Olisin vielä ennen talvea eristänyt nopeasti sokkelin ulkopinnan maanpäälliseltä osalta. Maanalainen osa tuli tehtyä kesän aikana. Saisin talven aikaan sitten
puuhastella kellarin sisäpuoliset osat. Mutta ongelma on että en saa S 100 eli sammuvaa EPS:ää enää mistään alueeltani. Paikallinen rautakauppa kyllä ottaa sitä tehtaalta kuormaansa kun seuraavan kerran jotain sieltä tarvitsevat. Mutta saattaa mennä ensi kevääseen. Omaa pikkukuormaa ei tehtaalta kannata tilata kun maksaa kuljetus enemmän kuin eristeet.
Teenkö isonkin virheen jos laitan tavallista EPS:ää eli ei sammuvaa. Kuulemma sitä kaikki muutkin laittavat ja näin todennäköisesti tapahtuukin. Olin ensimmäinen joka edes osasi kysyä sammuvaa EPS:ää. Mutta onko jotain rakennussäädöksiä tässä kohtaa? Mietin vaan että jos tuli irti pääsee niin ei tässä puru- ja tikkutalossa taida olla paljon merkitystä palaako EPS sokkelissa vaiko ei. Kommentteja?
Sokkelin eristäminen EPS sammuva vai ei
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Sokkelin eristäminen EPS sammuva vai ei
Mieti mieluummin millaisen talon haluat tehdä....ja odota sitä S lluokkaa.
Määräyksissä paloluokka annetaan rakenteelle ja tuossa voisi ajatella ohutrappausjulkisivua ja sen luokittelua jos pintaan tulee rappaus...Tuolta löytyy lisätietoa:
https://www.rakennustieto.fi/Downloads/RK/RK070402.pdf
Ja se mitä muut Spedet käyttää on täysin turha tieto yleensä
Määräyksissä paloluokka annetaan rakenteelle ja tuossa voisi ajatella ohutrappausjulkisivua ja sen luokittelua jos pintaan tulee rappaus...Tuolta löytyy lisätietoa:
https://www.rakennustieto.fi/Downloads/RK/RK070402.pdf
Ja se mitä muut Spedet käyttää on täysin turha tieto yleensä
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Sokkelin eristäminen EPS sammuva vai ei
Kiitti, hyvä dokumentti. Loppukaneettihan tossa on että seinässä pitäisi käyttää S-luokkaa. Eli jään odottamaan sitä ja teen tässä välissä
muita remontteja. Tavallista EPS:ää pitäisi käyttää vain paikoissa missä se ei pääse osallistumaan palotapahtumaan kuten routasuojaus tai
valetun lattian eristeenä.
Laatua olen pyrkinyt tekemään joka kohdassa niin en ala kikkailemaan ajan säästön takia tässäkään.
muita remontteja. Tavallista EPS:ää pitäisi käyttää vain paikoissa missä se ei pääse osallistumaan palotapahtumaan kuten routasuojaus tai
valetun lattian eristeenä.
Laatua olen pyrkinyt tekemään joka kohdassa niin en ala kikkailemaan ajan säästön takia tässäkään.
