Piipun massaus itse.
Piipun massaus itse.
Purin navetan piipusta katon yläpuolisen osan pois, ja ikävä kyllä tuo hormi näyttää siltä, että massaus/putkitus olisi tehtävä. Tuohon puolenkiven hormiin en mielellään putkitusta tekisi, koska pienentää pinta-alaa merkittävästi.
Massaus on sinällään helppo ja "halpa". Vinssin saa muutamalla kympillä, siihen hitsailee sopivat raudat.
Mutta millainen tyyny tuolta kannattaa kiskoa läpi? Juuttikankaalla verhotttu nuohousharja, vai joku vaahtomuovinkappale? Jos teurastaa vanhan patjan, niin kuinka tiukka tuon pitää hormiin olla?
Massaus on sinällään helppo ja "halpa". Vinssin saa muutamalla kympillä, siihen hitsailee sopivat raudat.
Mutta millainen tyyny tuolta kannattaa kiskoa läpi? Juuttikankaalla verhotttu nuohousharja, vai joku vaahtomuovinkappale? Jos teurastaa vanhan patjan, niin kuinka tiukka tuon pitää hormiin olla?
Re: Piipun massaus itse.
Tee irtotiilistä, vaikka kulmaraudoilla nurkissa koossa pysyvä (jos ei muuraa) koepiippu maahan, esim 1 metrin korkea. Monttu alle tai viettävä kouru alarinteeseen jotta voi huuhdella koesatsin pois enen seuraavaa
Jostain videosta vois arvoida laastin juoksevuutta.
Jostain videosta vois arvoida laastin juoksevuutta.
Re: Piipun massaus itse.
mä laitoin aikoinaan tuonne meidän piharakennuksen saunan hormiin, joka on siis puolen kiven hormi putken.
Pituutta on n.6m ja veto on vähän liiankin raju...eli se putken pyöreä ja sileä muoto myös helpottaa sitä vetoa, joskin se nurkistä hiemän tilaa syö.
Kannattaa pitää vaihtoehtona, on simppelimpi homma toteuttaa ja on laakista valmis.
Kahteen ukkoon toikin hapokas putki sinne nostettiin, vaikka naapurit ilkku, että ei tuu onnistumaan
Pituutta on n.6m ja veto on vähän liiankin raju...eli se putken pyöreä ja sileä muoto myös helpottaa sitä vetoa, joskin se nurkistä hiemän tilaa syö.
Kannattaa pitää vaihtoehtona, on simppelimpi homma toteuttaa ja on laakista valmis.
Kahteen ukkoon toikin hapokas putki sinne nostettiin, vaikka naapurit ilkku, että ei tuu onnistumaan
Re: Piipun massaus itse.
Oliko putki siis yhtä jöötiä? Aika homma nostaa kahdestaan :)munamies kirjoitti:mä laitoin aikoinaan tuonne meidän piharakennuksen saunan hormiin, joka on siis puolen kiven hormi putken.
Pituutta on n.6m ja veto on vähän liiankin raju...eli se putken pyöreä ja sileä muoto myös helpottaa sitä vetoa, joskin se nurkistä hiemän tilaa syö.
Kannattaa pitää vaihtoehtona, on simppelimpi homma toteuttaa ja on laakista valmis.
Kahteen ukkoon toikin hapokas putki sinne nostettiin, vaikka naapurit ilkku, että ei tuu onnistumaan
Re: Piipun massaus itse.
Oliko putki siis yksi 6 metrin salko ilman jatkoja? Aika homma nostaa kahdestaan :)Pula-aika kirjoitti:munamies kirjoitti:mä laitoin aikoinaan tuonne meidän piharakennuksen saunan hormiin, joka on siis puolen kiven hormi putken.
Pituutta on n.6m ja veto on vähän liiankin raju...eli se putken pyöreä ja sileä muoto myös helpottaa sitä vetoa, joskin se nurkistä hiemän tilaa syö.
Kannattaa pitää vaihtoehtona, on simppelimpi homma toteuttaa ja on laakista valmis.
Kahteen ukkoon toikin hapokas putki sinne nostettiin, vaikka naapurit ilkku, että ei tuu onnistumaan
Re: Piipun massaus itse.
Oli yhtä putkea koko 6m.
Ei se loppujen lopuksi ollut mikään tekemätön paikka.
Ei se loppujen lopuksi ollut mikään tekemätön paikka.
-
Labyrint64
- Jäsen

- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Piipun massaus itse.
Putkituksessa menettää sen edun että piippu/muuri lämpiää ja lämmittää myös taloa.
http://www.hanhi.net/projects/pontto/hormi.html
http://www.hanhi.net/projects/pontto/hormi.html
Re: Piipun massaus itse.
Niin, lieneekö sillä sitten navetan piipussa on niin väliä.
Ja eihän se putkitus "korjaa" niitä rapautuneita saumoja muutenkaan. Tuossa omassakin piipussa oli se etu, että se oli aikaisemmin kuuden hormin piippu, josta enää on kolme käytössä.
Senkin joutui niistämään muutaman varvin alle vesikaton ja muuraamaan uudestaan.
Noiden kolmen toimimattoman osalta jätin sen vesikaton alle ja kippailin tiilen palasia ja kuraa röörit täyteen.
Se tukevoittaa kummasti muuten vähän hauraampaa piippua
Jokusen vuoden sisään on pakko keskittyä talon hormeihin ja siinä en näe muuta vaihtoehtoa, kun massauksen. Vielä ei tarvitsisi edes niistää piippua, mutta kun se massaaminen ei ole halpaa
Ja eihän se putkitus "korjaa" niitä rapautuneita saumoja muutenkaan. Tuossa omassakin piipussa oli se etu, että se oli aikaisemmin kuuden hormin piippu, josta enää on kolme käytössä.
Senkin joutui niistämään muutaman varvin alle vesikaton ja muuraamaan uudestaan.
Noiden kolmen toimimattoman osalta jätin sen vesikaton alle ja kippailin tiilen palasia ja kuraa röörit täyteen.
Se tukevoittaa kummasti muuten vähän hauraampaa piippua
Jokusen vuoden sisään on pakko keskittyä talon hormeihin ja siinä en näe muuta vaihtoehtoa, kun massauksen. Vielä ei tarvitsisi edes niistää piippua, mutta kun se massaaminen ei ole halpaa
-
Labyrint64
- Jäsen

- Viestit: 786
- Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:01
- Paikkakunta: Lahti
Re: Piipun massaus itse.
Kattos... meni ihan ohi että olikin rintamamiestalon sijaan kyse navetasta :D
Re: Piipun massaus itse.
Niinno, tonne on tulossa sauna ja takkahuone, jotka on tarkoitus pitää jatkossa lämpiminä tiloina, joten piipun varaavuuskin on ihan positiivinen juttu. Toki yliset kylmää tilaa, joten siellä ei varaavuudesta ole hyötyä.
Homma ei ole juuri edennyt, koska liikaa muita hommia. Jos ensi viikolla/viik.loppuna saisi yläosan muurattua.
Homma ei ole juuri edennyt, koska liikaa muita hommia. Jos ensi viikolla/viik.loppuna saisi yläosan muurattua.
Re: Piipun massaus itse.
Korsi kekoon
Muutaman sisäpiipun jouduin omiin töihini asentamaan 90-luvun alussa ja kyseessä uudiskohteet joihin tuli öljylämmitys ja kun kyseesä oli jo silloin matalat savukaasut laitettiin tiilipiippuihin jo heti taipuisat Kastorin sisäpiiput. Tietenkin asennus piti tapahtua ilman hormin rikkomista joten kauppaan ja rantapallo ja siihen auton laippaventtiili letkua varten. Tyhjä pallo laskettiin katolta hormin alapäähän hormiliitoksen yläpuolelle ja letkuun hieman ilmaa (letkun päässä oli autonventtiili) jolloin pallo jumittui paikoilleen. Sitten määrämittainen taipuisa Kastorin putki letkusta läpi ja alapää kumipalloa vasten. Letku kireelle jolloin alapäähän jää kartio, pari ämpäriä laastia piippuun samalla puukepillä putkea kolistellen eli vibrausta!
Letku lukittiin ettei valu putkeen ja seuraavaa päivää oottamaan. Seuraavana päivänä letkusta ilmat pihalle, pallo tyhjäksi jota piti hieman repiä että irtosi alapään valusta ja pihalle. Sitten laitoimme lecasoran perään (jotkut käytti Vermukuliittiä) samalla putkea kolistellen ja vetämällä suoraksi eli esijännitystä sisäpiipun keskitystä varten. Loppu 5-cm muurauslaastia ja odottamaan hatun valua. 27-vuotta on toiminut eikä ole lecasorat pannuun valunut.
Oman sisäpiipun asennus oli taas toinen juttu kun kävelin harjalla 4,5m 100 haponkestävä jäykkä salko käsissä ja tähtäsin reikään...ei onnistunut ekalla...mutta viimeisellä
Itse asiaan:Jos nyt joutuisin pinnoittamaan vanhan tiilihormin kokeilisin hieman samaa tekniikkaa eli pallo ja juuttikangas löysälle ympärille ja koevedos vaikka hormin yläpäähän ellei alhaalta ole mahdollista päästä näkemään. Esipuhdistuksen voisi tehdä hormiharjalla (teräs) kierretangolla(8mm) vaikka porakoneeseen parin metrin pätkillä holkkimutterilla jatkot jolloin tulisi epäkeskeinen liike vatkais nurkatkin puhtaaksi. Sumuletkulla kostutus ja ohuella saviuuni-hormilaasti litkulla esipinnoitusta eli tartuntaa pintaan. Jos pinnoitus maksaa tuhansia kuten ovat kylillä maksaneet niin mikä estää sen itse toteuttamasta ja tuloksen voi kyllä kuvata kännykällä laskemalla narulla videotilassa hormiin. Tuossa kestävä pallo aihioksi: http://painetec.com/padotuskalusto/13-h ... 100mm.html
Oman sisäpiipun asennus oli taas toinen juttu kun kävelin harjalla 4,5m 100 haponkestävä jäykkä salko käsissä ja tähtäsin reikään...ei onnistunut ekalla...mutta viimeisellä
Itse asiaan:Jos nyt joutuisin pinnoittamaan vanhan tiilihormin kokeilisin hieman samaa tekniikkaa eli pallo ja juuttikangas löysälle ympärille ja koevedos vaikka hormin yläpäähän ellei alhaalta ole mahdollista päästä näkemään. Esipuhdistuksen voisi tehdä hormiharjalla (teräs) kierretangolla(8mm) vaikka porakoneeseen parin metrin pätkillä holkkimutterilla jatkot jolloin tulisi epäkeskeinen liike vatkais nurkatkin puhtaaksi. Sumuletkulla kostutus ja ohuella saviuuni-hormilaasti litkulla esipinnoitusta eli tartuntaa pintaan. Jos pinnoitus maksaa tuhansia kuten ovat kylillä maksaneet niin mikä estää sen itse toteuttamasta ja tuloksen voi kyllä kuvata kännykällä laskemalla narulla videotilassa hormiin. Tuossa kestävä pallo aihioksi: http://painetec.com/padotuskalusto/13-h ... 100mm.html
Re: Piipun massaus itse.
Tuli eilen iltasella piipun yläosa muurattua uusiksi(klo 22.00 tulin katolta alas. Saattavat naapurit pitää hulluna.
)
Piippu tuli muurattua vanhoista tiilistä, niin ei niin paista silmään navetan katolta.
Tänään tein muotin kakkua varten, ja hitsailin bilteman vinssiin neliöprofiilista telineen massausta varten.
Saa nähdä milloin tulee seuraava sateeton päivä, että pääsee kakkua muuraamaan.
Kuviakin laittaisin, mutta tuo photobucket alkoi ahneeksi.
Piippu tuli muurattua vanhoista tiilistä, niin ei niin paista silmään navetan katolta.
Tänään tein muotin kakkua varten, ja hitsailin bilteman vinssiin neliöprofiilista telineen massausta varten.
Saa nähdä milloin tulee seuraava sateeton päivä, että pääsee kakkua muuraamaan.
Kuviakin laittaisin, mutta tuo photobucket alkoi ahneeksi.
Re: Piipun massaus itse.
Älä huoli!
Täällä pauhaa harva se viikonloppu sirkkelit ym. tonne 22.00 nurkille, sen jälkeen jatketaan käsisahalla
Siinä kohtaa voi naapurit ruveta kattomaan hulluksi.
Mutta katsokoon, oikein näkevät....perkeleet
Mielenkiinnolla olis mukavaa nähdä kuvia, varsinkin massaus vaiheesta. Ja jos kehut, että hyvin ja helposti menee, niin hulluhan mä oon, jos en puolta tarjoo mitä pyydät työn osuudesta
Täällä pauhaa harva se viikonloppu sirkkelit ym. tonne 22.00 nurkille, sen jälkeen jatketaan käsisahalla
Mutta katsokoon, oikein näkevät....perkeleet
Mielenkiinnolla olis mukavaa nähdä kuvia, varsinkin massaus vaiheesta. Ja jos kehut, että hyvin ja helposti menee, niin hulluhan mä oon, jos en puolta tarjoo mitä pyydät työn osuudesta
Re: Piipun massaus itse.
Nyt on laki Muurattu, viimeiset naakanpesän jämät nuohottu, ja huomenna pitäisi saada schiedelin massaa.
Piippu näytti tuolta: https://www.dropbox.com/s/nop9xpts3o90k ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/vlgg9f2ne2ukt ... 8.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/8h4jkv8z1c8ne ... 3.jpg?dl=0
Joten: https://www.dropbox.com/s/1qbxknjt6cpci ... 4.jpg?dl=0
Ja eikun muuraten uutta: https://www.dropbox.com/s/k5lg7l69d5aov ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/czr1v5r1b2yv7 ... 2.jpg?dl=0
Kakulle muotti: https://www.dropbox.com/s/3stb1ydaqu6qi ... 5.jpg?dl=0
Kakku valettu: https://www.dropbox.com/s/jrhdy4fc0z1hy ... 7.jpg?dl=0
Muotit irti: https://www.dropbox.com/s/u8a8ae07ka746 ... 9.jpg?dl=0
Vinssiä: https://www.dropbox.com/s/cs6xuum5zulrw ... 4.jpg?dl=0
Piippu näytti tuolta: https://www.dropbox.com/s/nop9xpts3o90k ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/vlgg9f2ne2ukt ... 8.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/8h4jkv8z1c8ne ... 3.jpg?dl=0
Joten: https://www.dropbox.com/s/1qbxknjt6cpci ... 4.jpg?dl=0
Ja eikun muuraten uutta: https://www.dropbox.com/s/k5lg7l69d5aov ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/czr1v5r1b2yv7 ... 2.jpg?dl=0
Kakulle muotti: https://www.dropbox.com/s/3stb1ydaqu6qi ... 5.jpg?dl=0
Kakku valettu: https://www.dropbox.com/s/jrhdy4fc0z1hy ... 7.jpg?dl=0
Muotit irti: https://www.dropbox.com/s/u8a8ae07ka746 ... 9.jpg?dl=0
Vinssiä: https://www.dropbox.com/s/cs6xuum5zulrw ... 4.jpg?dl=0
Re: Piipun massaus itse.
Ilahduttavaa että on virtaa ,hyvä siitä tulee! Kieltämätä oli "eroosio" käynyt ainakin yläpäässä mutta pääasia että kohtuu suora alas asti helpompi työstää!

