Olen yrittänyt selvitellä 30-luvulla rakennetun talon omituista hajua. Haju on voimakkaammillaan kylmissä vinttikomeroissa. En osaa hajua sen kummemin kuvailla, sen lähinnä "pistävä", ei ollenkaan mikään "maakellarimainen" tms., ja haju ei kovin voimakkaasti tartu vaatteisiinkaan. Nyt purin kuitenkin vinttikomeroiden lattioita ja siellä tuoksahti voimakkaasti - hajua tuntuu olevan niin lattialaudoissa kuin puruissakin. Mutta eniten tuntuu haisevan laudoituksen ja purujen välissä oleva alkuperäinen tervapaperi. On mahdollista että tervapaperi ja purut ovat joskus muinoin kostuneet, nyt oli kuitenkin aivan kuivaa.
Mielessä kävi sellainen, että onko tuon ajan tervapapereissa kreosiittia? Pitää varmaan mennä haistelemaan vanhoja ratapölkkyjä jotta saisi jonkinlaisen kuvan siitä miltä kreosiitti haisee.
Haiseva tervapaperi
-
Serenity Now
- Jäsen

-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Re: Haiseva tervapaperi
Meillä ainakin ilmasulkuna käytetyn tervapaperin haju on kesällä yhdessä ulkoseinää vasten olevassa komerossa välillä kesäaikaan aika voimakas, kun aurinko paistaa seinään ja lämmittää sitä. Siinä komerossa on minun henkarivaatteita enkä nyt ole ainakaan itse havainnut, että vaatteisiin jäisi tuota hajua. Luultavasti se komeron seinä vastaavasti falskaa niin että viileämmällä ilmalla kaappi pääsee tehokkaasti tuulettumaan...
Enpä nyt ole itse sen kummemmin asialle ryhtynyt mitään tekemään, mutta tuo haju on tosiaan meillä hyvin paikallinen eikä tunnu koko talossa eikä voimakkaasti. Tuossa olohuoneen nurkassa on ennen ollut toinenkin komero ja siitä nurkasta vetää talvella enemmän kuin muista talon nurkista yhteensä, joten epäilen että komeron kohtaa ei ole rakennettu ihan samalla tavalla kuin muita ulkoseiniä.
Enpä nyt ole itse sen kummemmin asialle ryhtynyt mitään tekemään, mutta tuo haju on tosiaan meillä hyvin paikallinen eikä tunnu koko talossa eikä voimakkaasti. Tuossa olohuoneen nurkassa on ennen ollut toinenkin komero ja siitä nurkasta vetää talvella enemmän kuin muista talon nurkista yhteensä, joten epäilen että komeron kohtaa ei ole rakennettu ihan samalla tavalla kuin muita ulkoseiniä.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Meillä jouduttiin poistamaan koko yläpohjan purueristys, syynä kissanpissat!
karit
karit
-
mush
- Jäsen

- Kotisivu: warister.com
Meillä vähän tuoreempi 50-luvun talo, jossa auringonpaisteella tervapahvit haisevat selvästi. Sivuvinttien kohdalla, ja varsinkin yläkerran rappujen kohdalla missä on pitempi pätkä vinoa kattoa eristettynä. Meillä on katteena musta peltikatto, joten sivuvintit lämpenevät nopeasti auringonpaisteella. Viileällä ilmalla ei tuota hajua ole, eikä tunnu tarttuvan mihinkään sen kummemmin.
Sytkärillä lämmittämällä tervapahvin palaa saa samaa hajua aikaiseksi. Tuo meidän ei kyllä haise tervalle, taitaa olla ennemminkin bitumia tai vastaavaa. Kerran poltin vahingossa muun poltettavaksi tarkoitetun romun joukossa palan tuota vanhaa pahvia, haisee ja savuaa ihan jumalattomasti ja päänsärky iski nopeasti.
Sytkärillä lämmittämällä tervapahvin palaa saa samaa hajua aikaiseksi. Tuo meidän ei kyllä haise tervalle, taitaa olla ennemminkin bitumia tai vastaavaa. Kerran poltin vahingossa muun poltettavaksi tarkoitetun romun joukossa palan tuota vanhaa pahvia, haisee ja savuaa ihan jumalattomasti ja päänsärky iski nopeasti.
Rintamamiestalon omainen tuote mummonmökin kylkeen rakennettuna
Pistävä tuoksu on syytä ottaa vakavasti ja tutkia itse mahdollisimman tarkkaan, silloin kun se ei ole normaalia purujen tai tervapaperin tuoksua. Kannattaa tarkistaa kaikki tilassa olevat läpiviennit katossa ja hormin ympäristö, sieltä saattaa löytyä paikka josta vesi pääsee edelleen sisälle. Mahdotonta sanoa mistä tuoksu tulee, toivottavasti ei kuitenkaan mitään isompaa ongelmaa ole edessä. Sivuvintit ovat usein melko "ummehtuneen" tuoksuiset vaikka mitään ongelmaa ei olekkaan, lämpötila nousee kesällä helteellä korkeaksi ja ilma ei vaihdu riittävän nopeasti.