Pilaako tapetin poisto märällä puukuitulevyt?
-
keltarinta
- Jäsen

Pilaako tapetin poisto märällä puukuitulevyt?
Siinä se oli otsikossa. Kiitos kokemuksista 
-
kakkaroolari
- Jäsen

Re: Pilaako tapetin poisto märällä puukuitulevyt?
Ei pilaa. Ei sitä levyä saa pilalle oikein millään toisin kuin esim. kipsilevyn pahvipinnan. No liian voimakas tapetin kaavinta nostaa levystä nukkaa, mutta toikin lähtee hiomalla. Ilman pohjamaalausta tosin saumanauhat tai saumaukset lähtee helpolla mukana. Itse olen sitten saumausten ja kittausten jälkeen vetänyt pohjamaalin ennen tapettia ihan helpottaakseni sen seuraavan sisustusnikkarin elämää. Maalaillessa joku hengittävä laatu mielummin.
-
keltarinta
- Jäsen

No hyvä. Kerrotko samalla, millä märällä (höyry, pesusieni..., vesi, tapetinpoistoaine...) teit ja mitä hengittävää maalia valkkasit? Aina kiva kuulla vähän, mitä muut ovat valinneet ja kuinka on toiminut.
Muusta en tiedä, mutta paperitapetit lähtee liisterillä lähtee hyvin. Liisteriä seinään, hetken vettyminen ja raapalla pois.
Itse revin vanhoista huokolevyistä paperitapetit kuivana pois. Joitain raappailin märkänäkin, loput jätin paperoinnin alle.
Minä en saumaillut, enkä kittaillut, vaan laitoin pari kerrosta sanomalehtipaperia seiniin. Hyvältä näyttää ainakin nyt. Muutamaan kohtaan laitan vielä lisää sanomalehtipaperia, sitten kauttaaltaan kevyt hionta ja lopuksi maalia. Luultavasti kaseiinimaalia.
Itse revin vanhoista huokolevyistä paperitapetit kuivana pois. Joitain raappailin märkänäkin, loput jätin paperoinnin alle.
Minä en saumaillut, enkä kittaillut, vaan laitoin pari kerrosta sanomalehtipaperia seiniin. Hyvältä näyttää ainakin nyt. Muutamaan kohtaan laitan vielä lisää sanomalehtipaperia, sitten kauttaaltaan kevyt hionta ja lopuksi maalia. Luultavasti kaseiinimaalia.
Elämässä saa tehdä virheitä. Rintamamiestalo vm -52.
Asioilla on tapana järjestyä... Jollain aikavälillä.
Asioilla on tapana järjestyä... Jollain aikavälillä.
-
Annikki1978
- Jäsen

[quote="kakkaroolari"]Ei pilaa. Ei sitä levyä saa pilalle oikein millään toisin kuin esim. kipsilevyn pahvipinnan.
Jos saa hieman tähän ketjuun sotkeentua oman kysymykseni kera, niin mikä olisi sitten kipsilevyn suhteen paras tapa irrottaa tapetti? Vai uskaltaako tapetoida päälle? Nykyiset paperitapetit on luultavasti ihan perusliisterillä laitettu. Olis kiva käyttää seuraavassa tapetoinnissa vehnäjauholiisteriä.
Jos saa hieman tähän ketjuun sotkeentua oman kysymykseni kera, niin mikä olisi sitten kipsilevyn suhteen paras tapa irrottaa tapetti? Vai uskaltaako tapetoida päälle? Nykyiset paperitapetit on luultavasti ihan perusliisterillä laitettu. Olis kiva käyttää seuraavassa tapetoinnissa vehnäjauholiisteriä.
-
kakkaroolari
- Jäsen

Aikasemmin olen koittanut vedellä ja fairylla kostuttaa. Lähtee huonosti kerroksittain ja paloissa. Viimeiset saa kaapia. Nyt viimeiseksi kun parilta seinältä olin poistamassa levyjä(kin), nappasin vain kuivana 3-4 kerroksisesta tapettinipusta kulmasta kiinni ja revin menemään. Avot, ne lähti kaikki kerralla yhdessä hujauksessa. Ilmeisesti liisteri tarraa tapetit toisiinsa paremmin kuin huokoseen levyyn. Nyt tiedän miten seuraavan huoneen kanssa toimin! Ainoa miinuspuoli että saumanauhat tuli tosiaan mukana.
Hengittävä maali.. Öljyvärit pitäs kai olla. Viimeksi vedin otexia kun sattu olemaan. myös Bilteman betonille tarkotettua mineraalimaalia (joka muuten peittää tosi huonosti) olen laittanut. Koitan pysyä niistä remontti latekseista.
Kipsilevystä ei nätisti saa jos ei ole pohjamaalattu.
Edit. Jaa millä märällä. Mun tyyli on isolla (maali) telalla vedellä alhaalta ylös siten että tela työntää edellään vesityynyä. Aika vähän päätyy lattialle kun telaa ainoastaan ylöspäin. Sen huomaa sitten. Mitä tipahtaa niin yksi levitetty sanomalehen sivu imaisee.
Hengittävä maali.. Öljyvärit pitäs kai olla. Viimeksi vedin otexia kun sattu olemaan. myös Bilteman betonille tarkotettua mineraalimaalia (joka muuten peittää tosi huonosti) olen laittanut. Koitan pysyä niistä remontti latekseista.
Kipsilevystä ei nätisti saa jos ei ole pohjamaalattu.
Edit. Jaa millä märällä. Mun tyyli on isolla (maali) telalla vedellä alhaalta ylös siten että tela työntää edellään vesityynyä. Aika vähän päätyy lattialle kun telaa ainoastaan ylöspäin. Sen huomaa sitten. Mitä tipahtaa niin yksi levitetty sanomalehen sivu imaisee.