Terves.
Eka tehdään ja sitten kysytään.
Eli tilanne, rintsikan kylmät sivuvintit "lämpimiksi".
rakenteesta tein seuraavanlaisen ->
Ulkoverhous - "tuulensuoja" - x5 paperi - ekovilla(levy 100mm) - X5paperi - koolaus? - joku?
Eli tuli sitten lätkästyä tuota ekovillan paperia myös tuonne ulkopuolelle. Mitenkään erityisen ilmatiiviiksi en sitä tilkinnyt (niiteillä, ei teippejä tms.), mutta menikös se nyt kuitenkin väärin? Tässä vaiheessa sen saan kyllä vielä sieltä tarvittaessa pois, koska koolausta/levyjä ei vielä asennettu. Mitenkäs kannattaisi toimia? Riittääkö jos teen sisemmästä paperista vain tiiviin kerroksen, vai kaivanko ulkopuolisen pois?
Toinen kysymys tuosta paperista... onkos sillä merkitystä kumminpäin sen asentaa? Jossain kuvissa näyttäisi olevan tämä vihreäpinta sisäänpäin, mutta toisissa taas ruskea. Onko väliä?
Ja kolmas. Tuli ostettua reilummin ohkasta EK gyprockia ja mietin, että voisin laittaa sitä myös näihin ulkoseiniin (siis sisäpuolelle).Vaihtoehtoja joko suoraan tuon sisemmän paperin päälle tai idealla paperi - rimat - gyproc. Mutta pilaankos tuolla sen "hengittävyys" idean? Auttaisikos tuo rimojen laittaminen ja lattiarajaan rako tms. aiheeseen?
Ja vielä viimeisenä. Tuolla seinissä ei tällä suunnitelmalla olisi kuin 100mm ekovilla. Onko ehdottomasti liianvähän? Tavoitteena ns. puolilämmintila. Menee vaan niin ahtaaksi, jos sinne alkaa koolaamaan esim. 50mm lisätilaa villalle. Olisiko tähän olemassa ratkaisuna jokin levy mistä saisi suoraan "seinän"?
Kiitosta jo etukäteen avusta!
Kylmienvinttien eristäminen - teinkö väärin + pari kysymystä
Re: Kylmienvinttien eristäminen - teinkö väärin + pari kysymystä
Ei se kymmenen senttiä eristettä liian vähän tuohon käyttöön ole. Toki eristävyyttä voisi hieman parantaa jos laittaisi sisäpuolelle umpilauta + puukuitulevy.
Toki nykyiset rakennusohjeet käskee sen 20cm eristettä, mutta silloin vino osa tulee kyllä liian matalaksi.
X5 ei ole hengittävä sanan todellisessa merkityksessä, vaan "vesihöyryä läpäisevä". Siinä on muovikalvo välissä. Löytyy kun kostutat sitä molemmin puolin ja tahkoaa sormilla kevyesti.
Paavo perinneilmansulkupahvi on hengittävä tuote.
Toki nykyiset rakennusohjeet käskee sen 20cm eristettä, mutta silloin vino osa tulee kyllä liian matalaksi.
X5 ei ole hengittävä sanan todellisessa merkityksessä, vaan "vesihöyryä läpäisevä". Siinä on muovikalvo välissä. Löytyy kun kostutat sitä molemmin puolin ja tahkoaa sormilla kevyesti.
Paavo perinneilmansulkupahvi on hengittävä tuote.
Re: Kylmienvinttien eristäminen - teinkö väärin + pari kysymystä
Ei se mitään haittaa.Auf kirjoitti:
Eka tehdään ja sitten kysytään.
Mielestäni gyprok ei pilaa "hengittävyyttä".Ja kolmas. Tuli ostettua reilummin ohkasta EK gyprockia ja mietin, että voisin laittaa sitä myös näihin ulkoseiniin (siis sisäpuolelle).Vaihtoehtoja joko suoraan tuon sisemmän paperin päälle tai idealla paperi - rimat - gyproc. Mutta pilaankos tuolla sen "hengittävyys" idean? Auttaisikos tuo rimojen laittaminen ja lattiarajaan rako tms. aiheeseen?
Re: Kylmienvinttien eristäminen - teinkö väärin + pari kysymystä
Sisäpinnan ja siitä ulospäin olevien kerrosten vesihöyrynvastusten suhde on oltava vähintään 3/1, suositus on 5/1, jotta rakenne on kosteusturvallinen. Periaatteessa on kaksi vahtoehtoa; lisätään sisäpintaan 2 kpl X5-paperia lisää, tai mieluummin rei-itetään ylimääräinen, haitallinen höyrynsulku 'kelvottomaksi', eli ulkopaperiin reikiä (tai pois kokonaan ja tilalle ilmansulku). Järkevintä lienee rei-ittää ulkopaperi, jotta ei tarvitse asentaa taas uutta tuulensuojaa (jos se poistetaan kokonaan). Riittää, kun pieniä 1-2mm reikiä on yllättävän harvassa, itse laittaisin muutaman kummenen sentin välein, varsinkin kun tuuli ei saisi puhaltaa turhan suurista rei-istä villakerrokseen ja toisaalta muistelen lukeneeni ohjeita haitallisen tuplahöyrynsulun rei-ityksestä, että riittää suhteellisen harva (0,5m ?) reikäväli.
Paperin suunnalla ei ole väliä ainakaan vastuksen suhteen kannalta.
Kipsilevy 'hengittää' eli läpäisee vesihöyryä ja mahdollisesti muita kaasuja, mutta on ilmanpitävää, eli voidaan käyttää ilmansulkuna (ei höyrynsulkuna), eli vaatii siis toki ilmanvaihdon (painovoimainien tai koneellinen).
Paperin suunnalla ei ole väliä ainakaan vastuksen suhteen kannalta.
Kipsilevy 'hengittää' eli läpäisee vesihöyryä ja mahdollisesti muita kaasuja, mutta on ilmanpitävää, eli voidaan käyttää ilmansulkuna (ei höyrynsulkuna), eli vaatii siis toki ilmanvaihdon (painovoimainien tai koneellinen).
- lmfmis
- Jäsen

- Viestit: 3553
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
- Paikkakunta: Espoo
- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Kylmienvinttien eristäminen - teinkö väärin + pari kysymystä
Sisäpinnasta saa varsin höyrytiiviin jos käyttää tavallista lateksimaalia.
Eli melkein aina...
Eli melkein aina...
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
