Pellavaöljymaalin ärsytysoireet
-
Toljanteri
- Jäsen

Pellavaöljymaalin ärsytysoireet
Tuli minulle hieman yllätyksenä.
Kuukausi takaperin maalasin olohuoneen ikkunapokat ja karmit Uulan pellavaöljymaalilla.
Nyt maalin hapettuminen tuottaa aika voimakkaasti hajua, ikkunan vieressä ei voi millään istua, nenää ja silmiä kirvelee.
Ja minä luulin näiden tuotteiden olevan täysin turvallisia.
http://www.ttl.fi/fi/toimialat/rakennus ... fault.aspx
Onneksi tuo haju ja ärsytys loppuu aikanaan maalin lopullisesti kuivahdettua, mutta olihan yllätys minulle.
Kuukausi takaperin maalasin olohuoneen ikkunapokat ja karmit Uulan pellavaöljymaalilla.
Nyt maalin hapettuminen tuottaa aika voimakkaasti hajua, ikkunan vieressä ei voi millään istua, nenää ja silmiä kirvelee.
Ja minä luulin näiden tuotteiden olevan täysin turvallisia.
http://www.ttl.fi/fi/toimialat/rakennus ... fault.aspx
Onneksi tuo haju ja ärsytys loppuu aikanaan maalin lopullisesti kuivahdettua, mutta olihan yllätys minulle.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: Pellavaöljymaalin ärsytysoireet
Formaldehydiä, aldehydiä - metanoli- vai etanolimolekyylejä pellavaöljyn hapettuessa hapettuu samalla? Tuosta Työterveyslaitoksen tekstin tärkeimmästä lauseesta puuttuu jokin oleellinen sana tai sanoja; "hartsit?", "sikkatiivit?", "pigmentit?"Terveys/turvallisuusvaikutukset
Pellavaöljymaalin sisältävät kuivuessa muodostuu mm. voimakkaan hajuisia aldehydeja
Minä astmaatikkona saan tärpätinhajusta kurkkuni karheaksi, mutta ilman tärpättiä tehdyn (esim. oma tai Ottoson) pellavaöljymaalin hajusta herahtaa vesi kielelle..
Viimeksi muokannut PetteriKivimäki, To Syys 06, 2012 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Raportoitiinkos palstalla hiljattain että Uula on alkanut lisätä tärpättiä pellavaöljymaaliinsa vai muistanko väärin.
-
tessu
jaa että semmosesta terveellisestä tuotteesta on kyse,eikös se pitäny ainakin olla?
-
kakluuni
- Jäsen

Niin, mikä nyt sitten on täysin turvallista ja terveellistä. .. Eihän sitä maalia nyt syödä kannata tai pitää päätä maalipurkissa
Ja on pähkä selvää, että maalista kuivuessaan haihtuu aineita ja että pellavaöljymaalit kuivuu hitaasti. En minä nyt osaa tässä nähdä mitään mullistavaa uutta.
-
Toljanteri
- Jäsen

Sanoisin että nykyiset vesiohenteiset sisämaalit on melkolailla turvallisia käyttää.
Haihtuvat aineet on melkeimpä pelkästään vettä.
Voin kuvitella minkälainen käry olis jos erehtyis maalaamaan sisäseiniä pellavaöljymaalilla, huh huh!
Haihtuvat aineet on melkeimpä pelkästään vettä.
Voin kuvitella minkälainen käry olis jos erehtyis maalaamaan sisäseiniä pellavaöljymaalilla, huh huh!
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Pellavaöljymaali on pellavansiemenistä prässättyä ruokaöljyä, jota on sitten keitetty jonkun aikaa ja yleensä laitettu pieni määrä jotain metallisuolaa mukaan kuvumisen nopeutumiseksi. Se kauhia formaldehyditappomyrkky mistä tuossa nyt puhutaan on ihan vain ruokaöljyn hapettumiseen ("härskiintymiseen") liittyvä prosessituote, ja jokseenkin samoista reaktioista syntyviä aldehydejä saa aikaan kun voitelee maitokaupan rypsiöljyllä leikkuulaudan ja antaa sen härskiintyä siinä.
Pellavaöljymaali kuivuu hapettumalla, ei siten että siitä haihtuisi liuotinta pois. Varsinkin ilmattomaan tilaan joutuessaan pellavaöljy haisee, sen takia että maalin hapettumisprosessi ei osaa edetä ilman ilmaa. Tein juuri kesän alussa tammikaapin, johon tinailin tiffany-tekniikalla tehdyn lasi-ikkunan. Kittasin lasityön kaapin oveen pellavaöljykitillä. Kaapin ovea oli pakko pitää useampi viikko auki, koska kaappi alkooi haista todella kitkerältä jos se oli pidempään kiinni ja kitin normaali hapttumisreaktio ei päässyt jatkumaan. Pellavaöljykittihän on oleellisesti samaa kamaa kuin maali, samaa öljyä ja pigmentin sijaan liitua. Mutta haju oli kyllä aika tyypillisen kitkerä "keskenkäyneen" (eli liian vähähappisessa tilassa kuivuvan) maalin haju.
Jos olet maalannut ikkunoiden välistä ja siellä ei ole ilmaa maalin hapettumiselle niin maali haisee jonkun verran. Samaa ilmiötä ei juuri tule koko huonetta maalatessa.
Pekka
Pellavaöljymaali kuivuu hapettumalla, ei siten että siitä haihtuisi liuotinta pois. Varsinkin ilmattomaan tilaan joutuessaan pellavaöljy haisee, sen takia että maalin hapettumisprosessi ei osaa edetä ilman ilmaa. Tein juuri kesän alussa tammikaapin, johon tinailin tiffany-tekniikalla tehdyn lasi-ikkunan. Kittasin lasityön kaapin oveen pellavaöljykitillä. Kaapin ovea oli pakko pitää useampi viikko auki, koska kaappi alkooi haista todella kitkerältä jos se oli pidempään kiinni ja kitin normaali hapttumisreaktio ei päässyt jatkumaan. Pellavaöljykittihän on oleellisesti samaa kamaa kuin maali, samaa öljyä ja pigmentin sijaan liitua. Mutta haju oli kyllä aika tyypillisen kitkerä "keskenkäyneen" (eli liian vähähappisessa tilassa kuivuvan) maalin haju.
Jos olet maalannut ikkunoiden välistä ja siellä ei ole ilmaa maalin hapettumiselle niin maali haisee jonkun verran. Samaa ilmiötä ei juuri tule koko huonetta maalatessa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Joitain ahdistaa tomaattihöyryt, joitain lastulevyt. Tunnen kumpaisiakin. Itselläni koskenlaskijajuusto aiheuttaa kitalakeen turvotusta...
Pellava, missä vain muodossa taasen aiheuttaa pelkää mielihyvää. Moneksihan meistä on. Koskenlaskijajuusto on edelleen juustoista parasta
Pellava, missä vain muodossa taasen aiheuttaa pelkää mielihyvää. Moneksihan meistä on. Koskenlaskijajuusto on edelleen juustoista parasta
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
Toljanteri
- Jäsen

Olohuoneessa mulla on sisäpokat irti, joten tuuletus kyllä pelaa.Pekka Huhta kirjoitti: Jos olet maalannut ikkunoiden välistä ja siellä ei ole ilmaa maalin hapettumiselle niin maali haisee jonkun verran. Samaa ilmiötä ei juuri tule koko huonetta maalatessa.
Maalasin myös makuuhuoneen ikkunat karmeineen, siellä on huomattavasti pienemmät ikkunat ja sisäpokatkin paikoillaan, käryä ei tunnu.
Tästä päättelin suoraan, mitä enemmän maalattua pintaa sitä enemmän käryä.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Jännä ilmiö kyllä. Kävin haistelemassa meidän vintin rappua, koska siellä on Uulan pellavaöljymaalilla puolitoista viikkoa sitten toiseen kertaan sutimani ulko-ovi. Siellä ei kyllä haise enää oikeastaan millekään, eikä siellä aiemminkaan mikään käry ollut. Mitenköhän pitkään sitä tärpättilisää on noissa maaleissa ollut, tuo purkki millä oven maalasin on reilut kaksi vuotta vanha.
Minulla kävi raskaana ollessa pellavaöljymaalin hajukin ikävästi nenään mutta nyt se ongelma on poistunut...
Minulla kävi raskaana ollessa pellavaöljymaalin hajukin ikävästi nenään mutta nyt se ongelma on poistunut...
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Kyllä pellavaöljymaalin tyypillinen haju tulee nimenomaan pellavaöljyn hapettumisesta, ei niinkään tärpätistä. Lisäksi Uula käyttää kaikessa hajutonta tärpättiä josta on aromaatit poistettu, se on jokseenkin neutraalin hajuista kamaa. En nyt löytänyt sitä kommenttia että milloin pellavaöljymaaliin olisi ruvettu tärpättiä lisäämään (???), käyttöturvatiedotteessa tärpättiä ei ole kuitenkaan mainittu.
Pitäisipä käydä hakemassa tuore purkki kaupasta ja kokeilla. Ei ole tullut uutta purkkia haettua todella pitkään aikaan, mulla kun noita vanhoja varastoja on melkein liiaksi asti. Mutta asiaa siteäisi tutkia: ei ole pitkään siitä kun täällä raportoitiin Uulan sisäöljymaalin voimakkaasta hajusta, lienevätkö vaihtaneet öljyntuottajaa?
Semmoinen ero on muuten ollut ainakin aiemmin Allbäckin ja Uulan välillä, että Allbäck on tuoksunut huomattavan paljon kovemmalta tai pistävämmältä, siinä kun Uulassa on ollut aika pehmeä pellavan tuoksu. Öljylaadulla on iso merkitys maalin ominaisuuksiin, myös tuoksuun.
Pekka
Pitäisipä käydä hakemassa tuore purkki kaupasta ja kokeilla. Ei ole tullut uutta purkkia haettua todella pitkään aikaan, mulla kun noita vanhoja varastoja on melkein liiaksi asti. Mutta asiaa siteäisi tutkia: ei ole pitkään siitä kun täällä raportoitiin Uulan sisäöljymaalin voimakkaasta hajusta, lienevätkö vaihtaneet öljyntuottajaa?
Semmoinen ero on muuten ollut ainakin aiemmin Allbäckin ja Uulan välillä, että Allbäck on tuoksunut huomattavan paljon kovemmalta tai pistävämmältä, siinä kun Uulassa on ollut aika pehmeä pellavan tuoksu. Öljylaadulla on iso merkitys maalin ominaisuuksiin, myös tuoksuun.
Pekka
Täällä maininta asiasta:Pekka Huhta kirjoitti:En nyt löytänyt sitä kommenttia että milloin pellavaöljymaaliin olisi ruvettu tärpättiä lisäämään (???), käyttöturvatiedotteessa tärpättiä ei ole kuitenkaan mainittu.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 84#p176284
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Näin mä muistelin, mutten löytänyt linkkiä. Uulalla on sitten päivitettävää käyttöturvatiedotteessaan, jos tuo pitää paikkansa. Nykyisessä tiedotteessa tärpättiä ei ole.
Pekka
Pekka
- vesahy
- Jäsen

Pekka, kysyin tästä maalikauppiaaltamme. Hän muisteli, että joskus Uula on tärpättiä maaliinsa lisännyt, mutta Museovirasto on puuttunut asiaan, kun silloin se ei enää ple perinteistä pellavaöljymaalia.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kuolleen kalan kuva purkissa = ei tärpättiä. Jos ei kuvaa ole, niin tärppää on maalissa. Ja myös: kuolleen kalan kuva = sinkkioksidia maalissa. Ei kuvaa = tehoaineena jotain muuta. <--- Tämä siis Uulan Pellavaöljymaalia koskien.
Täysin vaaratonta ja turvallista maalia ei olekaan. Hajuihin reagoiminen on yksilöllistä. Toiset saattavat saada ärsytysoireita luonnonöljyistäkin. Itse en näe mitään järkevää syytä käyttää Pellavaöljymaalia sisätiloissa. Se on ulkomaali, onpahan siinä hometehoaineitakin joita ei myöskään kannata sisätiloissa käyttää. Niistäkin saattaa joku saada ärsytysoireita. Määrät on toki pieniä, mutta kuitenkin. Kaikki me ollaan erilaisia ja reagoidaan asioihin eri tavalla. Nostalgia ja perinteisyys on ihan jees, mutta välillä kannattaa miettiä onko joka paikkaan sitä ns. perinteisintä pakko väkisin laittaa?
Täysin vaaratonta ja turvallista maalia ei olekaan. Hajuihin reagoiminen on yksilöllistä. Toiset saattavat saada ärsytysoireita luonnonöljyistäkin. Itse en näe mitään järkevää syytä käyttää Pellavaöljymaalia sisätiloissa. Se on ulkomaali, onpahan siinä hometehoaineitakin joita ei myöskään kannata sisätiloissa käyttää. Niistäkin saattaa joku saada ärsytysoireita. Määrät on toki pieniä, mutta kuitenkin. Kaikki me ollaan erilaisia ja reagoidaan asioihin eri tavalla. Nostalgia ja perinteisyys on ihan jees, mutta välillä kannattaa miettiä onko joka paikkaan sitä ns. perinteisintä pakko väkisin laittaa?
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.