Rintsikan ulkomaali uusiksi - Ultra?
Rintsikan ulkomaali uusiksi - Ultra?
Vanha latek kuorituu pikkuhiljaa aurinkoiselta sivuta pois, ajattelin vaihtaa laudat ja samalla eristää 50mm, sekä tuuletusrako.
Mikä maali sopisi ulkopintaan?
Rautakaupassa sanoivat että Tikkurilan Ultra classic on paras, mutta kallein. Mieleen tuli vaan että ultrahan on myös akrylaattipohjainen l. lateksi. Nyt seinän rakenne muuttuu niin että saan tuuletusraon, mutta tuleeko tehtyä sama virhe kuin aiemmalle vanhalle pariskunnalle, jotka vetivät lateksilla ja nyt saan tehdän seinän uusiksi. Mitä kokemuksia teillä on ulkomaaleista.
Ajatuksissa pitää seinän hengittävyys - mikä tuuletusraolla onnistunee.
kiitos vastauksista.
t sepi
Mikä maali sopisi ulkopintaan?
Rautakaupassa sanoivat että Tikkurilan Ultra classic on paras, mutta kallein. Mieleen tuli vaan että ultrahan on myös akrylaattipohjainen l. lateksi. Nyt seinän rakenne muuttuu niin että saan tuuletusraon, mutta tuleeko tehtyä sama virhe kuin aiemmalle vanhalle pariskunnalle, jotka vetivät lateksilla ja nyt saan tehdän seinän uusiksi. Mitä kokemuksia teillä on ulkomaaleista.
Ajatuksissa pitää seinän hengittävyys - mikä tuuletusraolla onnistunee.
kiitos vastauksista.
t sepi
Re: Rintsikan ulkomaali uusiksi - Ultra?
Terve.
Ultra ei ole välttämättä Paras mutta hyvä maali se on sopii kyllä sinullekin jos tuuletusrako kerta tulee ja tehdään uutta pintaa.
Mutta itse jos pitäisi maalata niin ottaisin Nordica Ekon joka on kallein monitehoakrylaatti kuten ultra,
Mutta Ekossa on kovempi kiilto niin pysyy puhtaampana paremmin.
Toki se kiiltokin riippuu niin pinnan karheudesta.
Ultra ei ole välttämättä Paras mutta hyvä maali se on sopii kyllä sinullekin jos tuuletusrako kerta tulee ja tehdään uutta pintaa.
Mutta itse jos pitäisi maalata niin ottaisin Nordica Ekon joka on kallein monitehoakrylaatti kuten ultra,
Mutta Ekossa on kovempi kiilto niin pysyy puhtaampana paremmin.
Toki se kiiltokin riippuu niin pinnan karheudesta.
-
Harrastelija
- Jäsen

Hei
Yleisesti on suositeltu ja hyväksi koettu pellavaöljymaaleja tai petrooliöljymaaleja seuraavilta valmistajilta.
http://www.uula.fi/fi/
http://kauppa.kyminpalokarki.fi/
http://www.virtasenmaalitehdas.fi/
Maalasin viime kesänä Uulan Petrooliöljymaalilla asuinrakennuksen julkisivut ja olen ollut tyytyväinen maaliin. En suorittanut lisäeristystä eikä rakennuksessa ole tuuletusrakoa.
Yleisesti on suositeltu ja hyväksi koettu pellavaöljymaaleja tai petrooliöljymaaleja seuraavilta valmistajilta.
http://www.uula.fi/fi/
http://kauppa.kyminpalokarki.fi/
http://www.virtasenmaalitehdas.fi/
Maalasin viime kesänä Uulan Petrooliöljymaalilla asuinrakennuksen julkisivut ja olen ollut tyytyväinen maaliin. En suorittanut lisäeristystä eikä rakennuksessa ole tuuletusrakoa.
Meillä maalattiin 2012 keväällä panulla talo, paitsi nurkkalaudat ja muut valkoiset pikkuosat on nordica ekolla. Syy miksi ei maalattu ekolla koko taloa on se, että se on niin kiiltävä. Mielestäni matampi sopi paremmin vanilja väriin. Näin 2 vuotta myöhemmin näyttää edelleen uudelta ja niin tietysti pitääkin. Tuuletusrako löytyy. En nää mitään hyötyä maalata tuuletusraollista öljymaalilla.
Ehkä maalia tärkeämpi asia on lauta millä homman toteutat. Valitse 28mm sydänpuu ulospäin sahattu lauta niin saat ikuisen. Paksu lauta tasaa paremmin ilmanvaihteluita.
Ehkä maalia tärkeämpi asia on lauta millä homman toteutat. Valitse 28mm sydänpuu ulospäin sahattu lauta niin saat ikuisen. Paksu lauta tasaa paremmin ilmanvaihteluita.
Kaveri maalasi julkisivua Nordica Ecolla ja pettyi, kuulemma oli tosi valuvaa ja huonopeittoista, palautti maalin kauppaan ja sai rahat takaisin, otti muistaakseni tilalle Pika-tehon. En tiedä oliko ollut jokin viallinen maalierä tms, mutta sillä maalaamisesta ei tullut kuulemma mitään.
Eikö noista perinteisistä öljymaaleista ole vuosikymmenien hyvä kokemus? Itsekin pitäisi maalata autotallin lomalaudoitusta (toki pitää ensin uusia lomalaudoitus) sekä talon lomalaudoitusverhoiluja, tietäisi vaan mikä maali kestäisi parhaiten, laudoituksissa on varmaankin alkuperäinen vm. 1967 oleva mikälie lateksimaali (tai ainakin kumimaiselta tuo maali tuntuu, on pysynyt hyvin kiinni kun ovat tosi karkeasahattuja nuo laudat. itse laudat vaan ovat rispaantuneet kun ei ole ollut räystäitä kuin viimeiset pari vuotta. Maali ei ole lähtenyt mistään irti, puu halkeillut sitäkin enemmän, on tehnyt maalipinnasta hengittävän brutaalilla tavalla
Eikö noista perinteisistä öljymaaleista ole vuosikymmenien hyvä kokemus? Itsekin pitäisi maalata autotallin lomalaudoitusta (toki pitää ensin uusia lomalaudoitus) sekä talon lomalaudoitusverhoiluja, tietäisi vaan mikä maali kestäisi parhaiten, laudoituksissa on varmaankin alkuperäinen vm. 1967 oleva mikälie lateksimaali (tai ainakin kumimaiselta tuo maali tuntuu, on pysynyt hyvin kiinni kun ovat tosi karkeasahattuja nuo laudat. itse laudat vaan ovat rispaantuneet kun ei ole ollut räystäitä kuin viimeiset pari vuotta. Maali ei ole lähtenyt mistään irti, puu halkeillut sitäkin enemmän, on tehnyt maalipinnasta hengittävän brutaalilla tavalla
Puristina valitsin jonkun pellavaöljymaalin. Perusteluna uusintamaalauksen helppous ( kevyt rapsutus, eikä vaaraa puun tuhoutumisesta ) ja kauniimpi vanheneminen. Hengittävyydestäkään ei liene haittaa, vaikka tuuletusrako onkin. Uutena toki p-ö pintakaan ei hengitä.
Kysyisin myös, saako tuota 28mm sydänpuuta perus k-raudasta vai pitääkö etsiä pikkusahoilta tms. ?
Kysyisin myös, saako tuota 28mm sydänpuuta perus k-raudasta vai pitääkö etsiä pikkusahoilta tms. ?
Pikkusahoilta pitää etsiä, koska kukaan ei sellaisesta nykyään tee ulkoverhousta vaikka oppaat käskee tehdä. Niin ja muista sitten karvat alaspain jos lauta tulee pystysuuntaan. Niin ja tippanokka alapäähän ja maalaa sekin.
Siinä säästetään oikeassa paikassa ja tehdään uudelleen 20 vuoden päästä
.
Vielä sen verran noista maaleista, että mielestäni molemmat oli helppoja maalata. Siis panu ja eko. Itse otin laudat pohjamaalissa + kertaalleen maalattuna. Ei tarvinnut sutia seinässä kuin kerran. On siinä hirvee homma taapeloida jos itse tekee kaikki maalaukset.
"Lateksihan" on tällä perinnepalstalla kirosana, mutta mahtaako sille olla nykyään perustetta tuuletusraolliselta verhouksella. Sitä ei varmaan kukaan osaa varmaksi sanoa. Ainakin kauppiaat väittää, että lateksit on kehittyneet paljon. Ilmeisesti palstalla haukuttu pika tuhokin on oikeasti ihan hyvä maali. Tälläinen tuntuma itsellä ainakin on. Tää maalijuttu on kyllä vähän niinkuin uskonto. Maalin valintaan vaikuttaa tosiaa se, että millaisen kiiltoasteen haluaa. Meidän talo on vaniljan värinen ja uskoisin, että kiiltäväksi maalattuna se olis "hohtanut" liikaa auringon paisteessa.
Vesiohenteisella on siinä mielessä kiva maalata, että pensselit ja itsensä on helppo pestä.
Siinä säästetään oikeassa paikassa ja tehdään uudelleen 20 vuoden päästä
Vielä sen verran noista maaleista, että mielestäni molemmat oli helppoja maalata. Siis panu ja eko. Itse otin laudat pohjamaalissa + kertaalleen maalattuna. Ei tarvinnut sutia seinässä kuin kerran. On siinä hirvee homma taapeloida jos itse tekee kaikki maalaukset.
"Lateksihan" on tällä perinnepalstalla kirosana, mutta mahtaako sille olla nykyään perustetta tuuletusraolliselta verhouksella. Sitä ei varmaan kukaan osaa varmaksi sanoa. Ainakin kauppiaat väittää, että lateksit on kehittyneet paljon. Ilmeisesti palstalla haukuttu pika tuhokin on oikeasti ihan hyvä maali. Tälläinen tuntuma itsellä ainakin on. Tää maalijuttu on kyllä vähän niinkuin uskonto. Maalin valintaan vaikuttaa tosiaa se, että millaisen kiiltoasteen haluaa. Meidän talo on vaniljan värinen ja uskoisin, että kiiltäväksi maalattuna se olis "hohtanut" liikaa auringon paisteessa.
Vesiohenteisella on siinä mielessä kiva maalata, että pensselit ja itsensä on helppo pestä.
Meillä tehtiin viime vuonna julkisivuremontti, jossa laitettiin 22mm puukuitulevy vanhan seinän päälle (rimat toki pois ensin). Sitten tuli 50mm ilmarako. Päälle tehtiin perinteinen pyslauta + rimat julkisivut. Olin ensin kallistunut Uula ja Virtasen maalitehtaan linjalle. Valinta kuitenkin kallistui Eco Nordicaan. Lähinnä siksi, että laudat olivat tehtaalla (Siparila) pohjamaalattu (millä?) ja välimaallattu Ecolla. Tämä sitten saneli sen mikä pintamaali tuli valituksi. Sekä maalikauppias, että urakoitsija (Prima) kehuivat Nordica Ecoa parhaaksi maaliksi (jos on tuuletusrako)Spautio kirjoitti:Kaveri maalasi julkisivua Nordica Ecolla ja pettyi, kuulemma oli tosi valuvaa ja huonopeittoista, palautti maalin kauppaan ja sai rahat takaisin, otti muistaakseni tilalle Pika-tehon. En tiedä oliko ollut jokin viallinen maalierä tms, mutta sillä maalaamisesta ei tullut kuulemma mitään.
Itse olin (maalatessa) ja nyt vuoden tuota katseltua erittäin tyyväinen valintaa. Kiilto ja pito ovat todella hyvät. Tosin pitoa ja kestävyyttä varmasti avittaa tehtaalla tehty pohja ja välimaalaus. Sekä Siparilan karheaksi sahattu lauta/rima. Seinä on myös todella tukeva, koska samalla alueella missä vanhassa seinässä oli kolme naulaa. Kasi isojen lautojen keskellä ja yksi pitämässä rimaa. Niin nykyisessä rakenteessa on samalla alueella kuusi naullaa. Itsi pidin tuota liioitteluna, mutta eivät kyllä liiku minnekkään.

Kuvassa julkisivu värivalmina (tehtaalla pohja+välimaalattuna)
T: Tuokki
hyvännäköinen! onko mielipiteitä naulaukseen? toisaalta kuulin ettei kannata laittaa monella naulalla kiinni jotta laudat pääsevät elämään.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Itse maalasin toissa keväänä/kesänä Uulan petroliöljymaalilla ja täytyy sanoa etten enempää tyytyväinen maalin levittyvyyteen ja peittävyyteen voi olla: levittyi ihanasti ja peitti kerralla:

Joissain keskustelupalstoilla on mainittu että petroliöljymaali homehtuisi. Talossa ei 1,5 v. jälkeen ole pilkkuakaan, ja minulla on menossa kaksi muutakin kenttäkoetta tuolla samalla maalilla; roskiskatos 2,5 vee sitten maalattu Siparilan pohjamaalattu karvalauta - ei hometta, ulkorakennuksen tilapäisseinä 2-v sitten maalattu märälle tikkuiselle raakalaudalle syksylllä - ei hometta ei pilkun pilkkua vaikka puolet päivästä varjossa:

Jos ei märkänä maalattu tikkuinen raakalauta homehdu maalipinnaltaan, niin mielestäni sitten on pakko olla homehtumisen syy jossain muussa kuin maalissa!

Joissain keskustelupalstoilla on mainittu että petroliöljymaali homehtuisi. Talossa ei 1,5 v. jälkeen ole pilkkuakaan, ja minulla on menossa kaksi muutakin kenttäkoetta tuolla samalla maalilla; roskiskatos 2,5 vee sitten maalattu Siparilan pohjamaalattu karvalauta - ei hometta, ulkorakennuksen tilapäisseinä 2-v sitten maalattu märälle tikkuiselle raakalaudalle syksylllä - ei hometta ei pilkun pilkkua vaikka puolet päivästä varjossa:

Jos ei märkänä maalattu tikkuinen raakalauta homehdu maalipinnaltaan, niin mielestäni sitten on pakko olla homehtumisen syy jossain muussa kuin maalissa!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.