Uulan pellavaöljymaalin uudelleen sävytys
Uulan pellavaöljymaalin uudelleen sävytys
Onko kellään kokemusta Uulan pellavaöljymaalin uudelleen sävytyksestä? Alkoi epäilyttää, olenko hankkinut liian vaaleaa sävyä, kun Uulan valkoinen maali homehtui vuodessa karmeaksi. Haluaisin sävyttää vaaleanharmaanvihreän maalin vähän tummemmaksi ja vihreämmäksi, ettei home ainakaan sitten näy niin herkästi. Kuulemma vihreät sävyt eivät muutenkaan homehdu kovin herkästi.
Re: Uulan pellavaöljymaalin uudelleen sävytys
Kyllä sitä tummemmaksi pystyy sävyttämään ei siinä mitään, mutta tosta etteikö se homehtuisi niin herkästi ei ole tietoa..
sinkkinaftenaattia vain sekaan niin ei homehdu....
- vesahy
- Jäsen

Minä osti kaksi kympin pyttyä hennon vaalean keltaista eli vaniljaa. Toisen ehdin sivellä seinälle, tai itse asiassa maalasin laudat irtonaisina pukkien päällä, toinen jäi liiteriin talven yli odottamaan viimeistä peittomaalausta. Kun seinä näyti pikkuisen liian hailakalta, niin menin sen avaamattoman pytyn kanssa takaisin maalikauppaan ja pyysin lisäsävytystä. Alkuperäisessä sävyssä oli okraa 50 grammaa per litra ja kartan seuraavassa sävyssä (olki) olisi taas 200 grammaa. Minä pyysin 50 grammaa lisää ja sehän hoitui helposti. Ja seinästä tuli justiinsa sellainen, mistä olin haaveillut.
Sävytyksillä oli siis vuoden verran aikaeroa mutta pytty oli siis avaamaton. Ja aina on sitten muistettava, että eihän sinisestä toki punaista saa millään konstilla.
Sävytyksillä oli siis vuoden verran aikaeroa mutta pytty oli siis avaamaton. Ja aina on sitten muistettava, että eihän sinisestä toki punaista saa millään konstilla.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Mää en asiasta mittään oikeesti tiä, mutta oon muokannu mieleisekseni ko. firman tuotteita, sekä munamattaa että kalustemaalia. Ihan taiteilijaöljyvärituubista tuutannut tummempaa sekaan, ja hyvin nuo on pysynyt. Tämän ohjeen sain sisareltani joka on pintakäsittelyentisöijä.
Kaivoin oikeen erinomaisen Mikkola&Böökin erinomaisen opuksen nimeltään "Ikkunakirja" esiin, se kun käsittelee hyvin seikkaperäisesti myös (pelllavaöljy)maaleja, ja siellä mainitaan että "maalia voidaan helpoimmin sävyttää toisenvärisellä pellavaöljymaalilla..." eli hae purkki tummempaa maalia, ja sekoita. Tämä lienee varminta, tuon liikkeen sävytyksen jälkeen. Onhan niitä kuivapigmenttejäkin saatavilla, vieläpä saman puljun tuotteena, eli ymmärtääkseni siinä ei mitään sen suurempaa mystiikkaa ole. Kunhan muistaa että sävy tulee olemaan taatusti uniikki, eli paikkamaalauksen saa unohtaa...
Kaivoin oikeen erinomaisen Mikkola&Böökin erinomaisen opuksen nimeltään "Ikkunakirja" esiin, se kun käsittelee hyvin seikkaperäisesti myös (pelllavaöljy)maaleja, ja siellä mainitaan että "maalia voidaan helpoimmin sävyttää toisenvärisellä pellavaöljymaalilla..." eli hae purkki tummempaa maalia, ja sekoita. Tämä lienee varminta, tuon liikkeen sävytyksen jälkeen. Onhan niitä kuivapigmenttejäkin saatavilla, vieläpä saman puljun tuotteena, eli ymmärtääkseni siinä ei mitään sen suurempaa mystiikkaa ole. Kunhan muistaa että sävy tulee olemaan taatusti uniikki, eli paikkamaalauksen saa unohtaa...