Valistuneita arvauksia: kellari- vai lattiasieni?
Valistuneita arvauksia: kellari- vai lattiasieni?
Moro. Rintsikan kellarista, aiemmin puuvarastona toimineen maalattiaisen tilan savessa kasvaa kunnon sieni. Viime syksyn/talven aikana kaivoin saveen uran putkituksia varten ja tänä kesänä savirännin kyljessä kasvaa (tai ei toki enää) oheisen kuvan mukainen kaveri. Oma arvaus (ja toive) on kellarisieni, mutta mitä on kokeneemmat mieltä? Muualle ei näytä levinneen. Entä oikeaoppinen hävitys? Poltto + maata pois riittävällä marginaalilla + myrkkyä perään?
- Liitteet
-
- fungus-001.jpg (47.16 KiB) Katsottu 7022 kertaa
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: Valistuneita arvauksia: kellari- vai lattiasieni?
Kellarisientä seinissä ja lattiassa omistaneena tuo näyttää enemmän mielestäni lattiasieneltä; kellarisieni oli minulla tosin rihmamaisesti levinneenä muodostelmana, lisäksi tuossa tuo ruosteenruskeus olis ajateltavissa lattiasienimäiseksi, vrt. kuten tuossa netistä napatussa kuvassa:

Minä poistaisin vaan maata tarpeeksi ja huolehtisin hyvästä tuuletuksesta jatkossa.

Minä poistaisin vaan maata tarpeeksi ja huolehtisin hyvästä tuuletuksesta jatkossa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Valistuneita arvauksia: kellari- vai lattiasieni?
Pahoittelen paluuta vanhaan, mutta homma hoitui lopulta helposti. Poltin toholla, kannoin vähän maata pihalle ja ei ole nyt puoleen vuoteen uutta sientä näkynyt. Saattoi avittaa myös se, että savilattia (ja maata vasten olevat seinät) on selvästi aiempaa kuivempi viime kesän salaojatalkoon jäljiltä. Eivät ruskean murulevyn mainostajat ehkä ihan joutavia puhuneet.