Mitä maanvaraisen laatan päälle?

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
dj_ville82
Uusi jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: Su Elo 28, 2011 21:37
Paikkakunta: evijärvi

Mitä maanvaraisen laatan päälle?

Viesti Kirjoittaja dj_ville82 »

Hei Rmt:läiset,

Pieni pulma mitä laittaa maanvaraisen laatan päälle?
Paikalla käynyt kosteusmittaaja teki todella mahtavaa työtä, mittasi tarkasti joka paikan, mutta yksi asia jäi vaivaamaan,
hänen mukaansa maanvaraiselle laatalle joka oli kuiva niin voisi suoraan bitumisivelyn jälkeen puhaltaa ekovillan ja seinille pystyyn tehdä ekovillapaloista painumisen vuoksi, puhui että "leca-pavuista" ajan myötä irtoaa jotain happoa, pitääkö paikkansa ja uskallanko puhaltaa villan suoraan bitumisivelyn päälle?
kakkaroolari
Jäsen
Jäsen
Viestit: 471
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 10:39
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitä maanvaraisen laatan päälle?

Viesti Kirjoittaja kakkaroolari »

Olen kanssa kuullut sanottavan että lecasora syövyttää rautaa. Putket on hyvä suojata varmuuden vuoksi, mutta en usko betonille ja puulle mitään tekevän.
Rmt 54
Jäsen
Jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: To Loka 10, 2013 15:44
Paikkakunta: Kvl

Re: Mitä maanvaraisen laatan päälle?

Viesti Kirjoittaja Rmt 54 »

dj_ville82 kirjoitti:Hei Rmt:läiset,

Pieni pulma mitä laittaa maanvaraisen laatan päälle?
Paikalla käynyt kosteusmittaaja teki todella mahtavaa työtä, mittasi tarkasti joka paikan, mutta yksi asia jäi vaivaamaan,
hänen mukaansa maanvaraiselle laatalle joka oli kuiva niin voisi suoraan bitumisivelyn jälkeen puhaltaa ekovillan ja seinille pystyyn tehdä ekovillapaloista painumisen vuoksi, puhui että "leca-pavuista" ajan myötä irtoaa jotain happoa, pitääkö paikkansa ja uskallanko puhaltaa villan suoraan bitumisivelyn päälle?
Itse tein juuri kyseisellä tavalla mutta jälkeenpäin jäi harmittamaan että en lecapapu kerrosta laittanut...
Matti Alander
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2256
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36

Re: Mitä maanvaraisen laatan päälle?

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Eristeen laittaminen betonirakenteen sisäpuolelle on riskirakenne. Eristeelle parempi paikka on betonirakenteen ulkopuolella. Aina se ei ole mahdollista, mutta silloin on suunniteltava miten rakenne pysyy kuivana eristeiden alla.
Kellarinseinän sisäpuolella eristys on usein toiminut huonosti ja aivan samoin lattian kanssa.
Omasta mielestäni selluvillatkin orgaanisena materiaalina sopivat paremmin yhteen puurakenteiden, kuin betonirakenteiden kanssa. Home myrkkyjen boorien sun muiden käyttökään ei vakuuta.
Kevytsora on hyvä materiaali, varsinkin kapillaarikatko versiona, mutta ongelmana on huono eristyskyky. Uudessa rakennuksessa on järjestettävissä sille tilaa, mutta remontissa vaikeampaa.
Betonikaukaloita ei pidä jättää lattian alle, mahdollinen reitti veden poistumiselle tulee järjestää, varsinkin jos pintalaatta valetaan betonista tai lattian alla on vesiputkia.
Kannattaa myös tutustua tuulettaviin Platon lattioihin, joilla aikaansaadaan esteetöntä sisäänpäin kuivumista.
Vastaa Viestiin