Imuri ?!
-
RisaPeikko
- Jäsen

- Viestit: 163
- Liittynyt: To Helmi 03, 2011 15:17
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Imuri ?!
Hei!
Nyt tarviis ostaa imuri ja kunnollinen sellainen.
Millaisista imureista foorumilaisilla on kokemuksia? Hyviä? Huonoja?
Imurilla pitäisi pystyä imuroimaan suht tehokkaasti pieniä määriä purua, tiili/betoni murskaa/pölyä, ehkä vähän hiekkaa ja maata, perus remontti pölyä ja sälää.. Ja siinä pitäisi olla kunnon suodattimet tai ainakin mahdollisuus vaihtaa sellaiset sekä pistoke, johon saa esim. hiomalaitteen suoraan kiinni.
Viikon pari on kierrelty ja kateltu ja päätöksen teko on vaikiaa. Auttakee! Kiitos.
Nyt tarviis ostaa imuri ja kunnollinen sellainen.
Millaisista imureista foorumilaisilla on kokemuksia? Hyviä? Huonoja?
Imurilla pitäisi pystyä imuroimaan suht tehokkaasti pieniä määriä purua, tiili/betoni murskaa/pölyä, ehkä vähän hiekkaa ja maata, perus remontti pölyä ja sälää.. Ja siinä pitäisi olla kunnon suodattimet tai ainakin mahdollisuus vaihtaa sellaiset sekä pistoke, johon saa esim. hiomalaitteen suoraan kiinni.
Viikon pari on kierrelty ja kateltu ja päätöksen teko on vaikiaa. Auttakee! Kiitos.
Re: Imuri ?!
Paljon vaikuttaa se, mitä sillä ollaan oikeasti imuroimassa. Pro-malleissa joilla voi vaikka betonipölyä imeä on automaattiset suodattimen ravistajat joten ne ei mene tukkoon. Mutta ne maksaa paljon ja jos sellaista kerran tarvii niin vuokraa jostain.
Perushommiin katsoisin ihan noita halvemman pään imureita. Monella valmistajalla pussit maksaa sitten ihan sikana, sen puolesta joku Bilteman malli tms. on edullinen käyttää, itse imurista en osaa sanoa.
Mulla on Kärcherin työkaluimuri jossa on pistorasia ja autostartti eli käynnistyy samalla kun työkalukin. Ihan ok peli mutta pölypussit maksaa eikä ole isoja.
Suodattimet on yleensä ihan paperisuodattimia joilla kyllä jotain tekee mutta ei ne mitään hepa-malleja ole eikä sellainen työkaluimurissa taitaisi kunnolla toimiakaan.
Perushommiin katsoisin ihan noita halvemman pään imureita. Monella valmistajalla pussit maksaa sitten ihan sikana, sen puolesta joku Bilteman malli tms. on edullinen käyttää, itse imurista en osaa sanoa.
Mulla on Kärcherin työkaluimuri jossa on pistorasia ja autostartti eli käynnistyy samalla kun työkalukin. Ihan ok peli mutta pölypussit maksaa eikä ole isoja.
Suodattimet on yleensä ihan paperisuodattimia joilla kyllä jotain tekee mutta ei ne mitään hepa-malleja ole eikä sellainen työkaluimurissa taitaisi kunnolla toimiakaan.
-
Järveläinen
- Jäsen

- Viestit: 105
- Liittynyt: Pe Maalis 29, 2013 19:46
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Imuri ?!
Parhaita ovat tosiaan nuo suodatinta ravistelevat imurit, mutta niiden hinnat ovat heti useampia satasia.
Minulla on rakennusimurina IKH:n myymä Lavor Venti X. Maksoi 99 e ja on ollut varsin hyvä, mitä nyt suodatin tukkeutuu väistämättä. Pölypussit taitavat näissä pönttömallin imureissa olla järjestään samoja. Vielä kun löytäisi jostain kestäviä... Varsinkin raskasta betonipölyä tai hiekkaa imuroidessa pölypussi repeää helposti suuaukon yläpuolelta.
Tuohon Lavoriin muuten sopii Bilteman hepa-suodatin, joka ainakin näin maallikkotarkastelussa toimii todella hyvin. Oikeasta pienten hiukkasten suodatuskyvystä en tiedä, mutta silmin ja nenin havaittavaa pölysuodatusta se parantaa ihan älyttömästi.
Minulla on rakennusimurina IKH:n myymä Lavor Venti X. Maksoi 99 e ja on ollut varsin hyvä, mitä nyt suodatin tukkeutuu väistämättä. Pölypussit taitavat näissä pönttömallin imureissa olla järjestään samoja. Vielä kun löytäisi jostain kestäviä... Varsinkin raskasta betonipölyä tai hiekkaa imuroidessa pölypussi repeää helposti suuaukon yläpuolelta.
Tuohon Lavoriin muuten sopii Bilteman hepa-suodatin, joka ainakin näin maallikkotarkastelussa toimii todella hyvin. Oikeasta pienten hiukkasten suodatuskyvystä en tiedä, mutta silmin ja nenin havaittavaa pölysuodatusta se parantaa ihan älyttömästi.
Itse kun tekee, niin saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan.
Re: Imuri ?!
Vastaavaan tarkoitukseen hommattiin Clas Ohlssonilta kuivamärkäimuri kun keittiön vesivahingon jälkiä siivottiin:
-Välipohjan purut, ensin lapiolla säkkiin ja loput imurilla
-Hormin irtinaputeltu rappaus, isoimmat palat säkkiin ja pienempi murska imuriin
-sekalainen purkuroska, naulat, puunkappaleet, sahauspöly ym...
-käytetty hiomakoneen kanssa imurin sähköliitännällä
+irrotettava suodatin / mahdollisuus käyttää pölypussia
+tähän asti syönyt kaiken mitä on tarjottu
+iso suodatin on kestänyt yhden remontin eikä vielä näy syytä miksi ei kestäisi toistakin. Puhdistus ollut suht kovakouraista kuitenkin...
+-huomaa nopeasti kun suodatin alkaa olemaan tukossa imutehon laskusta
+- normaalit perusvarusteet, yksi iso suodatin, yksi pölypussi ja erilaisia suulakkeita
-letku ja imurin aukko voisivat olla vähän leveämmät, suurin osa tukkeista menee kyllä imuriin kopistelemalla letkua ja letku on suht. nopea irrottaa jos ei mene.
-suodattimen puhdistus, nyt putsattu tamppaamalla pihalla, pussissa yms mutta tässä pitäisi varmaan erillinen imuri jolla imeä pölyt pois
On siis tämä
-Välipohjan purut, ensin lapiolla säkkiin ja loput imurilla
-Hormin irtinaputeltu rappaus, isoimmat palat säkkiin ja pienempi murska imuriin
-sekalainen purkuroska, naulat, puunkappaleet, sahauspöly ym...
-käytetty hiomakoneen kanssa imurin sähköliitännällä
+irrotettava suodatin / mahdollisuus käyttää pölypussia
+tähän asti syönyt kaiken mitä on tarjottu
+iso suodatin on kestänyt yhden remontin eikä vielä näy syytä miksi ei kestäisi toistakin. Puhdistus ollut suht kovakouraista kuitenkin...
+-huomaa nopeasti kun suodatin alkaa olemaan tukossa imutehon laskusta
+- normaalit perusvarusteet, yksi iso suodatin, yksi pölypussi ja erilaisia suulakkeita
-letku ja imurin aukko voisivat olla vähän leveämmät, suurin osa tukkeista menee kyllä imuriin kopistelemalla letkua ja letku on suht. nopea irrottaa jos ei mene.
-suodattimen puhdistus, nyt putsattu tamppaamalla pihalla, pussissa yms mutta tässä pitäisi varmaan erillinen imuri jolla imeä pölyt pois
On siis tämä
Re: Imuri ?!
Piti oikein vilkaista noita, tuo Bilteman vaikuttaa ihan toimivalta ja pölypussit on 3,-e/5kp ja hepa-suodatin 5,-e/kpll!!! Mahtaako tuo sähköliitäntä olla vain läpivienti vai onko siinä käynnistysautomatiikka? Eli ihan suomeksi, Bilteman imuri maksaa itsensä takaisin kun sillä on imuroitu sellaiset 20 pussillista kun taas muut imurit eivät maksa itseään takaisin ikinä. Tuo pussien ja suodattimien hintaero on ihan tolkuton, voivat toki sopia myös Clasun imuriin.
Tässä itse asiassa näkee tuon valmistajien filosofian, myydään suht edullisia "laatu" imureita (kuten mun Kärcher) ja sitten niihin varusteita huimilla katteilla. Meillä on kotona kaksi varsinaista imuria, alakerrassa on Nilfiskin Panther ammattilaismalli johon isot pölypussit maksaa siivoustarviketukussa 2,-e/kpl. Yläkerrassa on Lux "sikakallis" johon pienen pienet pussit maksaa alkuperäisinä joku 8,-e/kpl. Yllättäen siis Nilfiskillä työskennellään yleensä. Toki noista kumpikaan ei ole edullinen hankkia uutena ja meillekin ne on tullut perintönä.
Imurien rakenteesta sen verran, että korkea torni on vähän harmittavainen jos sitä vetää perässä, yleensä ne tuppaavat kaatumaan helposti. Mun Kärcherissä on se liitoskohta rungossa johon sisäpuolella tulee pölypussi ja ulkopuolella letku aika harmittavan mallinen, siinä on 90-asteen mutka johon jää sitten ihan kaikki isompi roska aina kiinni. Plussana tuossa on puhallus eli tukkoon menneen letkun saa puhallettua auki. En muista mallia mutta sellainen 250,-e hintaluokassa oli eli kyllä sen käytölle on hintaa tullut.
Tässä itse asiassa näkee tuon valmistajien filosofian, myydään suht edullisia "laatu" imureita (kuten mun Kärcher) ja sitten niihin varusteita huimilla katteilla. Meillä on kotona kaksi varsinaista imuria, alakerrassa on Nilfiskin Panther ammattilaismalli johon isot pölypussit maksaa siivoustarviketukussa 2,-e/kpl. Yläkerrassa on Lux "sikakallis" johon pienen pienet pussit maksaa alkuperäisinä joku 8,-e/kpl. Yllättäen siis Nilfiskillä työskennellään yleensä. Toki noista kumpikaan ei ole edullinen hankkia uutena ja meillekin ne on tullut perintönä.
Imurien rakenteesta sen verran, että korkea torni on vähän harmittavainen jos sitä vetää perässä, yleensä ne tuppaavat kaatumaan helposti. Mun Kärcherissä on se liitoskohta rungossa johon sisäpuolella tulee pölypussi ja ulkopuolella letku aika harmittavan mallinen, siinä on 90-asteen mutka johon jää sitten ihan kaikki isompi roska aina kiinni. Plussana tuossa on puhallus eli tukkoon menneen letkun saa puhallettua auki. En muista mallia mutta sellainen 250,-e hintaluokassa oli eli kyllä sen käytölle on hintaa tullut.
Re: Imuri ?!
Lidlistä tuli hankittua Parkside-kuiva/märkäimuri. Ihan asialliselta tähän asti vaikuttanut, vielä kun löytäisi sopivia pölypusseja siihen jostain. Voihan sitä käyttää ilmankin pussia, mutta betonipölyä imuroi mielummin pussin kanssa, kun sekin suodattaa jo ison osan.
Miehet sytyttää alta
Re: Imuri ?!
kärcherillä on hiltin imuria vastaava hakkaavalla suodattimella varustettu malli jonka itse nostaisin jollei jo hiltiä olisi tulklut hankituksi hinta tyyliin 700e ja oisko alvi päälle? siihen saa tarvittaessa ainakin hiltiltä hommattua jopa hepa suodattimen(suodatin on koneissa sama)myös lähes ikuisia suodattimia noihin löytyy jokusen kympin tavallista sudatinta kalliimmalla hiltiltä.suosittelen!itselläni tosiaan tuollainen hiltin kone jota voisi pikkuhommaan lainatakkin korvausta vastaan.kunnon imuri on rakentajalle omasta mielestäni tärkeimpiä työkaluja eikä siinä kannata säästellä liikoja.esim piikatessa kun kiinnität letkun piikin juureen saat lähes kaiken pölyn talteen sen sijasta että se leviäisi pitkin asuntoa ja menisi henkeen.
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Imuri ?!
Tuo kärcherin hakkaustoiminto on poskettoman hyvä juttu. Rälläkän tuottamaa kivipölyä olen imeskellyt jo satakunta litraa ja ei ole imuteho lopahtanut. Ihan ottaa päähän etten ennen tuota hankkinut.eppu, kirjoitti:kärcherillä on hiltin imuria vastaava hakkaavalla suodattimella varustettu malli
Märkäimurointi ei myöskään tarvitse mitään koplauksia vaan onnistuu suoraan. Painopiste on vehkeellä myös mukavan matala, ei kippaa nurin, ja tasaiselle päällyställe on hyvä laittaa työkaluja välisäilöön
Bauhaussilla on - paljon halvempi - Herkules jossa on myös jonkinlainen suodattimen putsaus. Ilmeisesti manuualinen.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Imuri ?!
Suodattimen puhdistusta tarvitsee silloin kun tulee kivipölyä, esim. kylppärin lattian hionta jyrsimellä. Suurin osa käyttäjistä tekee tuollaista ehkä kerran jolloin sen ei mielestäni tarvitse olla se 1. kriteeri vaan kannattaa katsella josko pärjäisi halvemmalla perusvehkeellä.
Ammattikäytössä tuo ominaisuus on välttämätön.
Ammattikäytössä tuo ominaisuus on välttämätön.
-
RisaPeikko
- Jäsen

- Viestit: 163
- Liittynyt: To Helmi 03, 2011 15:17
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Imuri ?!
Kiitos vastauksista!
Jos vähällä ei saa hyvää, niin ollaan kyllä nyt päätetty tyystin unohtaa nuo alle 100e imurit. Tällä hermorakenteella ei meinaan imuroida imurilla, jota pitää ravistella ja suodatinta paukutella vähän väliä. Eli tuo automaattinen ravistelu ois vähän niiku "must".
Suodattimien ja pussien hintojen ja kestävyyksien tiedoista olen erityisen kiitollinen, eipä tullut ajateltua, että niitäkin joutuu ehkä ostamaan lisää.. :)
Katsotaan, mihin tässä päädytään... Jänniä aikoja. :)
Jos vähällä ei saa hyvää, niin ollaan kyllä nyt päätetty tyystin unohtaa nuo alle 100e imurit. Tällä hermorakenteella ei meinaan imuroida imurilla, jota pitää ravistella ja suodatinta paukutella vähän väliä. Eli tuo automaattinen ravistelu ois vähän niiku "must".
Suodattimien ja pussien hintojen ja kestävyyksien tiedoista olen erityisen kiitollinen, eipä tullut ajateltua, että niitäkin joutuu ehkä ostamaan lisää.. :)
Katsotaan, mihin tässä päädytään... Jänniä aikoja. :)
-
kakkaroolari
- Jäsen

- Viestit: 471
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 10:39
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Imuri ?!
Mä sain tollasen bilteman imurin kaverilta ilman. Se on erinomaisen top-heavy ja toinen moottori kuulemma hajosi tuon kaaduttua pari kertaa. Meteli on hirveä tolla yhelläkin moottorilla. Imuteho lopahtaa ihan normi sahanpuru/pölyyn parin kolmen neliön jälkeen. Sen jälkeen on suodatin kopsuteltava. Letku on myös aika ahdas ja lastusta heti tukossa. Enemmän menee aikaa suodattimen siivomiseen kun imurointiin. Kipsipöly tolla ei lähe ollenkaan suulakkeen kanssa, pelkällä letkulla ehkä hetken aikaa. Ei pysty kyl vakavasti suositteleen mihinkään muuhun kun satunnaiseen styroksi silpun imurointiin. Sitä se jaksaa jonkun aikaa vetää. Melkein yhtä susi kuin King Kongin tuhkaimuri raksalla.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Imuri ?!
Kinkonkin imurin ostin minäkin, kun halvalla sain, oli silloin tarjouksessa. Imuteho ei mitenkään korreloi moottorin pitämän äänen kanssa, pienetkin lastut tukkivat imuletkun ja mikä kurjinta, se letku ei pysy reiässään millään kiinni vaan irtoaa, kun hiukankin ravistaa. Epoksilla ehkä saisi pysymään. Pöntön tyhjentäminen tosin on helppoa, mutta pölypussin putsaamiseen tarvitaan sitten toinen imuri. Mutta nätti se on, kiiltävät kyljet ja musta kansia, kuin robotti avaruuselokuvasta.
Tai tuhkaimurinahan se mulle myytiin, mutat en ole kokeillut. Olispa mukava nädä mitä tapahtuu kun imuroi vielä hiukan kytevää tuhkakasaa pönttöuunin tulipesästä.
Tai tuhkaimurinahan se mulle myytiin, mutat en ole kokeillut. Olispa mukava nädä mitä tapahtuu kun imuroi vielä hiukan kytevää tuhkakasaa pönttöuunin tulipesästä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
Järveläinen
- Jäsen

- Viestit: 105
- Liittynyt: Pe Maalis 29, 2013 19:46
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Imuri ?!
Ne Bilteman pussit sopivat muihinkin samannäköisiin, mutta repeävät herkästi kiviainesta imuroidessa. Purulle sun muulle kevyellä kamalle ne toimivat ihan hyvin.Zaffodi kirjoitti:Piti oikein vilkaista noita, tuo Bilteman vaikuttaa ihan toimivalta ja pölypussit on 3,-e/5kp ja hepa-suodatin 5,-e/kpll!!!
Itse kun tekee, niin saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan.
Re: Imuri ?!
Protoolin imureita tuli ostettua aikaan betonijyrsimien kaveriksi, niissä oli silloin manuaalinen ravistin eli nappi siinä kannessa josta sitten paineltiin. Sekin pelasi huomattavasti paremmin kuin ilman mitään. Jos paljon tulee jotain hienoa puupölyä niin senkin kanssa tuo on toki hyvä.
Mulla on lisäksi joskus ostettu tuhkaimuri omalla moottorilla ja käytin sitä aika paljon kun purin noita purueristeisiä lattioita portaikosta ja lecapapua kylppäristä sen jälkeen kun ei lapiolla enää saanut pois. Joka kerta kun tuli täyteen niin samalla kun kippasi ämpärin jätesäkkiin niin kopisteli sen suodattimen puhtaaksi. Säästin varmaan 100kpl pölypusseja joten sillä rahalla olis ostanut vaikka mitä... Oikeasti tuohon olisi ollut hyvä sellainen iso puruimuri joka käyttää pölypussina ihan jätesäkkiä.
Tässä on oikeastaan sekin riesa, että ok-talon remppaaja tarvitsee imuria moneen tarkoitukseen. Isommassa purkutyössä pitäisi olla 100mm letkulla vetävä iso kone, sitten hiontaan ja piikkaukseen se ravistavalla suodattimella oleva pro-malli ja lisäksi työkalukäyttöön perinteinen työkaluimuri.
Mulla on lisäksi joskus ostettu tuhkaimuri omalla moottorilla ja käytin sitä aika paljon kun purin noita purueristeisiä lattioita portaikosta ja lecapapua kylppäristä sen jälkeen kun ei lapiolla enää saanut pois. Joka kerta kun tuli täyteen niin samalla kun kippasi ämpärin jätesäkkiin niin kopisteli sen suodattimen puhtaaksi. Säästin varmaan 100kpl pölypusseja joten sillä rahalla olis ostanut vaikka mitä... Oikeasti tuohon olisi ollut hyvä sellainen iso puruimuri joka käyttää pölypussina ihan jätesäkkiä.
Tässä on oikeastaan sekin riesa, että ok-talon remppaaja tarvitsee imuria moneen tarkoitukseen. Isommassa purkutyössä pitäisi olla 100mm letkulla vetävä iso kone, sitten hiontaan ja piikkaukseen se ravistavalla suodattimella oleva pro-malli ja lisäksi työkalukäyttöön perinteinen työkaluimuri.
Re: Imuri ?!
Imuria kellarin siivomiseen, kevyeeseen betoni- yms. roskan imuun. Ei suoranaisesti jatkuvan hionnan imemiseen.
Kokemuksia näistä?
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 030-17209/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/789746/I ... w-20l-Inox
Pelaako kumpikaan jos imetään vähäistä määrää betonipölyä? Kiinteät ajattelin harjalla kerätä pois.
Kokemuksia näistä?
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 030-17209/
http://www.motonet.fi/fi/tuote/789746/I ... w-20l-Inox
Pelaako kumpikaan jos imetään vähäistä määrää betonipölyä? Kiinteät ajattelin harjalla kerätä pois.
