Sauna kasvihuoneeksi

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Sauna kasvihuoneeksi

Viesti Kirjoittaja tcb1967 »

Hurahdin viimekesänä aivan täysin kasvihuoneessa kasvatteluun. Nyt talvella kyrsii, kun ei laittaa makoisia chilejä ym kasvamaan. Olis "ylimääräinen" sauna käytössä josta ajattelin tehdä talveksi kasvihuoneen. Seinien ja katon eristys hallussa, mutta mitä ton betonilattian kanssa tekis? Kun veden kanssa kuitenkin lotrataan, niin ei sinne ihan puulattiaa voi tehdä. Olisiko mitään ehdotuksia tohon lattiarakenteeseen. Mitään lattialämmitystä en meinaa kuitenkaan laittaa.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Re: Sauna kasvihuoneeksi

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Betonilattian päälle puurimoista semmoiset ritiliköt. Se on mukava jalan alla ja käytännöllinenkin. Helppo ja nopea tehdä.
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Mut siitä lattiasta pitäisi saada hieman lämminkin :?
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Enpä minä juurikaan kasvihuoneviljelystä tiedä, mutta mahtaakohan saunasta ihan toimivaa kasvihuonetta saada?

Kasvihuoneen lämpötila pitää olla 20-25 astetta, ilmankosteus 50-60 ja valoa aika mahottomasti ja kaikkea näitä sopivassa suhteessa.
Jos tila kokonaisuudessaan pitää saada pysymään kohtuukustannuksilla 20-25 steen lämpöisesa, pitäisi se betonilattiakin varmaan eristää kunnolla?
Onko se sellainen perinteinen pihasauna, betoni vain ei mitään eristettä alla? lattian viileys ei kai kasveja haittaa, jos kasvit on lavoilla, mutta taitaa lisätä lämmityskustannuksia aika lailla.

Mutta sellaisen talvisen lepotilan ja kevättalvisen esikasvatus/taimetustilan ehkä saisikin; lepotilassahan kasvit vähän lajista riippuen vaatii sen 10-15 astetta lämpöä, jotkut valoa ja vettä vähäsen ja jotkut vähän enemmän -tai ei ollenkaan.
Kevättalvella idätys/taimetus tietysti vaatii taas valoa ja lämpöä enemmän, mutta nämä hommat kai voisi hoitaa jonkinlaisissa kasvatuslaatikoissa, jotka eivät tietenkään olisi lattialla, vaan jonkin tason päällä, tai jopa pienissä erillisissä "kasvihuoneissa"jolloin lattian kylmyys sinänsä ei haittaisi?

Jos alatkin kasvattamaan siellä saunassa kanamunia, niiden "viljelyyn" ei tartte mahottomasti energiaa, ne on ekolookisia :lol:
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Hmm, asiaa pitää vielä miettiä uudestaan...
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Varmaan ne kasvilamput lämmittääkin, ei tarvinne lattialämmitystä sen takia? "Luonnossakin" maa on aika kylmää, joten jos on vaikka ritilä alinna lattiaa vasten, tai patolevynpala tms, siinä 10 sentin siivu styroxia päällä, ja siihen viljelmät purkeissa tai vadeissa, laatikoissa tms.

Jos tuntisi jonkun pilvenveikon, voisi kysyä vinkkiä :wink: Niillä hemmoillahan on hamppuviljelmiä vaikka missä vaatehuoneissa, autotalleissa ym. Foliot seinissä ja kirkkaat lamput.

Vaan eikös chilejä voi kasvattaa vaikka ikkunalaudalla? Tässä jollain pienimuotoinen viljelmä ihan kerrostalokämpässä:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12255.0
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

KariFS kirjoitti: "Luonnossakin" maa on aika kylmää, joten jos on vaikka ritilä alinna lattiaa vasten, tai patolevynpala tms, siinä 10 sentin siivu styroxia päällä, ja siihen viljelmät purkeissa tai vadeissa, laatikoissa tms.
Kylmää on maa luonnossa, ja juuri siksihän käytetään kasvihuoneita :-D :-D :-D
varsinkin nämä Etelänhetelmät tarvitsee itääkseen ja kasvaakseen lämpöä ihan multaan asti.

Minulla yksi satunnainen kellochili talvehtii miten kuten toista talveaan ihan tuossa keittiön ikkunapöydällä,
ei kasva eikä kuole ja tiputtaa kaikki lehtensä varmaan taas ennen kevättä. mutta ehkä se taas keväällä siitä lähtee kasvuun...
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Laitoin "kasvamaan" yhden chilin tohon työpöydälle pikkuisen eslin alle. Tokko se sen kummemmin kasvaa - on vaan tollanen mun oma kevään odotus projekti viini
Ehkä tää saunajuttu on vähän ylimitoitettu haave....
Viimeksi muokannut tcb1967, Su Joulu 02, 2012 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

nummentie 434 kirjoitti: Kylmää on maa luonnossa, ja juuri siksihän käytetään kasvihuoneita :-D :-D :-D
varsinkin nämä Etelänhetelmät tarvitsee itääkseen ja kasvaakseen lämpöä ihan multaan asti.
Hyvä pointti :lol:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

tcb1967 kirjoitti:Laitoin "kasvamaan" yhden chilin tohon työpöydälle pikkuisen eslin alle. Tokko se sen kummemmin kasvaa - on vaan tollanen mun oma kevään odotus projekti
Ehkä tää saunajuttu on vähän ylimitoitettu haave....
Eipähän sinne helmikuun loppuun enää niiiin hirveän pitkä aika ole,
ja sitten alkaa ikkunalaudalla tapahtumaan jo pientä heräämistä...

Ja kyllä mä luulen, että jos saunan ikkunalla alat keväällä idättämään ja taimettamaan,
voit saada vähän varaslähtöä kesään...

Lämpöä ja valoahan sinne saunaan vielä silloinkin tarvii lisätä,
mutta ei toivottavasti enää niin paljoa kuin keskitalven pakkasilla.
tuo kuva ei ole minun kellochilistäni, pihistin netistä :oops:
Liitteet
campane23_7.jpg
campane23_7.jpg (44.23 KiB) Katsottu 9310 kertaa
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Siinä se nyt on! Ihan itse talvehditettu kello-chili. Ja jo kolmas kesä tulossa :-)
Miten kuten kitkutteli talven yli ja kasvatti 20-senttiset soirot, jotka tammikuulla napsaisin poikki (kasvavat tuossa vieressä nyt)
ja vielä pari viikkoa sitten piti nipsaista latvat pois kun meinasi alkaa jo kukkimaan. Mutta nyt jo taas työntää vauhdilla uutta lehteä :-D
Kuva
Ja huom. ihan itse lisätty kuvakin :?
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

meillä kanssa laitettiin muutama random chili siemen purkkiin viimekesänä..eivät vielä tuottaneet hedelmää mutta isoiksi kasvoivat ja olivat tuossa "salin" ikkunalaudalla talvenkin hyvin elävän oloisina..mutta kun noi kissat tykkäs niistä kanssa. heitin pois kun oli sellaset 5 tynkää pystyssä :lol:

mutta kyllähän sinne saunaan helposti mitä vain kasveja laittaa! se että mitä se tekee rakenteille tms. on sitten arvoitus? Tuskimpa mitään?..on kait se pienempi kosteusriski kuin 4 henkinen perhe, 7 kertaa viikossa saunomassa :roll:

riiippuen kasveista,kasvien määrästä, tilan koosta... jos sauna on vaikkapa vain muutaman neliön niin esim. 400w suurpainenatrium valaisin, niin saat kohta miettiä että millä viilennät tilaa.
valot siis lämmittää.
ruukut vaikka styroxin päälle.

Höpöheinä miehille on sitte vielä niitä sellasia foliokaappeja johon saat optimaalisen valon, lämmön, tuuletuksen jne. ja se on "vesitiiviskin". eli sen voi laitaa vaikka olkkarin nurkkaan.
Harri68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

Lunttilan herra kirjoitti:
riiippuen kasveista,kasvien määrästä, tilan koosta... jos sauna on vaikkapa vain muutaman neliön niin esim. 400w suurpainenatrium valaisin, niin saat kohta miettiä että millä viilennät tilaa.
valot siis lämmittää.
ruukut vaikka styroxin päälle.
Natikat kun loimottaa, niin virkavaltaakin voi asia kiinnostaa :lol: :lol:

Eikös led kasvilamppujakin ala olla?
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

SOU?

eiköös saunassa saa chiliä kasvattaa

Led kasvilamppuja tosiaan on..hinta 5 kertainen, eikä lämmitä. Käsittääkseni tässä oli kuitenkin se viileys yksi ongelma.
Sitte tarvii patterin kaveriks. Kombensoi sen energia säästön jonka ledeillä saa
Peltola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Peltola »

Ledit ei lämmitä. Natikan kun laittaa lasitettuun iv-putkeen ja toisen pään purkamaan esim poistoräppänään, niin ei kuumu liikaa. Tarvittaessa toiseen päähän puhallusta.
Huolettoman altakasteluruukku kompleksin saapi lihalaatikoista ja tosivelhohan vesiviljeleekin leca-soralla, muovilaatikoilla ja vesipumpulla...
Vastaa Viestiin