Olen joskus ostanut kuvien mukaisen letkuliittime, joka on osoittautunut käytössä hyväksi ja ennen kaikkea se on helppo tarvittaessa irroittaa. Nyt tarvitsen pari uutta lisää mutta en tiedä mistä. Ostopaikkaa en enää muista ja mikään putkiliike ei liitinta tunnusta. Eräs jopa väitti, ettei sellaista olekaan.
Liittimessä ei ole mitään tiivistettä vaan kartiopinnat ja kun ne pinnat ovat kunnossa, niin ei vuoda, vaikka painetta olisi neljä kiloa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Zaffodi kirjoitti:Taitaa olla jo aika vanha viritys, mulla on mökillä vastaavia palikoita. Suosiolla vaan siirtyminen pikaliittimiin tai kynsiliittimiin?
Pumppu lykkää kolme kiloa painetta ja kynsiliitin vuotaa, siksi etsin tällaista vastaavaa. Pikaliittimiin en myöskään täysin luota, se on katastrofi jos irtoaa pienessä pumppukopissa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Zaffodi kirjoitti:Taitaa olla jo aika vanha viritys, mulla on mökillä vastaavia palikoita. Suosiolla vaan siirtyminen pikaliittimiin tai kynsiliittimiin?
Pumppu lykkää kolme kiloa painetta ja kynsiliitin vuotaa, siksi etsin tällaista vastaavaa. Pikaliittimiin en myöskään täysin luota, se on katastrofi jos irtoaa pienessä pumppukopissa.
No juu jos se tulee pumpun perään niin jotain jytympää.
Kun oikein aivopoimujani kaivelin, niin minullaon sellainen hatara muistikuva, että olisin noita osanut Bauhausista noi 5-10 vuotta sitten.
vesahy kirjoitti:Kynsiliittimen kumitiivisteiden pitäisi pitää sitä paremmin mitä suurempi paine on. näin teoriassa mutta käytännössä ei näytä näin olevan,
Mulla on mökillä pumpun päässä kynsiliittimet mutta sillä ei nosteta painetta kun ei ole automaatti. Pumppukoppiin kiinteä asennus kupariputkella, liittimet sitten ulos?
Ei kun tarvis on silloin tällöin saada se pumppu tai oikeastaan automaatti irti ja siirretyksi joksikin sikaa puutahan toiseen nurkkaan. Tämä vakituisempi paikka on pumppukopissa ja sieltä lähtee siniraitalinja puutarhan vesipisteeseen.
Itsellä painevesiautomaatin imupuolella on 25 mm juntturi (liitin), joka jämähtää niin kovaa kiinni, että pumpun irrottaminen on vaikeata. Tuollainen vesahyn liitin olisi varmaan helpompi purkaa. Painepuolella on sitten supparit ja kalusteen liitosletku, jonka irrottaminen on helppoa tarvittaessa.