seinälevyistä remontissa
seinälevyistä remontissa
Moro
Mulla on keittiöremppa meneillään ja kun todettiin yläkautta ja muutenkin muutaman tarkistuksen jälkeen, että seinät on kunnossa ja täytettä vain sitten lisätään ylhäältä avoimelta vintiltä, niin halusin sitten oikaista keittiön kaksi seinää ennenkuin alan kalustamaan, en ole purkamassa vanhaa laudoitusta jne. Paikallisesta rakennusliikkestä kävin kysymässä seinävaneria tai lastulevyä 2700mm mitassa, niin sanottiin, ei ole. ettei tuota enää kukaan käytä, että kipsilevyä vain :| Minä olen asunut halvoissa rivareissa ja kerrostaloasunnoissa parikytävuotta ennen kun tämän talon ostin ja vihaan kipsilevyä, se on herkkä kolhuille, vaikea kiinnittää mitään ja kun kiinnittää, niin tulee suuret jäljet. Tästä talosta ei tulla koskaan tekemään nykynormien mukaista kovasti energiaa säästävää taloa, vaan minun loppuelämäni koti jossa investoinnin tulee jollain tavalla tuottaa arvoa. Eli polttopuuta saa palaa talvisin. Onko tosiaan niin, että kipsilevy on ainut vaihtoehto? Eikö P5 luokan lastulevyä saa kun suurilta toimittajilta? Seinävanereitakin mainostetaan jopa pinnoitettuna, mutta sitten rakennustarvikeliikkeet myyvät eioota?
Mulla on keittiöremppa meneillään ja kun todettiin yläkautta ja muutenkin muutaman tarkistuksen jälkeen, että seinät on kunnossa ja täytettä vain sitten lisätään ylhäältä avoimelta vintiltä, niin halusin sitten oikaista keittiön kaksi seinää ennenkuin alan kalustamaan, en ole purkamassa vanhaa laudoitusta jne. Paikallisesta rakennusliikkestä kävin kysymässä seinävaneria tai lastulevyä 2700mm mitassa, niin sanottiin, ei ole. ettei tuota enää kukaan käytä, että kipsilevyä vain :| Minä olen asunut halvoissa rivareissa ja kerrostaloasunnoissa parikytävuotta ennen kun tämän talon ostin ja vihaan kipsilevyä, se on herkkä kolhuille, vaikea kiinnittää mitään ja kun kiinnittää, niin tulee suuret jäljet. Tästä talosta ei tulla koskaan tekemään nykynormien mukaista kovasti energiaa säästävää taloa, vaan minun loppuelämäni koti jossa investoinnin tulee jollain tavalla tuottaa arvoa. Eli polttopuuta saa palaa talvisin. Onko tosiaan niin, että kipsilevy on ainut vaihtoehto? Eikö P5 luokan lastulevyä saa kun suurilta toimittajilta? Seinävanereitakin mainostetaan jopa pinnoitettuna, mutta sitten rakennustarvikeliikkeet myyvät eioota?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: seinälevyistä remontissa
Hae raakaponttia vaikka Byggmaxista, 0,69€/jm.
Itse olen havainnut raakapontin omassa rakentamisessani ylivertaiseksi: en käytä vaneria tai kipsilevyä mihinkään muuhun kuin kylppärin lattiaan.
Helppoa, halpaa ja tukeva seinä tulee, läpiviennit ja suoristukset on helppoja, tuossa oma keittiötyövaiheeni justiinsa nyt, kierot seinät suoristettuina:

Lisäks raakaponttia tulee käytettyä 100% hankitusta materiaalista; 50-100 cm jämäpätkistä olen tehnyt mm hyllytasoja ja vielä lyhemmät syö pönttöuuni, nam.
Itse olen havainnut raakapontin omassa rakentamisessani ylivertaiseksi: en käytä vaneria tai kipsilevyä mihinkään muuhun kuin kylppärin lattiaan.
Helppoa, halpaa ja tukeva seinä tulee, läpiviennit ja suoristukset on helppoja, tuossa oma keittiötyövaiheeni justiinsa nyt, kierot seinät suoristettuina:

Lisäks raakaponttia tulee käytettyä 100% hankitusta materiaalista; 50-100 cm jämäpätkistä olen tehnyt mm hyllytasoja ja vielä lyhemmät syö pönttöuuni, nam.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Täältä löytyy sama asenne kipsilevyjä kohtaan. Meillä rakennellaan parhaillaan suihkullisen vessan runkoa OSB-levyistä. Omamme ostimme Tampereen Messupuusta, jossa näyttää olevan myös 2700 korkuista levyä 15 mm paksuudessa.
Rautakaupoissa on kyllä mahtavaa toi tietämättömyys. Harvoin sieltä pääsee pois niin, että ei ite joudu selittämään mistä on kyse. Kyllähän lastulevy nyt pitäis joka kaupan tavaraa olla.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
PetteriKivimäki kirjoitti:Hae raakaponttia vaikka Byggmaxista, 0,69€/jm.
Mitenkä sitten tuollainen ratkaisu pinnoitetaan kätevästi
Tuttu sanoi minulle, että vedä paneelit pintaan kun ei kerran myydä paikallisissa levyä, paneelikin voisi kiinnostaa, mutta ei sellasena tavan puupaneelina mitä tehtiin 70-80-luvulla, kototalo on täynnä sitä. Mutta isommat paneelimaiset elementit kiinostaisi.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Paneloin helmipontilla - sisäseinät paneloin suoraan raakaponttiin ja ulkoseiniin tulee ilmansulkupapru ja kaksinkertainen puukuitulevy ja sitten paneeli.
Ja jos haluaa esim laattaa laittaa kyökkiin, niin sittenhän vanerilevy siihen kohtaan on paikallaan.
Ja jos haluaa esim laattaa laittaa kyökkiin, niin sittenhän vanerilevy siihen kohtaan on paikallaan.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
-
lehmikangas
- Jäsen

Akustiset ominaisuudet paranee kun laittaa laudan päälle vielä huokolevyn. Sen päälle voi sitten joko suoraan tapetoida esiliisteröintien kera tai laittaa vielä pinkopahvin väliin. Pinkopahvin voi asentaa myös suoraan tuon laudoituksen päälle. Muitakin malleja on varmasti, mutta tuo raakaponttialusta on kyllä hyvä lähtökohta moneen. Ja materiaalia saa usein vielä huomattavasti halvemmallakin kuin tuo mainittu 0,69e/m. Itse olen ostanut halvimmillaan 0,27e/m, joka on tosin ns. talouslaatua, mutta käy tällaiseen tarkotukseen vallan hyvin.estonian kirjoitti: Mitenkä sitten tuollainen ratkaisu pinnoitetaan kätevästi![]()
-
Mäkitupalainen
- Jäsen

Kaakeloitavien alueiden alle laitoin tätä: http://www.taloon.com/kaakeliluja-8x120 ... nGroup=917
Muualle huokolevyä maalattuna (Uula) tai tapetoituna (paperi).
Muualle huokolevyä maalattuna (Uula) tai tapetoituna (paperi).