Tee Se Itse lasimurskaseinä saunaan
Tee Se Itse lasimurskaseinä saunaan
Tervehdys,
Pitäisi keksiä jotain hienoa kiukaan taakse, eikä millään viitsisi laittaa perinteistä kivilevyä tms. jota on nykyään joka saunassa.
Bongasin netraudan sivuilta tälläisen lasimurskaseinän: https://www.netrauta.fi/portal/sauna/sa ... a_fantasia
Hinta on sen verran huima, ettei tuollaisen pysty taipumaan. Se olisi siis tehtävä itse, jos tuollaisen tahtoo.
Tässä päässä pyörinyt idea: antakaa ehdotuksia tai ampukaa alas, jos ei tuu onnistumaan :)
Halvin mahdollinen kirkas karkaistu saunan lasiovi, siihen turvakalvo toiselle tai kummallekkin puolelle pitämään lasi kasassa.
Valkoiseksi tai hopean väriseksi maalattu kiukaantauslevy esim. kaakeliluja, jonka päälle lasiovi laitetaan ja sitten vaan lasivasaralla lasiovi sirpaleiksi. Jotta lasinpalaset pysyy paikoillaan, ajattelin teettää lasiliikkeessä ihan perus lasilevyn sirpaleiden päälle joka kiinnitetään kaakelilujaan esim. joillain kulmalistoilla tms.
Valoiksi mietin lednauhaa lasimurskan kummallekkin sivulle.
Lasiovissa on reiät lukkonupille ja sarannoille joten osa lasista pitää saada paneelien taakse piiloon jolla näkyville jää vain "ehjää" pintaa.
Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan.
Pitäisi keksiä jotain hienoa kiukaan taakse, eikä millään viitsisi laittaa perinteistä kivilevyä tms. jota on nykyään joka saunassa.
Bongasin netraudan sivuilta tälläisen lasimurskaseinän: https://www.netrauta.fi/portal/sauna/sa ... a_fantasia
Hinta on sen verran huima, ettei tuollaisen pysty taipumaan. Se olisi siis tehtävä itse, jos tuollaisen tahtoo.
Tässä päässä pyörinyt idea: antakaa ehdotuksia tai ampukaa alas, jos ei tuu onnistumaan :)
Halvin mahdollinen kirkas karkaistu saunan lasiovi, siihen turvakalvo toiselle tai kummallekkin puolelle pitämään lasi kasassa.
Valkoiseksi tai hopean väriseksi maalattu kiukaantauslevy esim. kaakeliluja, jonka päälle lasiovi laitetaan ja sitten vaan lasivasaralla lasiovi sirpaleiksi. Jotta lasinpalaset pysyy paikoillaan, ajattelin teettää lasiliikkeessä ihan perus lasilevyn sirpaleiden päälle joka kiinnitetään kaakelilujaan esim. joillain kulmalistoilla tms.
Valoiksi mietin lednauhaa lasimurskan kummallekkin sivulle.
Lasiovissa on reiät lukkonupille ja sarannoille joten osa lasista pitää saada paneelien taakse piiloon jolla näkyville jää vain "ehjää" pintaa.
Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan.
Re: Tee Se Itse lasimurskaseinä saunaan
Tehtiin noita jo päälle 10 vuotta sitten risteilijöihin mm. kaiteisiin. Siinä on lasia kolme kerrosta, laminoitu kasaan ja sitten sivusta keskimmäinen piikillä napauttaen palasiksi, kun se on karkaistua niin yksi napaus voi jo riittää ja koko lasi menee mureniksi. Siinä käy niin, että se keskimmäinen lasi hajotessaan pikkuisen laajenee joten listat on hyvät reunoihin laittaa.
Käys kysymässä jostakin lähistön lasiliikkeestä mitä kustantaisi!
Käys kysymässä jostakin lähistön lasiliikkeestä mitä kustantaisi!
-
Carovarium
- Jäsen

- Kotisivu: http://Carovarium.blogspot.com
- Viesti:
semmosta lasia on olemassa joka hajotetaan ite! ne käytti semmosta yhessä ruotsalaisesa sisustusohjelmassa. nätti kopautus piikillä vaan ja se oli murskana :)
nimeä sille en tiedä mutta kysele lasifirmoilta.
Kutsutaan karkaistuksi lasiksiCarovarium kirjoitti:semmosta lasia on olemassa joka hajotetaan ite! ne käytti semmosta yhessä ruotsalaisesa sisustusohjelmassa. nätti kopautus piikillä vaan ja se oli murskana :)
-
Lunttilan herra
- Jäsen

lasiliikeistä vaa etsimään karkaistua - laminoitua lasia. jos löytäis sellaisen jossa kaksi lasia ja välissä laminointi, niin vois kuvitella että niistä sais vain toisen rikki. tai sitten vain yksinkertainen laminoitu lasi. mitäs se sitte haittaa jos sen rikkoo, kun ne palaset pysyy siinä laminaatissa kiinni!?
vois saada hauskan näköisiä lasja jos pääsis jonkun lasitehtaan uunia käyttään. laittai normi lasilevyn päälle rikkoen värillistä lasia ja sitte uuniin!
vois saada hauskan näköisiä lasja jos pääsis jonkun lasitehtaan uunia käyttään. laittai normi lasilevyn päälle rikkoen värillistä lasia ja sitte uuniin!
Laminaatti on siinä ainoastaan pitämässä lasinkappaleet kiinni toisissaan, jos se sattuu hajoamaan. Tukimateriaaliksi siitä ei oikein ole. Lisäksi tuommonen pelkän laminaatin varassa killuva lasimurska, saattaa tehdä hienoa jälkeä siinä vaiheessa kun joku ensimmäisen kerran nojaa siihen täydellä painollaan. Tai pikku Petteri kun ensimmäisen kerran iskee siihen kylpulelunsa. Eli kannattaa tosiaan harkita lasia molemmille puolille. Tosin noiden suojaavien lasien ei varmaan tartte olla hirveen paksuja. Luulisi tuollaisen sandwichin olevan kohtuullisen hyvä kestämään erilaisia rasituksia.Lunttilan herra kirjoitti:lasiliikeistä vaa etsimään karkaistua - laminoitua lasia. jos löytäis sellaisen jossa kaksi lasia ja välissä laminointi, niin vois kuvitella että niistä sais vain toisen rikki. tai sitten vain yksinkertainen laminoitu lasi. mitäs se sitte haittaa jos sen rikkoo, kun ne palaset pysyy siinä laminaatissa kiinni!?
Tehtiin tuollaiset portaan askelmat, olisko ollut 10+10+10mm lasia. Lisäksi yökerhon tanssilattian yli silta jonka kansi tuota, arkkitehti halusi kirkasta lasia mutta kun kysyttiin että mites ne näkymät naisten hameiden alle niin muutti mielensäsarte kirjoitti:Laminaatti on siinä ainoastaan pitämässä lasinkappaleet kiinni toisissaan, jos se sattuu hajoamaan. Tukimateriaaliksi siitä ei oikein ole. Lisäksi tuommonen pelkän laminaatin varassa killuva lasimurska, saattaa tehdä hienoa jälkeä siinä vaiheessa kun joku ensimmäisen kerran nojaa siihen täydellä painollaan. Tai pikku Petteri kun ensimmäisen kerran iskee siihen kylpulelunsa. Eli kannattaa tosiaan harkita lasia molemmille puolille. Tosin noiden suojaavien lasien ei varmaan tartte olla hirveen paksuja. Luulisi tuollaisen sandwichin olevan kohtuullisen hyvä kestämään erilaisia rasituksia.Lunttilan herra kirjoitti:lasiliikeistä vaa etsimään karkaistua - laminoitua lasia. jos löytäis sellaisen jossa kaksi lasia ja välissä laminointi, niin vois kuvitella että niistä sais vain toisen rikki. tai sitten vain yksinkertainen laminoitu lasi. mitäs se sitte haittaa jos sen rikkoo, kun ne palaset pysyy siinä laminaatissa kiinni!?
-
Lunttilan herra
- Jäsen

sarte kirjoitti:Laminaatti on siinä ainoastaan pitämässä lasinkappaleet kiinni toisissaan, jos se sattuu hajoamaan. Tukimateriaaliksi siitä ei oikein ole. Lisäksi tuommonen pelkän laminaatin varassa killuva lasimurska, saattaa tehdä hienoa jälkeä siinä vaiheessa kun joku ensimmäisen kerran nojaa siihen täydellä painollaan. Tai pikku Petteri kun ensimmäisen kerran iskee siihen kylpulelunsa. Eli kannattaa tosiaan harkita lasia molemmille puolille. Tosin noiden suojaavien lasien ei varmaan tartte olla hirveen paksuja. Luulisi tuollaisen sandwichin olevan kohtuullisen hyvä kestämään erilaisia rasituksia.Lunttilan herra kirjoitti:lasiliikeistä vaa etsimään karkaistua - laminoitua lasia. jos löytäis sellaisen jossa kaksi lasia ja välissä laminointi, niin vois kuvitella että niistä sais vain toisen rikki. tai sitten vain yksinkertainen laminoitu lasi. mitäs se sitte haittaa jos sen rikkoo, kun ne palaset pysyy siinä laminaatissa kiinni!?
Toivon ettei pikku Pettereitä muutenkaan päästetä sinne kiukaan taakse nojaileen
Valaistus pitäisi hoitaa valokuiduilla. Lasikuiduilla. Ledinauhat tai ledit ylipäätään ei kestä saunan lämpötiloja, varsinkaan missään kiukaan lähellä.
Kiukaan lähellä on syytä miettiä huolellisesti lasikuitujenkin kanssa miten ne tuodaan sinne, ettei kuitujen kuoret saa liikaa lämmintä. Muualla saunassa max metrin korkeudessa lattiasta kestää muovikuitukin. Lasikuidut kestää katossakin myös kiukaan päällä.
Ledejä kyllä myydään (lasi)kuituvalosarjojen korvikkeiksi saunaan, ja kaitpa ne aikansa kestää. Ilmeisesti keskivertokäytössä tarpeeksi pitkään, jotta kannattaa antaa uudet takuuseen niille ketkä saunoo usein ja kuumassa. Uusimistyönhän maksaa asiakas.
Siis unohda ledit kiukaan lähelle!
Kiukaan lähellä on syytä miettiä huolellisesti lasikuitujenkin kanssa miten ne tuodaan sinne, ettei kuitujen kuoret saa liikaa lämmintä. Muualla saunassa max metrin korkeudessa lattiasta kestää muovikuitukin. Lasikuidut kestää katossakin myös kiukaan päällä.
Ledejä kyllä myydään (lasi)kuituvalosarjojen korvikkeiksi saunaan, ja kaitpa ne aikansa kestää. Ilmeisesti keskivertokäytössä tarpeeksi pitkään, jotta kannattaa antaa uudet takuuseen niille ketkä saunoo usein ja kuumassa. Uusimistyönhän maksaa asiakas.
Siis unohda ledit kiukaan lähelle!
Joo, ledejä voisi ajatella korkeintaan jonnekin lattian rajaan jossa lämmöt on alhaisemmat. Kuidulla kyllä itse tekisin.
Tuo karkaistun lasin hajottaminen on naurettavan helppoa, sitä pintapuolta voi hakata vasaralla eikä välttämättä hajoa mutta pieni napautus piikin kanssa kylkeen ja naps!
2-kerroksinenkin laminaatti voisi tosiaan riittää jos taakse laittaa esim. Lujalevyn maalattuna jollain sopivalla vaalealla värillä. Sitten vaan se levyn vastainen lasi palasiksi ja toinen jää ehjäksi pinnaksi.
Mietin vaan, että kun tuo tulee kiukaan taakse se lämpenee ja sitten kun sinne heitellään vettä voisi ehkä tulla ongelmia? Varmuuden vuoksi laittaisin pelkkää karkaistua lasia ettei tule teräviä sirpaleita. Karkaistusta tulee sellaista pientä murua joka on paljon turvallisempaa ja jos se on vielä laminoitu niin ne jää paikoilleenkin.
Tuo karkaistun lasin hajottaminen on naurettavan helppoa, sitä pintapuolta voi hakata vasaralla eikä välttämättä hajoa mutta pieni napautus piikin kanssa kylkeen ja naps!
2-kerroksinenkin laminaatti voisi tosiaan riittää jos taakse laittaa esim. Lujalevyn maalattuna jollain sopivalla vaalealla värillä. Sitten vaan se levyn vastainen lasi palasiksi ja toinen jää ehjäksi pinnaksi.
Mietin vaan, että kun tuo tulee kiukaan taakse se lämpenee ja sitten kun sinne heitellään vettä voisi ehkä tulla ongelmia? Varmuuden vuoksi laittaisin pelkkää karkaistua lasia ettei tule teräviä sirpaleita. Karkaistusta tulee sellaista pientä murua joka on paljon turvallisempaa ja jos se on vielä laminoitu niin ne jää paikoilleenkin.