Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Moro.
Kesällä uusimme kesämökkimme sammal+sahanpuru+heinä eristetyt lattiat Finnfoam FIK600 levyillä.
Päälle tuli kipsilevyt + hengittävä solumuovi + laminaatti.
Keittiönkaapiston vierestä lattia menee melkein pakkasen puolelle eli pieni ilmavuoto tuntuisi olevan.
Alapuolelta tuonne pääsee hyvin mönkimään mutta millä niitä välejä olisi turvallisin tilkkiä? Uretaania en varmaan uskalla sinne tursutella.
Vuoto siis ilmeisesti seinän ja finnfoamin välistä, harkot ovat varmasti toisiinsa täysin tiiviit.
Voihan tuo toki tulla ihan jostain muualtakin koska lattiahan ei nykysellään käytännössä hengitä laisinkaan läpi.
Kaksi takkaa ja keittiön hella varmasti hörivät korvausilmaa valtavasti. Olisiko siis järkevämpi koittaa tehdä hyvä korvausilman lähde, ja jos niin mihin?
Ikkunoiden yläreunoissa on pienet korvausilmaventtiilit joista ei käsituntumalla ainakaan ihmeellistä huikua tunnu.
Kesällä uusimme kesämökkimme sammal+sahanpuru+heinä eristetyt lattiat Finnfoam FIK600 levyillä.
Päälle tuli kipsilevyt + hengittävä solumuovi + laminaatti.
Keittiönkaapiston vierestä lattia menee melkein pakkasen puolelle eli pieni ilmavuoto tuntuisi olevan.
Alapuolelta tuonne pääsee hyvin mönkimään mutta millä niitä välejä olisi turvallisin tilkkiä? Uretaania en varmaan uskalla sinne tursutella.
Vuoto siis ilmeisesti seinän ja finnfoamin välistä, harkot ovat varmasti toisiinsa täysin tiiviit.
Voihan tuo toki tulla ihan jostain muualtakin koska lattiahan ei nykysellään käytännössä hengitä laisinkaan läpi.
Kaksi takkaa ja keittiön hella varmasti hörivät korvausilmaa valtavasti. Olisiko siis järkevämpi koittaa tehdä hyvä korvausilman lähde, ja jos niin mihin?
Ikkunoiden yläreunoissa on pienet korvausilmaventtiilit joista ei käsituntumalla ainakaan ihmeellistä huikua tunnu.
Re: Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Jos lattiakin eristetty finnfoamilla, niin mikä estää ilmavuotojen tilkitsemisen pullouretaanilla...?
-
Matti Alander
- Jäsen

- Viestit: 2256
- Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36
Re: Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Uretaanissa voisi suositella joustavaa uretaania joka kehitetty ikkunoiden asennukseen. Tuotemerkkejä on useampia yksi ainakin Soudalin Flexoren foam tai Wurthin Elastic foam.
Tuotteet kestävät joustavina hyvin liikettä ja taisivat jopa olla höyryä läpäiseviä ja ikkunan karmeillekin armeliaampia.
Aikoinaan Uretaanin pursottamista ikkunoiden tiivistämiseen yritettiin kieltääkin, mutta sillä nuo asennetaan tänä päivänäkin.
Tuotteet kestävät joustavina hyvin liikettä ja taisivat jopa olla höyryä läpäiseviä ja ikkunan karmeillekin armeliaampia.
Aikoinaan Uretaanin pursottamista ikkunoiden tiivistämiseen yritettiin kieltääkin, mutta sillä nuo asennetaan tänä päivänäkin.
-
Matti Alander
- Jäsen

- Viestit: 2256
- Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36
Re: Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Kylläpäs tuo Ibad nyt heti aamusta tekee kirjoitusvirheitä , vai pitäisiköhän esilukea ennen lähettämistä. Tuote tietysti Flex foam.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Teittekö itse vai joku muu? Jos teki joku muu, niin reklamaatiota peliin. Finnfoam sanoo asennusohjeissaan ihan selvällä suomella, että "ilmavirtausten syntyminen eristeen saumoissa on estettävä" ja näyttää mistä kohtaa on vaahdotettava:Kesällä uusimme kesämökkimme sammal+sahanpuru+heinä eristetyt lattiat Finnfoam FIK600 levyillä.
Päälle tuli kipsilevyt + hengittävä solumuovi + laminaatti.
http://www.finnfoam.fi/suunnittelijoill ... uvat-2016/
Muuten paine-eron seurauksena ilmavuoto voi olla mahtava ja puskea kylmää pakkasilmaa "paineella" raosta ja kylmentää koko lattian. Näin taitaa sitten olla laita.
Vähän on näitten levyeristeitten kanssa, että luotetaan kuin pässi suuriin sarviin, tuttava osti taannooin viitisentoista vuotta vanhan hartiapankilla rakennetun talon ja rakentajan mukaan on "oikein finnfoamilla eristetty". Yhdessä nurkassa oli viime tammikuun -30 pakkasella mittarin mukaan -3 astetta. Sisäpuolella.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Itse teimme, ja foamit keskenään ovat kyllä tiiviit. Huoneen/lattian reunoilta missä finnfoamin reunat ovat seinää vasten, en uskaltanut aivan muovipussiksi vetää sokkelin päällä olevaa alapuuta vasten. Tuossa ongelmakohdassa on myös alkuperäinen keittiökomero ja uskoisin että sieltä alta jostain pääsee huiku, finnofoamit kun laitettiin "pujottamalla" tuonne komeron alle.
Työssä kyllä muuten käytimme Sika elastista urskaa. Mutta, uskallanko sinne nyt ruutata urskat vai lähteekö parru hetikohta mätänemään?
E: Ja niin, tosiaan kaikki ikkunatkin on uusittu, luulen että jotain uusia korvausilmareittejäkin olisi hyvä tehdä.
Uusissa ikkunoissa on suljettavat arviolta 8x250mm ilma raot, näistä tosin ei käy mainittava huiku käteen.
Työssä kyllä muuten käytimme Sika elastista urskaa. Mutta, uskallanko sinne nyt ruutata urskat vai lähteekö parru hetikohta mätänemään?
E: Ja niin, tosiaan kaikki ikkunatkin on uusittu, luulen että jotain uusia korvausilmareittejäkin olisi hyvä tehdä.
Uusissa ikkunoissa on suljettavat arviolta 8x250mm ilma raot, näistä tosin ei käy mainittava huiku käteen.
- Rosvolinna
- Jäsen

- Viestit: 345
- Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 23:53
- Paikkakunta: Vihti & Parainen
Re: Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Ei tuo alapuu siitä urtsivaahdosta pahastu. Siinä on paljon vapaata pintaa mistä kosteus pääsee haihtumaan. Ilmavuodot pitää tukkia - muuten foami pääsee jäähtymään ja lattia tuntuu kylmältä.
'Vintin kattoon vastaavanlaisiin kohtiin tungin selluvillanöyhtää ja vedin pullovaahtoa päälle. Suurin osa puusta on kosketuksissa selluvillan kanssa.
'Vintin kattoon vastaavanlaisiin kohtiin tungin selluvillanöyhtää ja vedin pullovaahtoa päälle. Suurin osa puusta on kosketuksissa selluvillan kanssa.
Casa La Utoja
- PetteriKivimäki
- Jäsen

- Viestit: 2045
- Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Niin tehdään nää spu- ja finnfoam-pohjat uusissakin taloissa puurunkoon - jos se nykyrakentaminen nyt mikään mittapuu on..
Ois toi kyllä helppo ekovillaan verrattuna:
Ois toi kyllä helppo ekovillaan verrattuna:
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Re: Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Onpa kyllä tosiaankin siistiä sisätyötä verrattuna villojen ja purujen kanssa tuhtaamiseen.PetteriKivimäki kirjoitti:Ois toi kyllä helppo ekovillaan verrattuna:
En ole katkera enkä mitään.
Re: Lattian ilmarakojen tilkkiminen? Rossipohja.
Joo muistaakseni laskeskelin että tuolla kun tekee niin lattian kokonaishinta/neliö on aika tasoissa ekovillan kanssa. Tässä säästää vielä työssä joten helppo valinta. Tulee kerrasta käveltävää lattiaa johon voi ihan vapaasti valita pinnan.
Reunimmaisten palojen kanssa sai välillä tuskailla jos/kun joutuu tekeen täydestä pitkittäin vajaan palan että miten tukee mutta kiilaamalla selvittiin.
Ja jos alapuolella on jotakin epäsymmetristä niin koloaminen ei ole kauhean mieltäylentävää hommaa. Esimerkiksi meillä oli alimmat 3x8 parrut joiden päälle piti veistellä 2x4 poikittain finnfoameille ja näitäkin koloamaan ettei uusi lattia tullut kynnyksistä yli.
Taidanpa huomenna mennä ryömiin sit urskapurkin kans. Korvausilma ehdotuksia otan toki mielellään vastaan.
Reunimmaisten palojen kanssa sai välillä tuskailla jos/kun joutuu tekeen täydestä pitkittäin vajaan palan että miten tukee mutta kiilaamalla selvittiin.
Ja jos alapuolella on jotakin epäsymmetristä niin koloaminen ei ole kauhean mieltäylentävää hommaa. Esimerkiksi meillä oli alimmat 3x8 parrut joiden päälle piti veistellä 2x4 poikittain finnfoameille ja näitäkin koloamaan ettei uusi lattia tullut kynnyksistä yli.
Taidanpa huomenna mennä ryömiin sit urskapurkin kans. Korvausilma ehdotuksia otan toki mielellään vastaan.
Viimeksi muokannut -WW-, Ke Joulu 21, 2016 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


