokia ja miettinyt että pitääkö pokan alareuna maalata vai jättää puupintaiseksi? Osassa sisäpokista reuna on maalamatta, osassa siinä taas näyttää olevan jotain vanhaa hilseillyttä maalia alareunassa. Ulkopokissa taas näyttää olevan maali jokaisessa alareunassa.
Onko tuossa jokin tarkoitus että poka kastuttuaan kuivuu paremmin kun alareuna on puupintainen? Ja uskaltaako kaikki pokat maalata alareunastaankin vai voiko tuosta olla jotain haittaa?
Ikkunanpokan alareuna.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: Ikkunanpokan alareuna.
Jätä maalaamati, niin ne ainaki Museoviraston kortissa suosittelee. Vähenee kai ilmankosteuden vuoksi eläminen, eikä akkuna juutu kiinni niin helposti..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
en vielä ota kantaa toimiiko mutta itse laittelin entisöintiohjetta mukaellen vain pohjamaalin reuna-alueille. pohjamaalina täälläkin reseptöitu sinkkivalkois-pohjamaali.
Tiätysti maalaamaton pinta imee/haihruttaa kosteutta nopeemmin kuin maalattu. Minä maalaan pokan ympäri, myäs sivut ja ylä/alareunat. Ajatuksena kosteuren imeytymisen hirastamiseksi, varjopualena taas hitaampi kuivuminen. Aikaa myäten maalipinta menee rikki kulumalla tai maalipinnan halkeilun takia josta kosteus pääsee pokaan helposti, mutta poispääsy on vaikeampaa. Olen kuullut pokan sivujen maalaamattomuuren syyksi myäs maalin säästön, kuluu vähemmän ku sivut jää puupinnalle. Minusta kyse on makuasiasta kummalla tavalla pokat maalaa, molemmat yhtä oikeita.
Kotisivuni puusepäntöistä.