Piipun massaus itse.

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
TaloVM26
Jäsen
Jäsen
Viestit: 136
Liittynyt: La Helmi 19, 2011 23:55
Paikkakunta: Turenki

Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja TaloVM26 »

Purin navetan piipusta katon yläpuolisen osan pois, ja ikävä kyllä tuo hormi näyttää siltä, että massaus/putkitus olisi tehtävä. Tuohon puolenkiven hormiin en mielellään putkitusta tekisi, koska pienentää pinta-alaa merkittävästi.
Massaus on sinällään helppo ja "halpa". Vinssin saa muutamalla kympillä, siihen hitsailee sopivat raudat.

Mutta millainen tyyny tuolta kannattaa kiskoa läpi? Juuttikankaalla verhotttu nuohousharja, vai joku vaahtomuovinkappale? Jos teurastaa vanhan patjan, niin kuinka tiukka tuon pitää hormiin olla?
kkk
Jäsen
Jäsen
Viestit: 213
Liittynyt: La Tammi 14, 2006 0:01
Paikkakunta: tampere

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja kkk »

Tee irtotiilistä, vaikka kulmaraudoilla nurkissa koossa pysyvä (jos ei muuraa) koepiippu maahan, esim 1 metrin korkea. Monttu alle tai viettävä kouru alarinteeseen jotta voi huuhdella koesatsin pois enen seuraavaa :wink:
Jostain videosta vois arvoida laastin juoksevuutta.
munamies
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2011 20:19
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja munamies »

mä laitoin aikoinaan tuonne meidän piharakennuksen saunan hormiin, joka on siis puolen kiven hormi putken.
Pituutta on n.6m ja veto on vähän liiankin raju...eli se putken pyöreä ja sileä muoto myös helpottaa sitä vetoa, joskin se nurkistä hiemän tilaa syö.
Kannattaa pitää vaihtoehtona, on simppelimpi homma toteuttaa ja on laakista valmis.
Kahteen ukkoon toikin hapokas putki sinne nostettiin, vaikka naapurit ilkku, että ei tuu onnistumaan :-D
Pula-aika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 21:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja Pula-aika »

munamies kirjoitti:mä laitoin aikoinaan tuonne meidän piharakennuksen saunan hormiin, joka on siis puolen kiven hormi putken.
Pituutta on n.6m ja veto on vähän liiankin raju...eli se putken pyöreä ja sileä muoto myös helpottaa sitä vetoa, joskin se nurkistä hiemän tilaa syö.
Kannattaa pitää vaihtoehtona, on simppelimpi homma toteuttaa ja on laakista valmis.
Kahteen ukkoon toikin hapokas putki sinne nostettiin, vaikka naapurit ilkku, että ei tuu onnistumaan :-D
Oliko putki siis yhtä jöötiä? Aika homma nostaa kahdestaan :)
Pula-aika
Jäsen
Jäsen
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 21:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja Pula-aika »

Pula-aika kirjoitti:
munamies kirjoitti:mä laitoin aikoinaan tuonne meidän piharakennuksen saunan hormiin, joka on siis puolen kiven hormi putken.
Pituutta on n.6m ja veto on vähän liiankin raju...eli se putken pyöreä ja sileä muoto myös helpottaa sitä vetoa, joskin se nurkistä hiemän tilaa syö.
Kannattaa pitää vaihtoehtona, on simppelimpi homma toteuttaa ja on laakista valmis.
Kahteen ukkoon toikin hapokas putki sinne nostettiin, vaikka naapurit ilkku, että ei tuu onnistumaan :-D
Oliko putki siis yksi 6 metrin salko ilman jatkoja? Aika homma nostaa kahdestaan :)
munamies
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2011 20:19
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja munamies »

Oli yhtä putkea koko 6m.
Ei se loppujen lopuksi ollut mikään tekemätön paikka.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen
Viestit: 786
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
Paikkakunta: Lahti

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Putkituksessa menettää sen edun että piippu/muuri lämpiää ja lämmittää myös taloa.

http://www.hanhi.net/projects/pontto/hormi.html
munamies
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2011 20:19
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja munamies »

Niin, lieneekö sillä sitten navetan piipussa on niin väliä.
Ja eihän se putkitus "korjaa" niitä rapautuneita saumoja muutenkaan. Tuossa omassakin piipussa oli se etu, että se oli aikaisemmin kuuden hormin piippu, josta enää on kolme käytössä.
Senkin joutui niistämään muutaman varvin alle vesikaton ja muuraamaan uudestaan.
Noiden kolmen toimimattoman osalta jätin sen vesikaton alle ja kippailin tiilen palasia ja kuraa röörit täyteen.
Se tukevoittaa kummasti muuten vähän hauraampaa piippua :-)

Jokusen vuoden sisään on pakko keskittyä talon hormeihin ja siinä en näe muuta vaihtoehtoa, kun massauksen. Vielä ei tarvitsisi edes niistää piippua, mutta kun se massaaminen ei ole halpaa :(
Labyrint64
Jäsen
Jäsen
Viestit: 786
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
Paikkakunta: Lahti

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Kattos... meni ihan ohi että olikin rintamamiestalon sijaan kyse navetasta :D
TaloVM26
Jäsen
Jäsen
Viestit: 136
Liittynyt: La Helmi 19, 2011 23:55
Paikkakunta: Turenki

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja TaloVM26 »

Niinno, tonne on tulossa sauna ja takkahuone, jotka on tarkoitus pitää jatkossa lämpiminä tiloina, joten piipun varaavuuskin on ihan positiivinen juttu. Toki yliset kylmää tilaa, joten siellä ei varaavuudesta ole hyötyä.

Homma ei ole juuri edennyt, koska liikaa muita hommia. Jos ensi viikolla/viik.loppuna saisi yläosan muurattua.
Rak10
Jäsen
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: Su Marras 27, 2016 21:04
Paikkakunta: Halli

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja Rak10 »

Korsi kekoon :-D Muutaman sisäpiipun jouduin omiin töihini asentamaan 90-luvun alussa ja kyseessä uudiskohteet joihin tuli öljylämmitys ja kun kyseesä oli jo silloin matalat savukaasut laitettiin tiilipiippuihin jo heti taipuisat Kastorin sisäpiiput. Tietenkin asennus piti tapahtua ilman hormin rikkomista joten kauppaan ja rantapallo ja siihen auton laippaventtiili letkua varten. Tyhjä pallo laskettiin katolta hormin alapäähän hormiliitoksen yläpuolelle ja letkuun hieman ilmaa (letkun päässä oli autonventtiili) jolloin pallo jumittui paikoilleen. Sitten määrämittainen taipuisa Kastorin putki letkusta läpi ja alapää kumipalloa vasten. Letku kireelle jolloin alapäähän jää kartio, pari ämpäriä laastia piippuun samalla puukepillä putkea kolistellen eli vibrausta! :-D Letku lukittiin ettei valu putkeen ja seuraavaa päivää oottamaan. Seuraavana päivänä letkusta ilmat pihalle, pallo tyhjäksi jota piti hieman repiä että irtosi alapään valusta ja pihalle. Sitten laitoimme lecasoran perään (jotkut käytti Vermukuliittiä) samalla putkea kolistellen ja vetämällä suoraksi eli esijännitystä sisäpiipun keskitystä varten. Loppu 5-cm muurauslaastia ja odottamaan hatun valua. 27-vuotta on toiminut eikä ole lecasorat pannuun valunut.
Oman sisäpiipun asennus oli taas toinen juttu kun kävelin harjalla 4,5m 100 haponkestävä jäykkä salko käsissä ja tähtäsin reikään...ei onnistunut ekalla...mutta viimeisellä :-D
Itse asiaan:Jos nyt joutuisin pinnoittamaan vanhan tiilihormin kokeilisin hieman samaa tekniikkaa eli pallo ja juuttikangas löysälle ympärille ja koevedos vaikka hormin yläpäähän ellei alhaalta ole mahdollista päästä näkemään. Esipuhdistuksen voisi tehdä hormiharjalla (teräs) kierretangolla(8mm) vaikka porakoneeseen parin metrin pätkillä holkkimutterilla jatkot jolloin tulisi epäkeskeinen liike vatkais nurkatkin puhtaaksi. Sumuletkulla kostutus ja ohuella saviuuni-hormilaasti litkulla esipinnoitusta eli tartuntaa pintaan. Jos pinnoitus maksaa tuhansia kuten ovat kylillä maksaneet niin mikä estää sen itse toteuttamasta ja tuloksen voi kyllä kuvata kännykällä laskemalla narulla videotilassa hormiin. Tuossa kestävä pallo aihioksi: http://painetec.com/padotuskalusto/13-h ... 100mm.html
TaloVM26
Jäsen
Jäsen
Viestit: 136
Liittynyt: La Helmi 19, 2011 23:55
Paikkakunta: Turenki

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja TaloVM26 »

Tuli eilen iltasella piipun yläosa muurattua uusiksi(klo 22.00 tulin katolta alas. Saattavat naapurit pitää hulluna. viini )
Piippu tuli muurattua vanhoista tiilistä, niin ei niin paista silmään navetan katolta.

Tänään tein muotin kakkua varten, ja hitsailin bilteman vinssiin neliöprofiilista telineen massausta varten.

Saa nähdä milloin tulee seuraava sateeton päivä, että pääsee kakkua muuraamaan.

Kuviakin laittaisin, mutta tuo photobucket alkoi ahneeksi.
munamies
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2011 20:19
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja munamies »

Älä huoli!
Täällä pauhaa harva se viikonloppu sirkkelit ym. tonne 22.00 nurkille, sen jälkeen jatketaan käsisahalla :roll: Siinä kohtaa voi naapurit ruveta kattomaan hulluksi.
Mutta katsokoon, oikein näkevät....perkeleet :-D
Mielenkiinnolla olis mukavaa nähdä kuvia, varsinkin massaus vaiheesta. Ja jos kehut, että hyvin ja helposti menee, niin hulluhan mä oon, jos en puolta tarjoo mitä pyydät työn osuudesta :-D
Rak10
Jäsen
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: Su Marras 27, 2016 21:04
Paikkakunta: Halli

Re: Piipun massaus itse.

Viesti Kirjoittaja Rak10 »

Ilahduttavaa että on virtaa ,hyvä siitä tulee! Kieltämätä oli "eroosio" käynyt ainakin yläpäässä mutta pääasia että kohtuu suora alas asti helpompi työstää!
Vastaa Viestiin