Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Kertokaas nyt tumpelolle, että millainen vehje kannattaisi sahailuun ostaa. Tarve on hyvin satunnaista.
Nyt ensimmäiseksi sahaa tarvitaan siihen, että pilkotaan remontin purkutavaraa polttopuiksi. Myöhemmin sahalle voi tulla tarvetta, kun pala ulkolaudoitusta pitäisi uusia - joskin sitäkin vissiin voisi tilata määrämittaan sahattuna. Joskus lienee tarvetta myös hyvin satunnaisiin, helppoihin ja pieniin korjaushommiin.
Kuten huomaatte, saha ei tule millekään puoliammattilaiselle eikä jatkuvaan käyttöön, joten ei siihen viitsisi investoida hirmuisia summia. Minkälaisen vehkeen ostaisitte?
Tekisikö esim. tällaisella Makitalla mitään: https://www.netrauta.fi/portal/rakentam ... 6&showall=
Nyt ensimmäiseksi sahaa tarvitaan siihen, että pilkotaan remontin purkutavaraa polttopuiksi. Myöhemmin sahalle voi tulla tarvetta, kun pala ulkolaudoitusta pitäisi uusia - joskin sitäkin vissiin voisi tilata määrämittaan sahattuna. Joskus lienee tarvetta myös hyvin satunnaisiin, helppoihin ja pieniin korjaushommiin.
Kuten huomaatte, saha ei tule millekään puoliammattilaiselle eikä jatkuvaan käyttöön, joten ei siihen viitsisi investoida hirmuisia summia. Minkälaisen vehkeen ostaisitte?
Tekisikö esim. tällaisella Makitalla mitään: https://www.netrauta.fi/portal/rakentam ... 6&showall=
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Kääntöpöytäsaha kuulostaa hienolta ja mullakin on sellainen. Mutta se on raskas vehje siirrellä paikasta toiseen.
Jiirisirkkeli on ihan välttämättömyys ja "kaapparimalli" tekee siitä monipuolisemman, mulla on sellainenkin.
Sitten kunnon levysirkkeli ohjurilaudalla, esim. Festool on paljon näppärämpi kuin pöytäsirkkeli tai kääntöpöytä, mulla on tuo Festoolkin...
Eli kun ostat kaikki niin on hyvä ja lompsa tyhjä
Jiirisirkkeli on ihan välttämättömyys ja "kaapparimalli" tekee siitä monipuolisemman, mulla on sellainenkin.
Sitten kunnon levysirkkeli ohjurilaudalla, esim. Festool on paljon näppärämpi kuin pöytäsirkkeli tai kääntöpöytä, mulla on tuo Festoolkin...
Eli kun ostat kaikki niin on hyvä ja lompsa tyhjä
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Kääntöpöytä tai yhdistelmäsaha on monipuolisempi toki, kun saa halki ja poikki,kohtalaisen hyvin.
Kysyjän linkittämällä jiirisahalla ei ymmärtääkseni saa edes 4 tuuman lautaa kerralla poikki...jos ymmärsin niin 95 mm on maksimileveys 90 asteen kulmassa.
Pitäisi olla edes pieni pätkä liukua että saa noin pieneen terään ulottuvuutta. Siis liukujiirisaha.
Kysyjän linkittämällä jiirisahalla ei ymmärtääkseni saa edes 4 tuuman lautaa kerralla poikki...jos ymmärsin niin 95 mm on maksimileveys 90 asteen kulmassa.
Pitäisi olla edes pieni pätkä liukua että saa noin pieneen terään ulottuvuutta. Siis liukujiirisaha.
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Osta: Dewalt DW770
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Vähän riippuu mihin pikkuremontteihin tuota kaipaa. Listojen kanssa jiirisaha on ihan omiaan ja kyllä se tommoseen rakennuspuun pilkkomiseenkin kelpaa kaappana. Toisaalta levyjä sillä ei sahata eikä lautaa laiteta halki.
Tähän asti meikäläinen on selvinnyt laadukkaalla kaappajiirillä, isolla käsisirkkelillä ja pistosahalla. Pistosahaksi ostin ensin halvan ja sitten hyvän. Halvan käsisirkkelin olin ostanut jo ennen uuden kämpän hankkimista ja senkin päivitin hyväksi ensimmäisen remonttipäivän jälkeen. Pöytäsirkkeliä olen onneksi saanut lainaltua kaverilta, mutta kyllä semmonenkin on varmaan pakko vielä omaan talouteen hommata.
Yhdistelmä- ja kääntösahojen ongelma on, että hyvät maksaa saman verran kuin kohtuullinen kaappajiiri ja halpa pöytäsaha yhdessä. Lisäksi se on per***leen painava ja todennäköisesti aina siellä missä sitä vähiten tarvitsee. Itse olen käyttänyt yhtä kohtuu hintaista kääntöpöytäsahaa (noin 500e hintaluokassa) ja se oli huono jiirisahana ja jotakuinkin yhtä huono pöytäsirkkelinä. Yhdistelmäsahoissa taas tahtoo näkyvyys jiirisahaosuuteen olla aika heikko, joten käytettävyys ei siinäkään ole huippuluokkaa. Halpoja en ole edes kokeillut, mutta vahva oletus on että niiden käyttö on varsin tuskaista, niinkuin pääsääntöisesti muidenkin halpojen työkalujen.
Jos yhdellä laitteella pitäisi tulla toimeen ja budjettiluokassa pitäisi tulla toimeen, niin varmaan ostaisin käsisirkkelin. Tuohon kun tekee jonkinlaisen ohjurin niin sillä saisi vielä 90 asteen jiiritkin sahattua kohtuullisen hyvin. Menis levymateriaali ja pienen virittelyn kanssa lautaakin saa halkaistua. Ei helposti ja näppärästi, mutta saisi kuitenkin. Edellyttäen siis, että ei sorru halpoihin kiinanihmeisiin ja että haetaan nimenomaan sitä jokapaikan höylää. Mihinkään se ei sovi hyvin, mutta kaiken sillä saa suunnilleen tehtyä. Jos haluaisin kunnolliset työkalut, ostaisin kaikki erikseen.
Rakennuspuut pistäisin "klapeiksi" moottorisahalla. Noissa laatuerot eivät ole niin suuria, joten budjettimallin sähkösaha voisi olla ratkaisu. Kyllä ne sirkkelilläkin poikki saa, mutta helposti tommosessa touhussa pilaa sirkkelin liiallisella voimankäytöllä ja sen jälkeen sillä ei suoraa jälkeä saa aikaan millään.
Tähän asti meikäläinen on selvinnyt laadukkaalla kaappajiirillä, isolla käsisirkkelillä ja pistosahalla. Pistosahaksi ostin ensin halvan ja sitten hyvän. Halvan käsisirkkelin olin ostanut jo ennen uuden kämpän hankkimista ja senkin päivitin hyväksi ensimmäisen remonttipäivän jälkeen. Pöytäsirkkeliä olen onneksi saanut lainaltua kaverilta, mutta kyllä semmonenkin on varmaan pakko vielä omaan talouteen hommata.
Yhdistelmä- ja kääntösahojen ongelma on, että hyvät maksaa saman verran kuin kohtuullinen kaappajiiri ja halpa pöytäsaha yhdessä. Lisäksi se on per***leen painava ja todennäköisesti aina siellä missä sitä vähiten tarvitsee. Itse olen käyttänyt yhtä kohtuu hintaista kääntöpöytäsahaa (noin 500e hintaluokassa) ja se oli huono jiirisahana ja jotakuinkin yhtä huono pöytäsirkkelinä. Yhdistelmäsahoissa taas tahtoo näkyvyys jiirisahaosuuteen olla aika heikko, joten käytettävyys ei siinäkään ole huippuluokkaa. Halpoja en ole edes kokeillut, mutta vahva oletus on että niiden käyttö on varsin tuskaista, niinkuin pääsääntöisesti muidenkin halpojen työkalujen.
Jos yhdellä laitteella pitäisi tulla toimeen ja budjettiluokassa pitäisi tulla toimeen, niin varmaan ostaisin käsisirkkelin. Tuohon kun tekee jonkinlaisen ohjurin niin sillä saisi vielä 90 asteen jiiritkin sahattua kohtuullisen hyvin. Menis levymateriaali ja pienen virittelyn kanssa lautaakin saa halkaistua. Ei helposti ja näppärästi, mutta saisi kuitenkin. Edellyttäen siis, että ei sorru halpoihin kiinanihmeisiin ja että haetaan nimenomaan sitä jokapaikan höylää. Mihinkään se ei sovi hyvin, mutta kaiken sillä saa suunnilleen tehtyä. Jos haluaisin kunnolliset työkalut, ostaisin kaikki erikseen.
Rakennuspuut pistäisin "klapeiksi" moottorisahalla. Noissa laatuerot eivät ole niin suuria, joten budjettimallin sähkösaha voisi olla ratkaisu. Kyllä ne sirkkelilläkin poikki saa, mutta helposti tommosessa touhussa pilaa sirkkelin liiallisella voimankäytöllä ja sen jälkeen sillä ei suoraa jälkeä saa aikaan millään.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Yhdistelmäsahan sijaan suosittaisin vaikka Dewaltin pikkuista jiirisirkkeliä (tai Metabo 216sta) ja polttopuuhommaan Makitan sähkömoottorisahaa.
Helppoja, kevyitä, hyviä ja aika edullisiakin.
Omista sahoistani en oo pysynyt laskuissa enää aikoihin. Suosikki raksahommissa on käytettynä hankittu Festoolin CS 50 kaapparitoiminnalla varustettu pöytäsirkkeli. Ihana!
Helppoja, kevyitä, hyviä ja aika edullisiakin.
Omista sahoistani en oo pysynyt laskuissa enää aikoihin. Suosikki raksahommissa on käytettynä hankittu Festoolin CS 50 kaapparitoiminnalla varustettu pöytäsirkkeli. Ihana!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
Järveläinen
- Jäsen

- Viestit: 105
- Liittynyt: Pe Maalis 29, 2013 19:46
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Kaikenlaiseen katkontaan suosittelisin tosiaan hyvää liukujiirisahaa. Se, mikä noissa ensin alkaa ahdistaa, on katkaisukapasiteetti - siksi ehdottomasti liukusaha. Petterin mainitsemasta Metabosta on kaksi mallia, KS 216 ilman liukua ja KGS 216 liu'un kanssa. Tuon jälkimmäisen ostin hiukan reilulla 200 eurolla ja se on vaikuttanut erinomaiselta. Jokunen vuosi sitten TM Rakennusmaailma näitä vertaili ja siinä tuo Metabo oli kolmas. Edelle meni niukasti 2 sahaa, joista molemmat maksoivat kaksinkertaisesti tuohon nähden. Vertailun voittaneessa DeWalt 777:ssä jää katkaisuleveys vajaaksi 300 mm:sta suoraan sahatessa ja 200 mm:stä 45° kulmassa. Metabossa nuo taas ylittyvät (niukasti), mikä viimeistään ratkaisi asian minun kohdallani.
Halkaisussahan tuolla ei sitten tee mitään, joten siihen touhuun katsoisin tarpeen ja budjetin mukaan jotain akselilta pöytäsirkkeli, käsisirkkeli tai pistosaha. Jokaisessa on puolensa. Jos rakennusjätteen katkomista on paljon, siinä voisi puolustaa paikkaansa halpa sähkömoottorisahakin. Se ei ainakaan ihan äkkiä hyydy puutavaran paksuuteen, eikä tarvitse varoa sen tarkan sahan terän pilaamista.
Halkaisussahan tuolla ei sitten tee mitään, joten siihen touhuun katsoisin tarpeen ja budjetin mukaan jotain akselilta pöytäsirkkeli, käsisirkkeli tai pistosaha. Jokaisessa on puolensa. Jos rakennusjätteen katkomista on paljon, siinä voisi puolustaa paikkaansa halpa sähkömoottorisahakin. Se ei ainakaan ihan äkkiä hyydy puutavaran paksuuteen, eikä tarvitse varoa sen tarkan sahan terän pilaamista.
Itse kun tekee, niin saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan.
-
Mäki-Tuomola
- Jäsen

- Viestit: 93
- Liittynyt: Ma Tammi 24, 2011 19:05
- Paikkakunta: Tarvasjoki
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Itse olen huomannut että katkomisen tarkkuutta ja helppoutta arvostaa enemmän kuin halkaisuominaisuuksia kun puhutaan muusta kuin levytavarasta. Itse olen päätynyt DW 777 ja DW:n pitkään telineeseen ensin mainittuun laitteeseen. Kaikkeen sahatavaran ja listojen halkaisutarpeeseen on riittänyt Baukkarin halvin rakennusirkkeli mihin on vaihdettu kunnon hienohampainen terä. Levytavaran työstöön paras käyttämäni vaihtoehto on tuo aikaisemminkin mainittu Festoolin liukukäsisirkkeli. Setin hinta onkin sitten jo n.1400 e.
Sisustuskirvesmies ja maatalon isäntä.
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Tosiaan ehdottomasti se kaapparimalli jiirisirkkeli eli liukuva, sillä hoituu listahommat ja muut katkaisut. Mulla on Metabo joka maksoi Baukkarissa sen 199,-e. On oikein hyvä vehje varsinkin hintaansa nähden, riittävän iso terä ja liuku. On myös riittävän tarkka ja laser on yllättävän hyvä apuväline vaikka ilmankin pärjää. Paras mitä olen käyttänyt on Makitan yksi malli jossa moottori on 45-asteen kulmassa eli terän saa kallistettua molempiin suuntiin eikä puupalikkaa tarvitse käännellä. DeWaltit mitä olen käyttänyt on ollut meikäläisen makuun liian jäykkiä mutta siitä on 15 vuotta ja mallit on muuttunut.
Jos halkomishommia on vähän niin tosiaan ihan mikä tahansa 50-100,-e peltinen halpissahakin sen hoitaa kun vaihtaa teräksi vähän paremman. Tarkkuutta ei ole mutta ei se esim. julkisivuhommissa ole millin päälle.
Toi Festool on niin mainio, viimeksi keskiviikkona huitelin lattialastulevyjä mittoihin kun tein portaikon välitasanteita. On myös loistava esim. ovien lyhentämiseen. Nykyään on vastaavia muillakin mutta mahtaako olla yhtä hyviä? Mulla on kaksi ohjurilautaa ja piilovingat niihin eli menee 2,8m kerralla viivasuoraan.
Jos halkomishommia on vähän niin tosiaan ihan mikä tahansa 50-100,-e peltinen halpissahakin sen hoitaa kun vaihtaa teräksi vähän paremman. Tarkkuutta ei ole mutta ei se esim. julkisivuhommissa ole millin päälle.
Toi Festool on niin mainio, viimeksi keskiviikkona huitelin lattialastulevyjä mittoihin kun tein portaikon välitasanteita. On myös loistava esim. ovien lyhentämiseen. Nykyään on vastaavia muillakin mutta mahtaako olla yhtä hyviä? Mulla on kaksi ohjurilautaa ja piilovingat niihin eli menee 2,8m kerralla viivasuoraan.
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Kiitoksia vastauksista, jotka auttoivat aloittelijaa jo hyvin eteenpäin! Metabon jiirisirkkeli voisi tosiaan olla varteenotettava vaihtoehto. Pohdin myös pöytäsahaa vaihtoehdoksi, esim tällaista: http://www.landen.fi/rauta/ryobi_poytasaha_ets1526alhg
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Pöytäsahan käyttö sellaisenaan rajoittuu aika pitkälti lautojen yms. halkaisuun/kaventamiseen. Levyjen sahaus on sillä yleensä enemmän tai vähemmän haastavaa. Joko levy on liian iso jotta sen saisi näppärästi sahattua pienellä pöydällä tai sitten sahausleveys ei riitä. Levyjen kanssa otan esille yleensä suoraan käsisirkkelin ja tekemäni ohjurin. Jälki on ohjurin kanssa yleensä tarkempaa, koska ison levyn kanssa touhu menee aivan liian helposti tappeluksi painovoimaa vastaan.. Kuten täällä jo joku sanoinkin, niin yleensä ne hommat missä tavan remppaaja tuota käyttää, eivät ole niin mittatarkkoja jottei hinnat alkaen mallilla selviäisi. Kunhan siis terä vaan kunnollinen.Inker kirjoitti:Kiitoksia vastauksista, jotka auttoivat aloittelijaa jo hyvin eteenpäin! Metabon jiirisirkkeli voisi tosiaan olla varteenotettava vaihtoehto. Pohdin myös pöytäsahaa vaihtoehdoksi, esim tällaista: http://www.landen.fi/rauta/ryobi_poytasaha_ets1526alhg
Ääni Metabolle muuten täältäkin. On ollut ylivoimaisesti käytetyin sähkösaha, mitä taloudesta löytyy. Nimenomaan liukuversiona. Baukkarista kun ostaa, niin saa vielä viiden vuoden takuunkin kapistukselle.
-
rintsikan repijä
- Jäsen

- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma Huhti 11, 2011 19:58
- Paikkakunta: Ep
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Jos itelleen tekee ja harrastalee niin iso kääntöpöytäkin varmasti piisaa, mutta jos työkseen tekee niin kyllä liukukaappa ja siihen erillinen pöytäsirkkeli on ehdoton, paljon nopeempi. Sitä laudan, lankun ja levyjen kaventamista on yllättävän paljon vain joissain tilanteissa..
Merkkeihin en ota kantaa, niistä on jokaisella aina omat näkemyksensä.
Merkkeihin en ota kantaa, niistä on jokaisella aina omat näkemyksensä.
-
kakkaroolari
- Jäsen

- Viestit: 471
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 10:39
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Mulla on dewalt 707, ja on mainio peli! En ymmärrä miten joku on koskaan saanut mitään tehdyksi ilman tollasta liukujiirivehjettä. Tällä on tehty lattianiskoja, yksi autotalli ja pönttöuunikin sillä tuli muurattua. No apuna oli kuitenkin. Polttopuita en ole enää raaskinut tolla pilkkoa kun tuli nurkkiin sähköketjusaha.
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Metabo KGS 216 M taitaa päätyä ostoslistalle. Tyhmä kysymys vielä:pitäisikö ostaa sille pöytä kanssa vai onnistuuko käyttö ihan minkä vaan pöydän päällä?
Re: Kääntöpöytäsaha, yhdistelmäsaha, jiirisaha, mikä saha?
Ei tartte mutta jos on paljon hommia tiedossa niin sellainen noille tarkoitettu pöytä on ihan näppärä. Mulla on melko usein tuo kaappa ollut sen kääntöpöytäsirkkelin päällä joka kertoo siitä kumpaa tulee enemmän käytettyä.Inker kirjoitti:Metabo KGS 216 M taitaa päätyä ostoslistalle. Tyhmä kysymys vielä:pitäisikö ostaa sille pöytä kanssa vai onnistuuko käyttö ihan minkä vaan pöydän päällä?
