Vanhan omenapuun leikkaus

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
einari
Jäsen
Jäsen

Vanhan omenapuun leikkaus

Viesti Kirjoittaja einari »

Puutarhassani on yli 20-v vanha ns. perheomenapuu (3 laatua), jota ei ole koskaan leikattu.
Älkää vaan kysykö, miksi ei. No, tämä puu kasvaa lähes 40 asteen kulmassa etelään päin. Viime vuonna teki satoa hyvin. Voisko tätä mitenkään leikkaamalla uudistaa? Eräs kaveri sanoi että pitäisi jättää vaan lyhkäset oksantyngät. Mitä mieltä olette? Puu on tosi ruman näköinenkin. :oops:
Hulkki
Jäsen
Jäsen

Re: Vanhan omenapuun leikkaus

Viesti Kirjoittaja Hulkki »

Voi leikata, mutta mitään oksantynkiä ei kannata jättää. Jos olet itse epävarma leikkauksen suhteen, niin kannattaa pyytää joku puutarhuri leikkaamaan ensimmäisellä kerralla. Samalla saat jatkoa varten neuvot leikkaukseen. Jollei tuota puuta ole koskaan leikattu, niin leikkaukset tulee ajoittaa useammalle vuodelle, muuten seurauksena on hillitön kasvu ja aina kiihtyvä leikkaustarve. Siitä taas seuraa puun heikkeneminen.
Jos päädyt leikkaamaan itse, niin ota ensin vaurioituneet oksat pois, sitten seuraavaksi ristikkäiset toisiaan vasten hankaavat oksat. Tässä kohdin kannattaakin luultavasti jättää loput seuraaville parille vuodelle, jolloin jatkat harventamalla.
Wespa
Jäsen
Jäsen

Re: Vanhan omenapuun leikkaus

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Meillä on vähän samassa tilanteessa oma puu, teki toissasyksynä ihan julmetun määrän satoa, mutta laadussa oli vähän sanomista. Näillä ohjeilla olen nyt viime ja tänä keväänä leikannut: https://www.meillakotona.fi/artikkelit/ ... eat-ohjeet

Tärkeintä on varmaankin se että ei leikkaa liikaa kerralla ja että leikkaa oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. :-D
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
Vastaa Viestiin