Yläpohjan eristäminen

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
talo1954
Uusi jäsen
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 21:26
Paikkakunta: ylöjärvi

Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja talo1954 »

Talo on rakennettu 1954 ja Olen jo muutaman talven katsellut jääpuikkoja ja kuinka lumi sulaa katolla, siis nyt tuli aika katsoa mitä yläpohjassa on. piti ensin tehdä talon päätyyn miehenmentävä luukku koska luultavasti se oli jäänyt peltikaton alle ja siinä näkyy olevan huopakatto siis peltikaton alla ! yläkertaan on jälkeenpäin tehty kaksi huonetta
Ryömin luukusta sisään.Tilaa ei ollut juurikaan liikkua koska kutterinlastua oli yläkaton keskikohdalla n 30 cm mutta lapeet jotka laskeutuvat viistosti alaspäin olikin laitettu mineraalivilla 10 cm levyä. purua ei siis lainkaan. katto on laitettu niin lähelle lapeen osalta että juuri mineraalivilla mahtuu sinne. mitään tuuletus reikiä lapeessa ole, kotelomainen rakenne ,räystäät on kiinni lapeen päätylaudassa !! Apua mitä teen nyt.!!!??. onko järkevää purkaa peltikatto joka jo muutenkin joutuisi vaihtamaan ja huopakatto ja niiden ruoteet. sitten korottaa lapeen osalta kattotuolista että eristettä mahtuu kunnolla.
Neuvoja kiitos kaivataan. t Pasi
Avatar
vm51
Jäsen
Jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: To Kesä 07, 2012 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja vm51 »

Terve!
talo1954 kirjoitti:kotelomainen rakenne ,räystäät on kiinni lapeen päätylaudassa !! Apua mitä teen nyt.!!!??. o
En ihan oikein tajunnut mitä tarkoitat tuolla lainatulla testillä. Olisiko vaikka kuvaa kohteesta?
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen
Viestit: 427
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2008 15:54
Paikkakunta: Forssa

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

lainatulla testillä? häh--menee yli hilseen
Avatar
vm51
Jäsen
Jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: To Kesä 07, 2012 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja vm51 »

Lainatulla tekstillä
Avatar
vm51
Jäsen
Jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: To Kesä 07, 2012 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja vm51 »

Eli: mitä tarkoitat "räystäät on kiinni lapeen päätylaudassa !!" lausahduksella?
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen
Viestit: 427
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2008 15:54
Paikkakunta: Forssa

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

heh..joo..tarkoitus ei ollut viisastella.ei vaa tajunnu
Avatar
vm51
Jäsen
Jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: To Kesä 07, 2012 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja vm51 »

:-D
talo1954
Uusi jäsen
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 21:26
Paikkakunta: ylöjärvi

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja talo1954 »

kuvaa ei nyt ole mutta toki sen saan, mutta kun katto loppuu ja räystäslaudat on sitten tietty, niin siellä päädyssä ei ole minkäänlaista tuuletus rakojakaan !
t Pasi
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3553
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Yhdys sanat ja isot Kirjaimet....ei se helppoa ole. Lukeminenkaan siis..

:-D
Avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18270
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

En minäkään tuota kuvausta täysin ymmärrä, mutta riittävästi ehkä silti.

Eli jos katto menee remonttiin eikä alla ole tarpeeksi eristettä, niin eiköhän se ole syytä sinne lisää eristetilaa järjestää.

Seuraava katonvaihto on 30 vuoden kuluttua ja jokainen niistä vuosista tuonee edellistä kalliimman lämmityslaskun.

Lisäetuna on se, että tulee yläosan rakenteet kunnolla tarkastettua, ehkä ensimmäistä kertaa kymmeniin vuosiin.

Ihme on, jos peltikatto on rakennettu huopakaton päälle ennen kuin vanha katto jo vuosi.

Eli eiköhän sieltä vuotovaurioita löydy.
alspe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 489
Liittynyt: Su Heinä 20, 2014 15:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja alspe »

Onko millaisia kokemuksia yläpohjan eristämisestä ns. avaimet käteenmeinigillä? Firmoja pirkanmaalla, kehen uskaltaa hyvin luottaa ja mitä tuollainen 30cm @ 8x9m voisi maksaa? Edut vastaan kustannus? Auttaneeko kesällä yläkerran kuumentumiseen?

Nykyisellään vintillä on ehkä 20-30cm tavallista vuorivillaa, sen alapuolisesta en tiedä kun en ole itse siellä käynyt kun on vähän korkeet paikat kiusallisia. :? (Pitäis tehdä kulkuaukko yläkerran katosta, toisaalta se heikentäisi eristystä)

Lähinnä haen, että mitä firmoja uskaltaa ottaa tekeen homman ettei ne tuki ilman kiertoa? Jos lisäeristyksellä saisi raapaistua vaikka 200€/v öljyä pois vuodessa niin remppa saa maksaa tonnin. Ilmeisesti alle tuon saa? Yläkerrassa meillä on vain 3 patteria kaikista viidestä toista + 2 sähköpatteria.
korpisoturi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2011 16:10
Paikkakunta: Pohjoinen

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja korpisoturi »

Yläkerran remontti menossa ja yläpohjan eristys sitä myöden uusiksi ja tuuletukset kuntoon. Eristeeksi tulee SPU. Vaan kuinka paljon? Ei ole tarkoitus tehdä passiivitaloa, vaan riittää ettei lämpövuotoa tulisi liiaksi ja yläkerrassa tarkenee. Tiedän kyllä ohjeet ja suositukset, mutta paljonko olette käytännössä huomanneet riittäväksi määräksi? 70mm+30/40 ei vaatisi vino-osuuksien lisäkoolausta, sitä suuremmat määrät tarvii. Olen alustavasti miettinyt 120mm+30/40 eli vinolappeille 2"*2" koolaus. Talo siis 53vm rintsikka.
30luvunhirsitalo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: To Maalis 05, 2015 22:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Yläpohjan eristäminen

Viesti Kirjoittaja 30luvunhirsitalo »

Yläpohjassa purua ja jotain vanhaa villaa.kehotettiin vaihtamaan selluvillaan hiirien takia (hiiret eivät välitä selluvillasta) ja vanhan villan painumisen takia.

Millä tavoin selluvillan asentaminen yläpohjaan onnistuu?Vanha villa pois ja purujen päälle sellua? Onko puhallus ainoa tapa vai voiko asentaa levyinä?Paljonko maksaisi rintamamiestaloon tilattuna työnä + selluvilla materiaalina?
Vastaa Viestiin