puulattialle on päässy näköjään jossain vaiheessa vettä. ostamisen jälkeen huomasin että keittiön viemäri vuoti lattian päälle(pontti) jonka päällä levyt ja muovimatto. ja on vuotanut jonkin aikaa koska ponttilaudat lahoja... ainakin ponteista. samasssa kohtaa sanoi myyjä, että niiden pyykinpesukone vuoti, mutta että se on kuivattu.. (niin kai ku kaikki vesi vuoti lattialta alas puruihin) (älä koskaan laita mitään vesilaitetta lattiakaivottomaan tilaan . ) ei edes jääkaappia, mikäli koirasi syövät jääkaapin tiivisteet!
paikka on kuiva, koska urtsua ei ennenvanhaan käytetty, vaan ureaa, jota näkyy nyt reilusti lattian alla, lattiaan poratuista reiistä tursottuja. myös hämähäkinverkkoa oli lattian alla, koska ulkoseinästä "tuulee" sisään..
aikasemmalla omistajalla oli koiria, ja sen haistaa nurkassa josta avasin lattiaa, koirat on pissiny lattialle!
eli: mitä tehdä? vedän uretaania koko seinän pituudelta lattiaan reunaan-rakoon, puhdistan klooritella kaiken minkä näen, vaihdan homeettomia puruja siihen osaan, jonka avasin, ja uutta lattiaponttia vaan päälle.
mustaa homepilkustoa näkyvissä, mutta vain lattian päälliosissa eli reunaslistassa jne. lattiasientäkin näkyi ja haisi lattian päällä, mutta kuivaa (edit: ei muuten ollu lattiasientä, vaan tota ureaa oli päässy lattian ponttien ja päällipuolen lujalevyn väliin), eikä lattian alla siis oo ku kuivii purui ja eriste-ureaa ,,jotka haisee kuselle.. (urea ei ole kusesta kotoisin vaan teollista.) ja lisäks tossa nurkassa on ollu jääkaappi, vanha vanha. ja toisella puolella on kokattu, eli sieltäki löyty vanhoja läikkiä, ku on puurot kaatunu lattialle ja menny osaks piipun vieren pellityksen alle, joka purettu siis levyjen alta aikanaan pois.
Eikös lattiaan tulevissa puruissakin voi olla vaikka mitä hometta ja sientä? ? mutta jos ne ei saa kosteutta, niin ne kualee eikä kasva enää . muutoinhan kaikki talot olis täysin homeessa ja sienessä.
[tuolla hymiöissä sais olla remppahymiö]
puulattia, vesivahinko, uretaania, mitä
Re: puulattia, vesivahinko, uretaania, mitä
Purut homehtuu jos ovat pitkään märkinä.
Mikä on ajatuksesi urtsin funktiosta? Onko tarkoitus siis vain tiivistää tuo rako?
Kusen haju voi olla myös ammoniakkia, jota syntyy kun purut mätänee.
Neuvoisin että paikat niin laajalti auki kun löytyy märkää purua ja homeista puuta, kaikki märkä poisja homeiset puut pois, tilalle selluvillaa ja uutta puuta.
Tietty vähän isompi remppa tuosta noin tulee..
Muovimatto on voinut pahentaa ongelmaa, koska sen alta kosteus ei pääse pois.
Mitä lattian alapuolella on? Muovimatoilla on monta lattiaa pilattu, josinne alle nouseekin jostain kosteutta.
Mikä on ajatuksesi urtsin funktiosta? Onko tarkoitus siis vain tiivistää tuo rako?
Kusen haju voi olla myös ammoniakkia, jota syntyy kun purut mätänee.
Neuvoisin että paikat niin laajalti auki kun löytyy märkää purua ja homeista puuta, kaikki märkä poisja homeiset puut pois, tilalle selluvillaa ja uutta puuta.
Tietty vähän isompi remppa tuosta noin tulee..
Muovimatto on voinut pahentaa ongelmaa, koska sen alta kosteus ei pääse pois.
Mitä lattian alapuolella on? Muovimatoilla on monta lattiaa pilattu, josinne alle nouseekin jostain kosteutta.
Re: puulattia, vesivahinko, uretaania, mitä
No, suoraan alapuolella on kellarin kaivohuone. Tukin kaikki reiät jotka johti kellarista ylös, urtsulla. meinaa kellarin autotallissakin oli esim vesikiertosten lämpöpattereiden putkien vienntien kohdalla 20cm*10 cm reikä betonikatossa, ja siitä ylös saakka aina purujen(~50 -- 70 cm) läpi uuteen laminaattilattiaan asti (joka ei o mun laittama, sen alla on tietty askel-eriste-muovi, ja muovi..) ja kellarissa on AINA tehty metallitöitä , hitsattu, rälläköity, ahjokin siellä on ollut..(eikä o vielä talo palanu eikä pala enää koska laitoin punasta urtsua!) nii nyt ei pääse esim saunan ja suihkutilan kosteudet tohon puruun käsiks, voi alkaa kuivua, mikäli sais vaan jostain kiertoilmaa..jos edes on märkiä, ylöspäin pääsee kuivumaan ainakin läpivientirei-istä jotka menee pattereille... nii urtsua laitoin tohon samaan kohtaan, mitä ulkoseinässä näkyy ulkopuolella porattuja reikiä aikanaan ,kun on laitettu ureaa lattian ja seinän väliseen eriste-rakoon.. nyt urtsu tuli pantua vaan sisäkautta, koska otin lattiaa irti..urean päälle urtsua..
ei muuten haise pissi, eikä home! lattian päälle vedin vesiohenteista lattiamaalia(pitäis hengittää jos ei vedä kymmentä kerrosta), jonka sain KAUPASTa 9 litraa 9 € !! oli vikaväri joka ei kelvannu asiakkaalle jolle se oli tehty.. meille kelpas noin halpa! (alkup hinta melkeen 2sataa€ !)
Vielä pitäsi jaksaa 1 eteinen laittaa..jne..
ei muuten haise pissi, eikä home! lattian päälle vedin vesiohenteista lattiamaalia(pitäis hengittää jos ei vedä kymmentä kerrosta), jonka sain KAUPASTa 9 litraa 9 € !! oli vikaväri joka ei kelvannu asiakkaalle jolle se oli tehty.. meille kelpas noin halpa! (alkup hinta melkeen 2sataa€ !)
Vielä pitäsi jaksaa 1 eteinen laittaa..jne..
