Kehämäisen lautalattian tekeminen

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Kehämäisen lautalattian tekeminen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Ajattelin yrittää lautalattiaa, jossa reunoilla kiertää leveämmästä laudasta kehä (3-4 lautaa). Keskimmäiset kapeammat laudat olisivat kaikki saman suuntaisesti. Onko kukaan tehnyt tuommoista? Miten aloitus? Ilmeisesti kahdelta sivulta? Menikö hermot? Miten lopputulos on elänyt? Tuleeko jiireihin kuinka isot raot talvisin? Entä siihen kohtaan, missä kapeampien lautojen päät kohtaavat poikittaisen laudan?
- Puolihullu varttisavolainen -
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Re: Kehämäisen lautalattian tekeminen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

En varsinaisesti kehää ole tehnyt, mutta hieman sinne päin (leivinuunia kiertää kehä ja osittain kohtaa toisen kohtisuoraisen laudan). Täällä foorumilla oli yksi erikoisempi lattiaprojekti josta voi saada vinkkiä.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 10&t=22814

Laudan pituussuuntainen muutos on vähäistä, joten jiirit jne ei kosteusvaihtelusta pitäisi irvistää pahasti. Jos koko huoneen kehystää, niin isompi huoli on mielestäni se että tulee varmasti suorakulmaiseksi ja että saa keskiosan laudat jetilleen oikeaan pituuteen (molemmat päät näkyyy).

Itse käytin päätypontteja, mutta luulen että ei olisi kannattanut. Puoliponttaus päädyissä vois olla sopiva niin helpommin saa laudat paikalleen.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Olen tehnyt saman tyylisen kuistille. Ensimmäistä talvea on paikalla eikä ainakaan vielä jiirissä ole isoja rakoja. Käytävän ja eteishallin välille olen tehnyt suunnan vaihdon keskelle lattiaa näkyvälle paikalle. Ei ole tullut rakoja tuohonkaan saumaan ja se on kohta kymmenen vuotta ollut paikallaan.

Kuistilla tein kehät ensin ja sitten loput laudat. Tosin tuo oli sen suhteen helpompi, että kehä on U:n muotoinen. Kannattaa mittauksilla varmistaa että keskiosa on varmasti suorakaide ja häivyttää/tasata mahdolliset ristimittaheitot ulkokehään (ulkoreinoille), niin saat siistit saumat kehän sisälle. Huolellista mittaamista ja lehmän hermot, niin kyllä siitä lattia tulee. Hermot menee varmasti, jos on sen luonteinen, että ne menee hankalia hommia tehdessä ...

Laudat ehdottomasti samalta höyläämöltä ja varmista että pontin korkeus on sama. Kuistilla mulla ei ollut ja oli aikamoinen homma hioa saumakohdat tasaiseksi.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Laudat on jo hommattu - ja tietysti eri paikoista. Kapeammat hommasin jo vuosia sitten ihan eri projektiin, mutta en sitten sitä toteuttanutkaan... Joten hyvä pointti tuo pontin korkeuden mittaaminen. Voi olla ettei tarvikkaan tehdä kehää...

Mulla on vähän vaikea mitata ristimittoja kun huone on puolillaan tavaraa. Ei sitä oikein saa tyhjäksikään mihinkään tähän aikaan vuodesta. :cry: No täytyy vielä katsoa, jos edes ne veisi pihalle, mitkä ei ole niin säänarkoja. :roll: Kyseessähän on piharakennuksen "mökötupa", joka on tähän asti toiminut kaiken epämääräisen romun, huonekalujen ja kirjallisuuden varastona.

Tuo kalanruotolattia oli hauska ja hieno projekti. Taidan käyttää samaa metodia, että sirklaan käsisirkkelillä toisen pään suoraksi vasta ennen sen puolen kehälautojen asennusta.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Laittaisin myös jiireihin tapitukset ettei rupea porrastaamaan. Taipuu laudat käyristymällä vaikka onkin pontattuja. Sellaisia soikioita joille jyrsitään paikat..

Ja sitten kahta eri puulaatua että käsityö erottuu :-)
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

lmfmis kirjoitti:Laittaisin myös jiireihin tapitukset ettei rupea porrastaamaan. Taipuu laudat käyristymällä vaikka onkin pontattuja. Sellaisia soikioita joille jyrsitään paikat..

Ja sitten kahta eri puulaatua että käsityö erottuu :-)
Harmi ettei ole jyrsintä. Pitää vissiin vetää ruuveilla päältä ja laittaa siihen jonkun puutapin päälle sitten.

Nyt on molemmat laudat mäntyä, mutta yleensä tekeleistäni ei ole ollut vaikeaa huomata, että (omin) käsin on tehty... :roll:

Sovittelin eilen vähän lautoja yhteen ja olihan niissä pontin korkeuksissa noin millin heitto - ehkä vähän vajaa millin, mutta niin että sormella tuntee korkoeron. Mutta varvastaan tuohon ei voi lyödä. :razz: Saatan näyttää rajakohdille joko käsihöylää tai epäkeskohiomakonetta - katsotaan nyt.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Ei tuohon "tapitukseen" tarvita välttämättä mitään jyrsintä. Puusepän koulutuksen saanut kaveri teki tuollaisia ihan tavallisella sirkkelillä jo 90-luvulla (kutsui sitä vieteriuraksi). Tökkäät vain sirkkelillä laudan päihin uran ja siihen sopivan paksuinen siivu vaneeria. Itsekin olen joskus harkinnut lamellojyrsintä, mutta niin harvoin sitä tarvitsee, että tuolla sirkkelisysteemillä olen pärjännyt ne kerrat kun on ollut tarvis lujittaa liitoksia. Ei ole mitenkään hankala homma, varsinkin jos on muutama hukkapätkä, millä harjoittelee etukäteen.
Vastaa Viestiin