Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Pitäisi lyhentää salaoja tarkistuskaivojen päät maan alle. Tällä hetkellä niissä on muoviset hatut. Tuntuu jotenkin siltä, että hattu saisi olla kestävämpää materiaalia jos ja kun siitä ajetaan yli. Yliajo voi tapahtua henkilöautolla ja jopa tietyssä tilanteessa kaivinkoneella yhden kaivon päältä. Vaihtoehtoina on silloin varmaan rst tai valurauta kansi.
Mitä suosittelisitte? Mahtaako nuo rst kannet olla kovin paksuja?
Mitä suosittelisitte? Mahtaako nuo rst kannet olla kovin paksuja?
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Hanki kaivoihin Uponorin muovikannet, ne on auka lujatekoiset ja jäykkärakenteiset. Itse asensin Uponorin kaivot joka paikkaan niin niissä tuli kannet mukana, varmaan niitä saa erikseenkin ostettua.
-
Khyron
- Jäsen

- Viestit: 731
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 10:33
- Paikkakunta: Turku
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Piisaakos tossa pelkästään vahvempi kansi, kun eikös noi tarkastuskaivot itessään o muovisia niin kestääkö ne sitä yliajoa? Siis että pitäskö siihen laittaa jotain muutakin suojaa, joku riittävän levee kansi et se tukeutuu maata vasten riittävästi?
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Uponorilla on ainakin niitä valurautakauluksia ja kansia - oikein asennettuna luvataan kestävän 40 000 kiloa..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Espoossa pitää sitten olla rautakansi jos jää alueelle jossa liikennöidään. 5tn on kait pienin ja kelpasi. Tuo 40tn on aikamoinen overkill...
Muuten saa olla muovikansikin, jos tykkää että sopii rintsikan tyyliin
. Ja onhan noita betonisiakin. Itse tekemällä myös aika helppoa.
Muuten saa olla muovikansikin, jos tykkää että sopii rintsikan tyyliin
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Kyllä noi kaivot kestää yliajon, kunhan ei pysäköi kuukaudeksi pyöräkonetta juuri kaivon päälle. Itse hautasin kaivon noin 20cm maan alle ja laitoin kannen päälle Finfoam-palan. Kerran kymmeneen vuoteen noita tarvitsee tarkistella niin en viitsinyt jättää näkyviin kuin pari kriittisintä kaivoa joista voi seurailla miten systeemi pelaa.
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Sehän on ihan eri juttu jos kaivaa maahan, mutta jos on kuvissa merkattu tarkastuskaivo niin siinä pitää olla kansi...
Jos itselleen tekee niin sitten itse hyväksyy
Jos itselleen tekee niin sitten itse hyväksyy
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Tarkennetaan sen verran, että todennäköisesti olen valitsemassa rst kannen, koska valurauta tuntuu liioitellulta. Jos kaivinkoneella ajetaan kannen päältä joskus tulevaisuudessa niin silloinhan voi laittaa väliaikaisesti päälle jonkun levyn jakamaan painetta. Muovi tuntuu jotenkin huonolta ajatukselta jos henkilöautolla ajetaan pakkasella päältä ja maata ei ole kovin paljon päällä ja maa lisäksi soraa. Jos kansi raksahtaa rikki niin sora valuu pohjalle johon on ainakin 2 metriä matkaa.
Mahtaako tuollainen rst kansi kestää henkilöauton pyörän jos päällä vaikka 5-10cm soraa? Tarkistuskaivoja on yhteensä 5 ja jos kahteen niistä ostaa rst kannen niin investointi ei kauheen iso ole. Taitaa olla jotain 50€ paikkeille kpl halvimmillaan.
Ei viitsisi niitä kaivon kansia kovin syvälle laittaa kun sitten tarvii kaivaa isolta alalta pois maata jos haluaa kurkata kaivoon.
Mahtaako tuollainen rst kansi kestää henkilöauton pyörän jos päällä vaikka 5-10cm soraa? Tarkistuskaivoja on yhteensä 5 ja jos kahteen niistä ostaa rst kannen niin investointi ei kauheen iso ole. Taitaa olla jotain 50€ paikkeille kpl halvimmillaan.
Ei viitsisi niitä kaivon kansia kovin syvälle laittaa kun sitten tarvii kaivaa isolta alalta pois maata jos haluaa kurkata kaivoon.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Valurautakansi on aistikas.

Mikäli joku sattuu tarvitsemaan, on minulla yksi kuvan kaltainen kauluksella varustettu putki pultattavalla putkiyhteellä, joka ei ole vielä kiinni - saa hintaan 40 € + Matkahuollon rahti. Kantta siis ei ole, mutta niitä saa esim Meltexiltä.
Päädyin jättämään salaojaputken vaikeasta kivimäestä kokonaan pois, ja menin pintamaan vaihdolla, 40 cm sepelikerroksella ja suodatinkankaalla.

Mikäli joku sattuu tarvitsemaan, on minulla yksi kuvan kaltainen kauluksella varustettu putki pultattavalla putkiyhteellä, joka ei ole vielä kiinni - saa hintaan 40 € + Matkahuollon rahti. Kantta siis ei ole, mutta niitä saa esim Meltexiltä.
Päädyin jättämään salaojaputken vaikeasta kivimäestä kokonaan pois, ja menin pintamaan vaihdolla, 40 cm sepelikerroksella ja suodatinkankaalla.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Jos kerran hautaat sen kannen maan alle, niin kannattaako siihen pistää tuollaista paraatikantta ollenkaan. Ostat jostain romukaupasta palan paksua plootua ja pistät sen muovikannen päälle jakamaan painetta. Ihan sama vaiva sen levyn esiinkaivamisessa on kuin sen oikean kaivonkannekin.villelap kirjoitti:Mahtaako tuollainen rst kansi kestää henkilöauton pyörän jos päällä vaikka 5-10cm soraa? Tarkistuskaivoja on yhteensä 5 ja jos kahteen niistä ostaa rst kannen niin investointi ei kauheen iso ole. Taitaa olla jotain 50€ paikkeille kpl halvimmillaan.
Ei viitsisi niitä kaivon kansia kovin syvälle laittaa kun sitten tarvii kaivaa isolta alalta pois maata jos haluaa kurkata kaivoon.
Mulla salaojissa oli vakiona sellainen muovikansi, joka oli lähinnä suojatulppa, joka estää mullan valumisen kaivoon, mutta ei kestä päältä ajamista. Ajotien kulmaan jääneeseen pistin valurautakannen ja jätin sen näkyviin, niin voi tarkistaa ilman lapiointia.
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Säästäminen on näissä taas turhaa, 315 mm rumpuputkeen saa valurautakehyksen ja kannen n. 70€:lla Meltexiltä. Voihan siihen tietysti ostaa rosterikannen 40€:lla ja kaivaa sen aina tarkastusta varten esille... Uskooko joku, että se tulee kaivettua esiin tarkastusta varten? :)Keijo kirjoitti:Jos kerran hautaat sen kannen maan alle, niin kannattaako siihen pistää tuollaista paraatikantta ollenkaan. Ostat jostain romukaupasta palan paksua plootua ja pistät sen muovikannen päälle jakamaan painetta. Ihan sama vaiva sen levyn esiinkaivamisessa on kuin sen oikean kaivonkannekin.villelap kirjoitti:Mahtaako tuollainen rst kansi kestää henkilöauton pyörän jos päällä vaikka 5-10cm soraa? Tarkistuskaivoja on yhteensä 5 ja jos kahteen niistä ostaa rst kannen niin investointi ei kauheen iso ole. Taitaa olla jotain 50€ paikkeille kpl halvimmillaan.
Ei viitsisi niitä kaivon kansia kovin syvälle laittaa kun sitten tarvii kaivaa isolta alalta pois maata jos haluaa kurkata kaivoon.
Mulla salaojissa oli vakiona sellainen muovikansi, joka oli lähinnä suojatulppa, joka estää mullan valumisen kaivoon, mutta ei kestä päältä ajamista. Ajotien kulmaan jääneeseen pistin valurautakannen ja jätin sen näkyviin, niin voi tarkistaa ilman lapiointia.
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Niin joo, tuo 70€ kehys-kansisetti ei ole sitten 40tn setti, jos sellaisen oikeasti tarvitsee.
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Saati sitten semmonen kurttuputkisalaojakaivokaan...harkonen kirjoitti:Niin joo, tuo 70€ kehys-kansisetti ei ole sitten 40tn setti, jos sellaisen oikeasti tarvitsee.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Re: Salaoja tarkistuskaivo kansi?
Meltexin perusvesikaivon mukana tuli tukeva muovinen kehys + kansi. Aika tukevanoloista tekoa, kannessa oli harmi kyllä reiät niin valoin ne umpeen hartsilla ja mustaa pikimönjämaalia päälle niin hyvä tuli. En tiedä kestäisikö yliajon, täytyykin testata.
