Reilu puolitoistavuotta on asuttu tässä nykyisessä projektissa.
Seinällä hörisee HAIER HSU 09RR03/02 ILP. Viime kesänä vaihdoin uudet suodattimet ja olen imuroinut säännöllisen epäsäännöllisesti nuo suodattimet sekä kaikkialta mihin sisäyksikössä imurilla yltää.
Puhaltimen roottorit näyttävät melko rapasilta ja muutenkin sisuskalut ovat melko töhnäiset. Haluaisin sisäyksikön puhtaaksi mutta miten? Olen astmaatikko enkä haluaisi levitellä sisäilmaan pölyjä.
Pitääkö tilata huoltomies vai roudaanko kompuran sisälle ja levitän pölyt paineilmalla sisälle kerralla...
Ulkoyksikkökin taitaa vaatia huoltoa kun pikku pakkasellakin alkaa kerryttämään jäätä ja talvella tuntuu olevan melkein umpijäässä.
Ja mistähän tuon huoltomiehen voisi tilata Lahden seudulla?
Ulkoyksikköön kertyy jäätä jonkin verran täälläkin, sitä toivoo että se ehtii sulaa aina seuraavan plussakelin aikana.
Tekeekö kuitenkin sulatuksia normaalisti?
Konstit on monet. Itse tuskailin saman ongelman kanssa. Puhdistus ilman sopivia aineita ja/tai apuvälineitä on aika mahdotonta.
Vaihtoehdot ovat käytännössä tässä:
a) Liqui Moly AC- puhdistusvaato (auton ilmastoinnin puhistamiseen) tai CRC:n vastaava á 15-20 € + aikaa 20-30 min (itse käytän tätä sekä ILP, että PILP:n kennojen puhdistamiseen n. 6kk välein ja mielestäni toimii hyvin)
b) Ilmalämpöpimpun puhdistamiseen tarkoitettu aine ( Zep Foaming Coil Cleaner). On kuulemma kallis ja vaikeasti saatavissa ? (myydäänkö enimmäkseen vain ammatilaisille ??)
c) Tolua + lämmintä vettä ja suihkepullo (toiset väittää, että toimii ja toiset että ei). Omia kokemuksia ei ole, mutta epäilen toimivuutta, koska vaatisi parikeen mekaanista apua tai vaikka höyrypuhaltimen (tai paineilmaa ??)
d) Palveluna joltain ILP- asennus/huolto firmalta. Kustannukset vamaan reippaasti yli 100€
Sellainen imuriin laitettava tietokoneiden yms. imurointiin tarkoitettu suulake- ja letkusetti auttaa, lisäksi sitten tuo vaahto.
Jos kone on pelkällä lämmityskäytöllä ja imuroi ahkerasti niin pysyy aika monta vuotta puhtaana. Jäähdyttäminen aiheuttaa kondenssia ja tekee pöpöille kasvualustaa. mulla on nyt pari vuotta pyörinyt seinällä Mitsu ja on yhä varsin puhdas.
Zaffodi kirjoitti:Sellainen imuriin laitettava tietokoneiden yms. imurointiin tarkoitettu suulake- ja letkusetti auttaa, lisäksi sitten tuo vaahto.
Jos kone on pelkällä lämmityskäytöllä ja imuroi ahkerasti niin pysyy aika monta vuotta puhtaana. Jäähdyttäminen aiheuttaa kondenssia ja tekee pöpöille kasvualustaa. mulla on nyt pari vuotta pyörinyt seinällä Mitsu ja on yhä varsin puhdas.
Omat kokemukset ovat että pikku imurilla puhumattakaan isosta ei tee mitää ellei lameleihin pinttynyttä "mössöä" ei saa ensin pehmennettyä. Siis vaahtoa tai jotain muuta sopivaa pesuainetta. Tosin omien kokemusten mukaan imuaria ei tässäkään tarvita vaan mössö valuu huuteluven mukana kondensio lyhteen kautta ulos (kunhan riittävästi huuhtelee). Edellyttäen että aine oikeasti irroittaa ensin lian, jos vain kastee niin ei se mihinkään irtoa. Makaanisesti harjaamalla yms. saa vain lamellien päällä ja ulkoreunassa olevan lian pois, mutta ei syvemmältä lameleista. Koneen purkaminen siten, että saa kennon kokonaan näkyviin (painepesu yms.) on ihan älytön duuni. Se on mahdollinen, mutta kannattaa jättää ammattilaisella.