Maalausvinkkeja tarvitaan sisään ja ulos
Maalausvinkkeja tarvitaan sisään ja ulos
Tervehdys,
Kiitokset hyvästä palstasta ! Olisin kysellyt vinkkiä pariin maalaus asiaan:
1) Betoluxilla (alkydi) maalatussa keittiön lattiassa on muutaman millin rakoja pontilautojen välissä. Mitähän noihin rakoihin voisi laittaa ennen uudelleen maalausta ?
puujauhoa sekoitettuna betoluxiinko ? Nyt alkaisi olla oikea sesonki tuohon hommaan.
2) Millä kannattais maalata betoninen ulkoporras (kattamaton). Huolena maalin pysyvyys (sokkelimaalit), turha tiiveys (uretaani, epoksi) ja liukkaus sateella.
Millä olette noita maalanneet ?
T; Talokas
Kiitokset hyvästä palstasta ! Olisin kysellyt vinkkiä pariin maalaus asiaan:
1) Betoluxilla (alkydi) maalatussa keittiön lattiassa on muutaman millin rakoja pontilautojen välissä. Mitähän noihin rakoihin voisi laittaa ennen uudelleen maalausta ?
puujauhoa sekoitettuna betoluxiinko ? Nyt alkaisi olla oikea sesonki tuohon hommaan.
2) Millä kannattais maalata betoninen ulkoporras (kattamaton). Huolena maalin pysyvyys (sokkelimaalit), turha tiiveys (uretaani, epoksi) ja liukkaus sateella.
Millä olette noita maalanneet ?
T; Talokas
Re: Maalausvinkkeja tarvitaan sisään ja ulos
1) Hiomapölyä vastaavasta puumateriaalista ja lakkaa, esim diccoa vastaava käy hyvin (diccoa ei tosin taideta valmistaa enään?). Tekee niistä tahnan ja sitä kapealla tasoitelastalla levittää rakoihin. Lakkapölytahnan kuivuttua kevyt hionta ja lattian uudelleen maalaus. Tosin en tiedä onko muutaman millin raon takia syytä ryhtyä toimenpiteisiin, koska se loppukesästä on melko varmasti ummessa.
Joku tietää betonin maalamisesta paremmin. Itse jättäisin maalamatta (jos siisti) ja käsittelisin kaliumsilikaatilla tai vastaavalla. Eikös se joku ollut käyttänyt vernissaakin...?
Meillä laitettiin sahajauhoa ja puuliimaa tahnana rakoihin. Ei olis maksanu vaivaa. Puu elää ja massat korkkaa pois. On siistimpi, kun vaan maalaa huolellisesti, kokeiltiin samanlaiselle lattialle toisaalla. Meillä raot on 1-5mm.
Sahajauhossa on liian iso raekoko, pitäisi olla hiomapölyä. Puuliima kestää kuivua todella kauan isoissa raoissa, ja pysyvyys heikompi kuin lakalla. Samaa mieltä olen että siistimpi kun vain maalaa huolella.Kukka kirjoitti:Meillä laitettiin sahajauhoa ja puuliimaa tahnana rakoihin. Ei olis maksanu vaivaa. Puu elää ja massat korkkaa pois. On siistimpi, kun vaan maalaa huolellisesti, kokeiltiin samanlaiselle lattialle toisaalla. Meillä raot on 1-5mm.
Maalasin sokkelimme petrooliöljymaalilla jolla pysyvyys sekä ulkonäkö on tosi hyvät, en tiedä kuinka askelmissa sitten pysyisi... Jättäisin myös portaat maalaamatta.Kuvaja kirjoitti:Joku tietää betonin maalamisesta paremmin. Itse jättäisin maalamatta (jos siisti) ja käsittelisin kaliumsilikaatilla tai vastaavalla. Eikös se joku ollut käyttänyt vernissaakin...?
Moi. Itse olen käyttänyt n. neljän millin rakoihin akryylimassaa, pintamaalina Betolux. On kestänyt tosi hyvin jo 8 vuotta.
Mä en ole ikinä nähnyt sellaista lautalattiaa, jossa nämä rakoihin tungetut kitit/hiomapölyt jne. olisivat pysyneet. Voi olla, että pysyvät 0.1-1mm raossa, mutta sellaisen täyttää maalikin.
k
k
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

En välttämättä kittaisi millään. Niinkuin sanottu, tahtovat rapsehtia auki. Sahajauho-liimakitti on ihan vihoviimeistä, mutta hyvin hienosta hiomapölystä ja Dicco-lakasta saa kohtuullista kittiä. Ja koska Diccon valmistus on loppunut, niin lähin korvike lienee Tampereen Lakkavalmisteen NC-Speed.
Itse olen jonkin verrran kitannut lattioita Tikkurilan Lakkakitillä. Se pysyy aika hyvin, mutta kyllä senkin kanssa tahtoo käydä niin että jostain kitti lohkeaa jasitten valkoinen kitti paistaa tumman maalin alta. Naulankantoihin se on kuitenkin ollut mun ykkösvalinta.
Pekka
Itse olen jonkin verrran kitannut lattioita Tikkurilan Lakkakitillä. Se pysyy aika hyvin, mutta kyllä senkin kanssa tahtoo käydä niin että jostain kitti lohkeaa jasitten valkoinen kitti paistaa tumman maalin alta. Naulankantoihin se on kuitenkin ollut mun ykkösvalinta.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Odotapa ensi kesään ja katso tarkkaan, miltä se millin rako näyttää silloin.
Itse en ole laittanut minkään lattian rakoihin mitään, ja varoitin siitä ystävääni, joka tietysti jätti epäilykseni omaan arvoonsa. Imuroidessa käy kuulemma aikamoinen kilinä raoista kovettuneista ja kutistuneista kitinpalasista..
Sitäpaitsi kaikkien sisustuslehtienkin puulattioissa on nykyään varmaan sentin raot.
Lyön vetoa vaikka taloni väliseinäeristeissä käytetyistä kalsareista:

, että jostain saa tilata lattialaminaattia, minkä tulosteessa on sentin raot puulattiakuviossa.
Itse en ole laittanut minkään lattian rakoihin mitään, ja varoitin siitä ystävääni, joka tietysti jätti epäilykseni omaan arvoonsa. Imuroidessa käy kuulemma aikamoinen kilinä raoista kovettuneista ja kutistuneista kitinpalasista..
Sitäpaitsi kaikkien sisustuslehtienkin puulattioissa on nykyään varmaan sentin raot.

, että jostain saa tilata lattialaminaattia, minkä tulosteessa on sentin raot puulattiakuviossa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.