Hei Rmt:läiset,
Pieni pulma mitä laittaa maanvaraisen laatan päälle?
Paikalla käynyt kosteusmittaaja teki todella mahtavaa työtä, mittasi tarkasti joka paikan, mutta yksi asia jäi vaivaamaan,
hänen mukaansa maanvaraiselle laatalle joka oli kuiva niin voisi suoraan bitumisivelyn jälkeen puhaltaa ekovillan ja seinille pystyyn tehdä ekovillapaloista painumisen vuoksi, puhui että "leca-pavuista" ajan myötä irtoaa jotain happoa, pitääkö paikkansa ja uskallanko puhaltaa villan suoraan bitumisivelyn päälle?
Mitä maanvaraisen laatan päälle?
-
dj_ville82
- Uusi jäsen
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su Elo 28, 2011 21:37
- Paikkakunta: evijärvi
-
kakkaroolari
- Jäsen

- Viestit: 471
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 10:39
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Mitä maanvaraisen laatan päälle?
Olen kanssa kuullut sanottavan että lecasora syövyttää rautaa. Putket on hyvä suojata varmuuden vuoksi, mutta en usko betonille ja puulle mitään tekevän.
Re: Mitä maanvaraisen laatan päälle?
Itse tein juuri kyseisellä tavalla mutta jälkeenpäin jäi harmittamaan että en lecapapu kerrosta laittanut...dj_ville82 kirjoitti:Hei Rmt:läiset,
Pieni pulma mitä laittaa maanvaraisen laatan päälle?
Paikalla käynyt kosteusmittaaja teki todella mahtavaa työtä, mittasi tarkasti joka paikan, mutta yksi asia jäi vaivaamaan,
hänen mukaansa maanvaraiselle laatalle joka oli kuiva niin voisi suoraan bitumisivelyn jälkeen puhaltaa ekovillan ja seinille pystyyn tehdä ekovillapaloista painumisen vuoksi, puhui että "leca-pavuista" ajan myötä irtoaa jotain happoa, pitääkö paikkansa ja uskallanko puhaltaa villan suoraan bitumisivelyn päälle?
-
Matti Alander
- Jäsen

- Viestit: 2256
- Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36
Re: Mitä maanvaraisen laatan päälle?
Eristeen laittaminen betonirakenteen sisäpuolelle on riskirakenne. Eristeelle parempi paikka on betonirakenteen ulkopuolella. Aina se ei ole mahdollista, mutta silloin on suunniteltava miten rakenne pysyy kuivana eristeiden alla.
Kellarinseinän sisäpuolella eristys on usein toiminut huonosti ja aivan samoin lattian kanssa.
Omasta mielestäni selluvillatkin orgaanisena materiaalina sopivat paremmin yhteen puurakenteiden, kuin betonirakenteiden kanssa. Home myrkkyjen boorien sun muiden käyttökään ei vakuuta.
Kevytsora on hyvä materiaali, varsinkin kapillaarikatko versiona, mutta ongelmana on huono eristyskyky. Uudessa rakennuksessa on järjestettävissä sille tilaa, mutta remontissa vaikeampaa.
Betonikaukaloita ei pidä jättää lattian alle, mahdollinen reitti veden poistumiselle tulee järjestää, varsinkin jos pintalaatta valetaan betonista tai lattian alla on vesiputkia.
Kannattaa myös tutustua tuulettaviin Platon lattioihin, joilla aikaansaadaan esteetöntä sisäänpäin kuivumista.
Kellarinseinän sisäpuolella eristys on usein toiminut huonosti ja aivan samoin lattian kanssa.
Omasta mielestäni selluvillatkin orgaanisena materiaalina sopivat paremmin yhteen puurakenteiden, kuin betonirakenteiden kanssa. Home myrkkyjen boorien sun muiden käyttökään ei vakuuta.
Kevytsora on hyvä materiaali, varsinkin kapillaarikatko versiona, mutta ongelmana on huono eristyskyky. Uudessa rakennuksessa on järjestettävissä sille tilaa, mutta remontissa vaikeampaa.
Betonikaukaloita ei pidä jättää lattian alle, mahdollinen reitti veden poistumiselle tulee järjestää, varsinkin jos pintalaatta valetaan betonista tai lattian alla on vesiputkia.
Kannattaa myös tutustua tuulettaviin Platon lattioihin, joilla aikaansaadaan esteetöntä sisäänpäin kuivumista.
