Kohteena on -56 rakennettu pihasauna, jossa on tuulettumaton pystylautavuori. Aikojen alussa tuo näyttäisi olevan maalattu keltaisella öljymaalilla?, ei ainakaan keltamullalla. Seuraava, ja nykyinen maalaus on tehty punamullan värisellä lateksilla joskus 90-luvun alussa. Maali on pysynyt ihmeen hyvin, paitsi eteläseinä on pahoin rapistunut, lateksi irtoilee kevyesti raapimalla isoina paloina. Muilla seinillä pintalateksi pysyy kiinni kuin tauti, joten poisto ei tule kyseeseen.
Nyt mökkiin uusitaan katto, ja olisi mukava saada seinätkin hienompaan kuntoon. Kysymys onkin, minkätyyppisellä maalilla kannattaisi lateksin päälle maalata? Väri säilyy samana punamultana.
Vanhan pihasaunan maalaus
-
maenjuh
- Jäsen

- Viestit: 153
- Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 21:15
- Paikkakunta: Tuusula
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Vanhan pihasaunan maalaus
Nyt tulee epäortodoksinen näkemys. Itsellä on -63 rakennettu saunarakennus. Pinnassa on ollut jokin maali, jonka tarttuvuus on näköjään huikea. Vetelin päälle muutama kesä sitten Pika-Tehoa, jota jotkut kutsuvat Pika-Tuhoksi. Seurannan perusteella homma toimii. Mutta tuuletus sisään päin on kyllä hoidettu erinomaisesti. Eivät pääse purut kostumaan.
Ratkaisuun vaikuttaneet seikat tärkeysjärjestyksessä:
1) Rautakaupassa oli virhesävypönttö 18l, joka passasi itselle sekä värin että hinnan puolesta (1e/litra).
2) Vaimo lähti reissuun ja maalasin koko kopin sillä aikaa. Vältin pitkät neuvottelut värisävystä. Maalin hinta oli niin vastaansanomaton argumentti, ettei puolisko kehdannut reklamoida valmista lopputulosta.
3) Kyllästyin arpomaan oikeiden ja väärien ratkaisujen välillä ja tein pragmaattisen valinnan.
Ratkaisuun vaikuttaneet seikat tärkeysjärjestyksessä:
1) Rautakaupassa oli virhesävypönttö 18l, joka passasi itselle sekä värin että hinnan puolesta (1e/litra).
2) Vaimo lähti reissuun ja maalasin koko kopin sillä aikaa. Vältin pitkät neuvottelut värisävystä. Maalin hinta oli niin vastaansanomaton argumentti, ettei puolisko kehdannut reklamoida valmista lopputulosta.
3) Kyllästyin arpomaan oikeiden ja väärien ratkaisujen välillä ja tein pragmaattisen valinnan.
