Kysymyksiä koneellisesta ilmanvaihdosta ja itse iv-koneista
Kysymyksiä koneellisesta ilmanvaihdosta ja itse iv-koneista
Eristysremontin takia joudumme avaamaan paljon seiniä ja väli-, ala- ja yläpohjaa, joten päädyimme siihen tulokseen, että samalla on viisainta asentaa koneellinen ilmanvaihto. Kysymyksiä siis asiaan liittyen;
Millainen on paras kone 140 m 2 asuntoon? Mitä kannattaa ottaa huomioon, esim. lton hyötysuhde?
Meillä oikeastaan ainut fiksu ja valmis paikka koneen sijoitukseen on kellari, jossa on sähkö ja viemäriliittymät. Tosin jos kone tarvitsee tietyn lämpötilan, niin sitten varmaan pitää rakentaa joku koppi sille talveksi, tällä hetkellä kellarissa on 7 astetta lämmintä.
Voiko tuloilman lämpötiloja säätää huonekohtaisesti? Lämmitysmuotona on ainoastaan tulisija ja ajattelin vaikuttaako ivkone lämmön jakautumiseen tasaisemmin, vai onko kyseessä silloin esim pilp tmv? Haluaisin nimittäin lämpöä enemmän lisäsiipeen, joka sijaitsee uuniin nähden kauimpana.
Sitten yläkerta, joka on kuin pätsi näin talvella. Alakerta on yhteydessä yläkertaan, joten kaik lämpö nousee ylös. Voinko estää /säätää tätä ilmanvaihtokoneella vai en? Tietysti jos makuuhuoneisiin saisi tuloilman, niin voisi nukkua ovet kiinni. Tällä hetkellä tämä ei ole mahdollista.
Samalla saisin varmaan myös kellarin ilmanvaihdon toimivaksi iv koneella. Iv - suunnittelijan aion palkata, koska ei taito tai ymmärrys riitä näihin iv - asioihin.
Millainen on paras kone 140 m 2 asuntoon? Mitä kannattaa ottaa huomioon, esim. lton hyötysuhde?
Meillä oikeastaan ainut fiksu ja valmis paikka koneen sijoitukseen on kellari, jossa on sähkö ja viemäriliittymät. Tosin jos kone tarvitsee tietyn lämpötilan, niin sitten varmaan pitää rakentaa joku koppi sille talveksi, tällä hetkellä kellarissa on 7 astetta lämmintä.
Voiko tuloilman lämpötiloja säätää huonekohtaisesti? Lämmitysmuotona on ainoastaan tulisija ja ajattelin vaikuttaako ivkone lämmön jakautumiseen tasaisemmin, vai onko kyseessä silloin esim pilp tmv? Haluaisin nimittäin lämpöä enemmän lisäsiipeen, joka sijaitsee uuniin nähden kauimpana.
Sitten yläkerta, joka on kuin pätsi näin talvella. Alakerta on yhteydessä yläkertaan, joten kaik lämpö nousee ylös. Voinko estää /säätää tätä ilmanvaihtokoneella vai en? Tietysti jos makuuhuoneisiin saisi tuloilman, niin voisi nukkua ovet kiinni. Tällä hetkellä tämä ei ole mahdollista.
Samalla saisin varmaan myös kellarin ilmanvaihdon toimivaksi iv koneella. Iv - suunnittelijan aion palkata, koska ei taito tai ymmärrys riitä näihin iv - asioihin.
Re: Kysymyksiä koneellisesta ilmanvaihdosta ja itse iv-koneista
Vastasit jo itse kysymykseen, eli lvi-ammattilainen kannattaa palkata suunnittelemaan toimiva ilmanvaihto.
Paras lto-laite on vaikea kysymys. Haluatko hiljaisen, tehokkaan (=paras hyötysuhde), helppokäyttöisen, varmatoimisen (=jäätyminen estäminen), helposti huollettavan, laajasti säädettävän, paljon antureita (esim. hiilidioksidi tai kosteus) jne...Laitteita on pääasiassa kahdenlaisia, pyörivällä kennolla ja ja ns. ristivastavirtavaihtimella varustettuja. Sitten on vielä tasavirralla ja vaihtovirralla toimivia. Eroja löytyy myös sulatuksista ja jälkilämmityksestä.
Hanki vaikka käsiisi Rakentajan Maailma 3/2013, jossa testattiin LTO-koneet. Testin voitti Vallox 145 SE, mutta kannattaa tutustua testiin paremmin.
Paras lto-laite on vaikea kysymys. Haluatko hiljaisen, tehokkaan (=paras hyötysuhde), helppokäyttöisen, varmatoimisen (=jäätyminen estäminen), helposti huollettavan, laajasti säädettävän, paljon antureita (esim. hiilidioksidi tai kosteus) jne...Laitteita on pääasiassa kahdenlaisia, pyörivällä kennolla ja ja ns. ristivastavirtavaihtimella varustettuja. Sitten on vielä tasavirralla ja vaihtovirralla toimivia. Eroja löytyy myös sulatuksista ja jälkilämmityksestä.
Hanki vaikka käsiisi Rakentajan Maailma 3/2013, jossa testattiin LTO-koneet. Testin voitti Vallox 145 SE, mutta kannattaa tutustua testiin paremmin.
Suunnitelmat kannattaa teettää lvi-suunnittelijalla.
Asentaminen ei rakettitiedettä ole, mutta ammattilainen hoitaa sen nopeasti kun asennusmestat on valmiina.
Yllä mainittu Vallox odottaa itsellä asennusta.
Kannattaa muistaa, että jäteilma- sekä raitisilmakanava lämpöeristettynä vievät ison tilan, joten koneen sijoitusta ylimpään kerrokseen kannattaa miettiä. Säästyy tilaa kuiluilta.
Etukäteen kannattaa myös miettiä haluaako ilmanvaihtoa käyttää joskus jäähdytykseen, tällöin tuloilmakanavat täytyy kondenssieristää.
Kanavat kannattaa pyrkiä sijoittamaan lämpimään tilaan esim. välipohja. Yläpohjaan asennettaessa lämpöeristys tehtävä kunnolla niin tuloilman lämpötila ei talviaikaan turhaan laske.
Huonekohtainen tuloilman lpt-säätö vaatii huonekohtaiset lämmitys/jäähdytyspatterit.
Iv-kone ennemminkin jäähdyttää taloa jos painovoimainen ilmanvaihto ollut aikaisemmin käytössä.
Asentaminen ei rakettitiedettä ole, mutta ammattilainen hoitaa sen nopeasti kun asennusmestat on valmiina.
Yllä mainittu Vallox odottaa itsellä asennusta.
Kannattaa muistaa, että jäteilma- sekä raitisilmakanava lämpöeristettynä vievät ison tilan, joten koneen sijoitusta ylimpään kerrokseen kannattaa miettiä. Säästyy tilaa kuiluilta.
Etukäteen kannattaa myös miettiä haluaako ilmanvaihtoa käyttää joskus jäähdytykseen, tällöin tuloilmakanavat täytyy kondenssieristää.
Kanavat kannattaa pyrkiä sijoittamaan lämpimään tilaan esim. välipohja. Yläpohjaan asennettaessa lämpöeristys tehtävä kunnolla niin tuloilman lämpötila ei talviaikaan turhaan laske.
Huonekohtainen tuloilman lpt-säätö vaatii huonekohtaiset lämmitys/jäähdytyspatterit.
Iv-kone ennemminkin jäähdyttää taloa jos painovoimainen ilmanvaihto ollut aikaisemmin käytössä.
Täällä varmaan tehokkuus, varmatoimisuus ja laajasti säädettävä. Siinä ne ehdottomimmat, tietysti mitä enemmän herkkuja ja toimintoja, sen parempi.Haluatko hiljaisen, tehokkaan (=paras hyötysuhde), helppokäyttöisen, varmatoimisen (=jäätyminen estäminen), helposti huollettavan, laajasti säädettävän, paljon antureita (esim. hiilidioksidi tai kosteus) jne...Laitteita on pääasiassa kahdenlaisia, pyörivällä kennolla ja ja ns. ristivastavirtavaihtimella varustettuja. Sitten on vielä tasavirralla ja vaihtovirralla toimivia. Eroja löytyy myös sulatuksista ja jälkilämmityksestä.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Tuuletin:tiinaus kirjoitti:, minkäs helkkarin värkin mie sit hommaan, kun tilannehan on juuri säästää uunin lämpö ilmanvaihdossa ja levittää sitä enemmän muihin huoneisiin.

Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Lähinnä jotain pysyvämpiä ratkaisuja haussa, esim. toimiiko ilp tai pilp?
Joillain valmistajilla on ollut kierrätysilmakanavalla varustettuja iv-koneita, eli esim. takan päältä otetaan ilmaa ja sekoitetaan se tuloilman sekaan.tiinaus kirjoitti:Iv-kone ennemminkin jäähdyttää taloa jos painovoimainen ilmanvaihto ollut aikaisemmin käytössä., minkäs helkkarin värkin mie sit hommaan, kun tilannehan on juuri säästää uunin lämpö ilmanvaihdossa ja levittää sitä enemmän muihin huoneisiin.
Ilmanvaihdolla tosiaan et säästä mitään, saat ainoastaan hyvän sisäilman. Hajut ja kosteuden pois asunnosta.
Tuota tuota, millä talo lämpiää? Siis uunin lisäksi. Se ratkaisee tuon pilpin kohtalon. Ja ilpin kohtaloon se vaikuttaa myös, kuten myös huonejako.tiinaus kirjoitti:Lähinnä jotain pysyvämpiä ratkaisuja haussa, esim. toimiiko ilp tai pilp?
Kyllähän tuo iv-kone tasaa lämpötiloja jos homma on oikein suunniteltu ja säädöissään. Jos hyötysuhde on sellaiset 80% niin takankin lämmöstä palaa takaisin se sama mutta tosiaan 20% menee heti pihalle.
Huonekohtainen lämmönsäätö hoidetaan kyllä yleensä pattereilla, ei ilmanvaihdolla. Toki takan kohdalta voi vetää kanavan jonnekin kylmempään tilaan ja sitten puhaltimella siirtää lämpöä sinne. Tuollainen ei sotke ilmanvaihtoakaan kun ilma liikkuu vain talon sisällä.
Huonekohtainen lämmönsäätö hoidetaan kyllä yleensä pattereilla, ei ilmanvaihdolla. Toki takan kohdalta voi vetää kanavan jonnekin kylmempään tilaan ja sitten puhaltimella siirtää lämpöä sinne. Tuollainen ei sotke ilmanvaihtoakaan kun ilma liikkuu vain talon sisällä.
-
Toljanteri
- Jäsen

Kyllä se on aika pientä mitä ilmanvaihdolla voi lämpötiloja tasata, eikä ole tarkoituskaan.
Jos on ongelma lämmön karkaamisesta yläkertaan, ei taida olla muuta konstia kuin katkaista yhteys yläkertaan, kevyt verhokin hoitaa homman.
Jos on ongelma lämmön karkaamisesta yläkertaan, ei taida olla muuta konstia kuin katkaista yhteys yläkertaan, kevyt verhokin hoitaa homman.
Lähinnä ajattelin säästöasiaa sillä lailla, että nyt painovoimainen iv ja koneellisella iv:lla saan lämmöntalteenoton, kai se jotain säästää?Ilmanvaihdolla tosiaan et säästä mitään, saat ainoastaan hyvän sisäilman. Hajut ja kosteuden pois asunnosta.
Tämä murju lämpiää helkkarin jyrällä leivinuunilla ja sen vieressä olevalla hellalla. Jos niistä ei paukut riitä, niin lisäsiiven puusauna mukaan talkoisiin.Tuota tuota, millä talo lämpiää? Siis uunin lisäksi. Se ratkaisee tuon pilpin kohtalon. Ja ilpin kohtaloon se vaikuttaa myös, kuten myös huonejako.
Huonejako on perus rmt, yläkerrassa 2 x mh, alakerta keittiö ja olohuone. Lisäsiipi lähtee olohuoneesta sisältäen makuuhuoneen, vessan ja pienen pukuhuoneen ja suihkun ja saunan. Lisäsiiven neliöt noin 55..
Tätä juuri hainkin, että onkohan edes mahdollista ilmanvaihdolla siirrellä ilmaa vai tarvitseeko ilpin tmv. kaveriksi? Kunhan saan suunnittelijan käsiini, niin hänen luulisi tajuavan tälläiset asiat.Kyllähän tuo iv-kone tasaa lämpötiloja jos homma on oikein suunniteltu ja säädöissään. Jos hyötysuhde on sellaiset 80% niin takankin lämmöstä palaa takaisin se sama mutta tosiaan 20% menee heti pihalle.
Iv - koneella saan katkaistua yhteyden yläkertaan, kun voi nukkua ovet kiinni. Nyt ei olla niin tehty painovoimaisen ilmanvaihdon takia.Kyllä se on aika pientä mitä ilmanvaihdolla voi lämpötiloja tasata, eikä ole tarkoituskaan.
Juuri näin monen miljoonan seikan kannalta mietin, että onko koneellinen iv järkevä (no onhan se) mutta mitä muuta kannattaa / pitää ottaa huomioon. Esim. juuri ilp vai jokin muu ratkaisu?
- lmfmis
- Jäsen

...aika kallis tuuletin :)tiinaus kirjoitti:Lähinnä jotain pysyvämpiä ratkaisuja haussa, esim. toimiiko ilp tai pilp?
Jotkut on väkertänyt puhaltimia kanaviin ja kerrosten välille. Kaikkea voi tehdä mutta tarvitset tuulettimen.
Osta ensin tuo tuuletin ja ihmettele tilannetta sen jälkeen. Voi olla että sen takan teho ei sitten tunnukkaan niin isolta....
Clas Ohlsonilla on myytävänä (myös netissä) puhallin ja kanavaputki, jonka avulla takan lämmön saa siirrettyä viereiseen huoneeseen tms.
Tuossa on vielä termostaatti mukana.
Jos lämpöä karkaa kovasti portaikkoon ja yläkertaa se voi johtua siitä, ettei lämmöllä ole muuta luontevaa suuntaa johon mennä.
Tuossa on vielä termostaatti mukana.
Jos lämpöä karkaa kovasti portaikkoon ja yläkertaa se voi johtua siitä, ettei lämmöllä ole muuta luontevaa suuntaa johon mennä.
- lmfmis
- Jäsen

Minulla oli idea että jos ei halua siirtää ääniä eikä hajuja huoneitten välillä, niin laittaa LTOn, mutta huoneitten välille...eli tulo/poisto kaikki talon sisälle.
Toimii siinäkin ja lämpö tasaantuu, mutta ei tarvitse kuunnella toisten juttuja
Toimii siinäkin ja lämpö tasaantuu, mutta ei tarvitse kuunnella toisten juttuja
-
Toljanteri
- Jäsen

Kellari on mun mielestä paras paikka iv-koneelle.
Minä laitoin oman koneen vanhaan pannuhuoneeseen mikä oli täysin ylimääräinen tila.
Nuo koneet ei todellakaan ole kovinkaan hiljaisia vaikka myyjät ja lvi suunnittelijat niin uskottelevat ja jo huoltotöiden takia se kannattaa sijoittaa kellariin.
Yläpohja on se kaikkein huonoin paikka, itse en laitetta sinne asentaisi. Riippuu tietysti tapauksesta, mutta näin omalla kohdalla.
Minä laitoin oman koneen vanhaan pannuhuoneeseen mikä oli täysin ylimääräinen tila.
Nuo koneet ei todellakaan ole kovinkaan hiljaisia vaikka myyjät ja lvi suunnittelijat niin uskottelevat ja jo huoltotöiden takia se kannattaa sijoittaa kellariin.
Yläpohja on se kaikkein huonoin paikka, itse en laitetta sinne asentaisi. Riippuu tietysti tapauksesta, mutta näin omalla kohdalla.