Sauna/pesutilaremppa ilman vedeneristyksiä
Sauna/pesutilaremppa ilman vedeneristyksiä
Moi,
Talomme edellisten asukkaiden aikana oli teetetty kuntotarkastus. Kysyin välittäjältä löytyykö sellaista, eipä löytynyt vaan lähetti kosteuskartoitusraportin.
Siinä mainittiin: saunan,pesuhuoneen sekä yläkerran pinnat ovat viime vuonna pinnoitetut. Tiloja ei ole vedeneristetty nykyisten märkätilan rakentamisohjeiden mukaisesti.
Eli on tehty remppa ilman vesieristystä, vanhan päälle. Vanhaa laattaa ei varmasti ole purettu.
Mitäs nyt, pesuhuoneessa ja vessassa on suihkut ja ollaan lutrattu reippaasti. Millasta vahinkoa voi tapahtua?? Kyseessä kellarisauna, niin se nyt pääsee kuivumaan pikkuhiljaa sisään/ulospäin? Lattiassa on lämmitys..
Taustana et edelliset asukit teettäneet kartoituksen -06, ja me ostettiin talo 2 vuotta sitten.
Talomme edellisten asukkaiden aikana oli teetetty kuntotarkastus. Kysyin välittäjältä löytyykö sellaista, eipä löytynyt vaan lähetti kosteuskartoitusraportin.
Siinä mainittiin: saunan,pesuhuoneen sekä yläkerran pinnat ovat viime vuonna pinnoitetut. Tiloja ei ole vedeneristetty nykyisten märkätilan rakentamisohjeiden mukaisesti.
Eli on tehty remppa ilman vesieristystä, vanhan päälle. Vanhaa laattaa ei varmasti ole purettu.
Mitäs nyt, pesuhuoneessa ja vessassa on suihkut ja ollaan lutrattu reippaasti. Millasta vahinkoa voi tapahtua?? Kyseessä kellarisauna, niin se nyt pääsee kuivumaan pikkuhiljaa sisään/ulospäin? Lattiassa on lämmitys..
Taustana et edelliset asukit teettäneet kartoituksen -06, ja me ostettiin talo 2 vuotta sitten.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Sauna/pesutilaremppa ilman vedeneristyksiä
Onkohan se kuntotarkastusraportti pantu ihan tarkoituksella piiloon? Onko tietoa kuka sen on tehnyt, jos sieltä arkistoista löytyisi.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Sauna/pesutilaremppa ilman vedeneristyksiä
Lueskelin sitä mulle lähetettyä kosteustarkastusta. Se oli päivätty maaliskuu 2006, siinä mainittiin et kuntotarkastus tehty tammikuus 2005 jonka takia silloin mitattiin nuo märkätilat ainoastaan.
Laitoinpa postia sen tehneelle firmalle josko sieltä raportti löytyisi, katsotaan...
Laitoinpa postia sen tehneelle firmalle josko sieltä raportti löytyisi, katsotaan...
Re: Sauna/pesutilaremppa ilman vedeneristyksiä
Se voi jopa olla parempi ilman tuota eristystä. Ei siellä laatan alla välttämättä ole kapillaarikatkoakaan.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Re: Sauna/pesutilaremppa ilman vedeneristyksiä
Juu, tuo kellarin lattia voi olla OK noin. Mut eniten jännittää yläkerran vessa/suihku;se on tehty välipohjan päälle jonka alla on purueriste.
Re: Sauna/pesutilaremppa ilman vedeneristyksiä
Kellarista ja sen lattiasta en niinkään olisi huolissaan, sillä maakosteus on varmasti se jota ei voi estää ilman nykyaikaisia ratkaisuja, joten lattia on jokatapauksessa aina "märkä". Eli tiukka kosteuseristys saattaa olla jopa ongelma. Ahkera kuivauslastan käyttö ja reunasilikoinien pitäminen kunnossa sekä lämmön päällä pitäminen saattaa olla ihan riittävä ratkaisu. Tämä kaikki kuitenkin sillä varauksella, että rakenteissa ei ole käytetty puuta jotka ovat lattiabetonia vasten tai seinissä alas asti koolauksina.
Yläkerrassa saattaa olla toki riskirakenne. Pitäisi kyllä hivenen tutkia enemmän tuota lattiarakennetta mitä se pitää sisällään. Jokin vahvistava levyhän siellä alla on oltava ja saattaapa siellä olla joku "kosteussivelykin", kyllä 2000-luvun alussa nämä kosteuseristykset oli jo jotenkin esillä. Jos lattian kosteusrasitus on jatkuvasti korkea ja tilassa on pientä laattaa, niin kyllähän ajan myötä vesi menee läpi saumoista. Purueristehän ottaa vastaan yllättävän hyvin kosteutta ja pieni vuoto saattaa jäädä hyvinkin paikalliseksi. Pitkän ajan kuluttua, "pistemmäinen" vesivuoto kyllä näkyy alla olevan huoneen katossa, jos kattomateriaali vaan sallii sen.
Yksi hyvä keino helpottaa tilannetta voisi olla se, että lattian kosteusrasitusta pienennetään suihkukaapilla ja pidetään se lattialämpö päällä.
Yläkerrassa saattaa olla toki riskirakenne. Pitäisi kyllä hivenen tutkia enemmän tuota lattiarakennetta mitä se pitää sisällään. Jokin vahvistava levyhän siellä alla on oltava ja saattaapa siellä olla joku "kosteussivelykin", kyllä 2000-luvun alussa nämä kosteuseristykset oli jo jotenkin esillä. Jos lattian kosteusrasitus on jatkuvasti korkea ja tilassa on pientä laattaa, niin kyllähän ajan myötä vesi menee läpi saumoista. Purueristehän ottaa vastaan yllättävän hyvin kosteutta ja pieni vuoto saattaa jäädä hyvinkin paikalliseksi. Pitkän ajan kuluttua, "pistemmäinen" vesivuoto kyllä näkyy alla olevan huoneen katossa, jos kattomateriaali vaan sallii sen.
Yksi hyvä keino helpottaa tilannetta voisi olla se, että lattian kosteusrasitusta pienennetään suihkukaapilla ja pidetään se lattialämpö päällä.
Re: Sauna/pesutilaremppa ilman vedeneristyksiä
Mitä pienempi laatta, sitä todennäköisemmin rakenne on kuiva. Saumat kyllä päästävät suhteessa enemmän kosteutta läpi, mutta kuivaakin monin verroin paremmin.oldtimer kirjoitti:Jos lattian kosteusrasitus on jatkuvasti korkea ja tilassa on pientä laattaa, niin kyllähän ajan myötä vesi menee läpi saumoista.
Sama koskee seiniä, mitä suurempi laatta suihkun kohdalla, sitä varmemmin sen tausta on märkä. Mosaiikilla laatoitetut yleensä aina kuivia.
Onko siitä tietoa, milloin se yläkerran suihkutila on edellisen kerran laatoitettu?
Re: Sauna/pesutilaremppa ilman vedeneristyksiä
Lattialaatat on kymppikymppiä, seinillä 20x30... yläkerran suihku on laatoitettu 2006.
Tarvinnee joskus päästä käsiksi välipohjan puruihin..
Tarvinnee joskus päästä käsiksi välipohjan puruihin..


