Uusi rintamamiestalolainen ilmoittautuu ja kun tietotaito rakentamisesta on vasta kehitysasteella, niin hän kysyy ensiksi seuraavaa:
Sisäseinissä on puukuitulevyä ja halteksia. Levyjen välissä on raot, jotka tulisi jollain saada tasaiseksi siten, että päälle voisi laittaa tapetin tai sitten joku muu vastaavan, jonka voisi maalata.
Pinkopahvia tuohon ei kannattane laitella. Olisiko joku alustapetti?
Seinän tasoitus/tapetointi
Re: Seinän tasoitus/tapetointi
Mä laitoin paperinauha+tasoite yhdistelmällä. Hyvin pysynyt yli 2 vuotta, ei mitään halkeamia tms. missään.
Yks vaihtoehto on jättää raot näkyviin ja maalata ne tapetin pohjavärillä.
Yks vaihtoehto on jättää raot näkyviin ja maalata ne tapetin pohjavärillä.
Harakka kirjoitti:Uusi rintamamiestalolainen ilmoittautuu ja kun tietotaito rakentamisesta on vasta kehitysasteella, niin hän kysyy ensiksi seuraavaa:
Sisäseinissä on puukuitulevyä ja halteksia. Levyjen välissä on raot, jotka tulisi jollain saada tasaiseksi siten, että päälle voisi laittaa tapetin tai sitten joku muu vastaavan, jonka voisi maalata.
Pinkopahvia tuohon ei kannattane laitella. Olisiko joku alustapetti?
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Huokoinen puukuitulevy on sama asia kuin halteksi. Onko kyseessä lastulevy, jos levyjen välissä on raot?Harakka kirjoitti:Sisäseinissä on puukuitulevyä ja halteksia.
Laita pinkopahvii alustapetiksi. Sitä voi käyttää kuten tavallista tapettia eli kiinnitys normaaliin tapaan liisteröiden, ei pingottaen. Pinkopahvi on itseasiassa tosi hyvä alustapetti, sillä paksuna kartonkina se kittaa naulankannat sekä levysaumat. Ja valkoinen alusta on aina hyvä pinta jatkokäsittelyä silmällä pitäen.Harakka kirjoitti:Pinkopahvia tuohon ei kannattane laitella. Olisiko joku alustapetti?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Kiitos vastauksista. Ilmeisesti juuri kuitulevyä, eli sellaista perinteistä huoneen korkuista levyä, joiden välissä on raot. Osassa huoneista on tapetointua halteksia ja osassa juuri tuota, ehkä kuitulevyä.
Voiko pinkopahvin tosiaan laittaa ihan liisterillä tuohon päälle rakojen kittauksen jälkeen? Olen ohjeista käsittänyt, että pitäisi juuri pingottaa ja naulailla kiinni??
Mikäli noin toimii, niin olisi loistava vaihtoehto. Jos saisi tasaista, niin senhän voisi kai maalatakin?
Voiko pinkopahvin tosiaan laittaa ihan liisterillä tuohon päälle rakojen kittauksen jälkeen? Olen ohjeista käsittänyt, että pitäisi juuri pingottaa ja naulailla kiinni??
Mikäli noin toimii, niin olisi loistava vaihtoehto. Jos saisi tasaista, niin senhän voisi kai maalatakin?
Moro,
Itse olen pinkopahvitusta käyttänyt maalausalustana Kalevi Järvisen "opein". Meillä huokolevyssä oli paljon vanhoja koloja yms epätasaisuuksia ja jos pinkopahvin liisteröi kokonaan niin nuo paistaa alta. Varmaan tapetoidessa ei niin paista mutta maalatessa juu. Pingottamalla ei jää näkyviin... Jos tapetoi niin kannattaa vetää joku maali vaikka into tmv., niin tapetit ehkä saa joskus irti ilman että pinkopahvit repeytyy...
Tommi
Itse olen pinkopahvitusta käyttänyt maalausalustana Kalevi Järvisen "opein". Meillä huokolevyssä oli paljon vanhoja koloja yms epätasaisuuksia ja jos pinkopahvin liisteröi kokonaan niin nuo paistaa alta. Varmaan tapetoidessa ei niin paista mutta maalatessa juu. Pingottamalla ei jää näkyviin... Jos tapetoi niin kannattaa vetää joku maali vaikka into tmv., niin tapetit ehkä saa joskus irti ilman että pinkopahvit repeytyy...
Tommi
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Onko levyjen välissä noin sentin levyinen rako? Se on sitten ihan tavallinen avosaumalastulevy. Siinä voi harkita, että ajaako siihen rakoon vaikka sopivan suiron puusta ja kittaa sitten vasta.Harakka kirjoitti:Voiko pinkopahvin tosiaan laittaa ihan liisterillä tuohon päälle rakojen kittauksen jälkeen? Olen ohjeista käsittänyt, että pitäisi juuri pingottaa ja naulailla kiinni??
Puupohjaisten levyjen, kuten huokolevyn ja lastulevyn kohdalla, pitää muistaa se, että elävät kosteusvaihteluiden mukaan. Tästä syystä lastulevyihin alettiin jättää sentin rako. Raolla saatiin aikaiseksi se, että levyn kutistuminen/turpoaminen ei repinyt levysaumoja rikki. Asian pystyy välttämään sillä, että tekee ne pintaremontit vasta sydäntalvella tai aikaisin keväällä, jolloin suhteelliset kosteudet ovat alhaalla. Kosteuden ollessa pieni, ovat myös levyt pienimmillään. Kesän tullen levyt lähtevät turpoamaan.
Jos teet pintahommia nyt, niin on iso riski, että talven tullen saumat rapsahtavat rikki levyjen kutistuessa.
Mutta siis joo, pinkopahvin voi vetää liisterillä kiinni levyn päälle. Mulla on omassa rytöläjässä huokoiset puukuitulevyt pinnoitettu liisteröidyllä pinkopahvilla ja sitten siihen päälle on vielä liisteröity varsinainen tapetti.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
Tuo levy voi olla myös ns. puolikova insuliittilevy eli puristettu huokolevy. Niitä käytettiin ainakin 70-luvulla, niihin jätettiin samalla tavalla noin sentin rako levyjen väliin.Oto Hascak kirjoitti:Onko levyjen välissä noin sentin levyinen rako? Se on sitten ihan tavallinen avosaumalastulevy. Siinä voi harkita, että ajaako siihen rakoon vaikka sopivan suiron puusta ja kittaa sitten vasta.Harakka kirjoitti:Voiko pinkopahvin tosiaan laittaa ihan liisterillä tuohon päälle rakojen kittauksen jälkeen? Olen ohjeista käsittänyt, että pitäisi juuri pingottaa ja naulailla kiinni??
Puupohjaisten levyjen, kuten huokolevyn ja lastulevyn kohdalla, pitää muistaa se, että elävät kosteusvaihteluiden mukaan. Tästä syystä lastulevyihin alettiin jättää sentin rako. Raolla saatiin aikaiseksi se, että levyn kutistuminen/turpoaminen ei repinyt levysaumoja rikki. Asian pystyy välttämään sillä, että tekee ne pintaremontit vasta sydäntalvella tai aikaisin keväällä, jolloin suhteelliset kosteudet ovat alhaalla. Kosteuden ollessa pieni, ovat myös levyt pienimmillään. Kesän tullen levyt lähtevät turpoamaan.
Jos teet pintahommia nyt, niin on iso riski, että talven tullen saumat rapsahtavat rikki levyjen kutistuessa.
Mutta siis joo, pinkopahvin voi vetää liisterillä kiinni levyn päälle. Mulla on omassa rytöläjässä huokoiset puukuitulevyt pinnoitettu liisteröidyllä pinkopahvilla ja sitten siihen päälle on vielä liisteröity varsinainen tapetti.