Tervehdys,
Korsuni on rakennettu silleen että alakerta on hirrestä ja yläkerta on aikanaan rakennettu päälle "laajennuksena". Tarkoituksena oli vaihtaa makkarin seinien eristeet vuorivillasta ekovillaan (alunperin homma aloitettiin puuttuvan ilmasulun takia, mutta päätettiin vaihtaa villat samalla), vaan tulipa huomattua että hirsisen alakerran osalta on parinsentin tuuletusrako paikallaan, mutta yläkerran osuus limittyy hirsien ulkopuolelle, joten tuuletusrako törmää villoihin eikä tuuleta ylös saakka. Aiemman omistajan aikana yläpohjan alla olevaa seinän vierustaa oli korjattu yläpohjan kosteusvaurioiden vuoksi ja se tuulettuu räystään alle. Yläpohjan tuuletus oli tuolloin korjattu myös ja yläpohjassa on nyt ekovillaa puhallettuna.
Villoja purkaessa oli myös havaittavissa että enimmäkseen villat olivat "ok", mutta juuri tuolla tuuletusraon tienoilla oli kaikkialla tummunut. Voiko tuonne lätkäistä 100mm ekovilla levyt tilalle ja X5 paperoinnit päälle vai onko jotain muita ehdotuksia, esim miten saisi tuon tuuletusraon jatkettua ylös saakka. Sisäänpäin ei huvittaisi alkaa lisäämään eristepaksuutta tässävaiheessa, vaan tehdä se ulospäin sitten joskus julkisivuremontin yhteydessä.
Liitteenä vielä kuvatukset raosta alapohjan ja yläpohjan suunnilta : https://img.aijaa.com/b/00157/14601010.jpg
Kiitokset etukäteen!
Tuuletusraolla ja ilman, eristäminen?
Re: Tuuletusraolla ja ilman, eristäminen?
Oliko se tummuus vain ilman mukanaan tuomaa paskaa ? Tuolla raossa käy vinkka ja se sitten kuskaa saasteita ym villaan joka toimii kuin suodatin eli ei se välttämättä mitään kosteutta ole.
Hankala paikka, kannattaisi varmaan ulkovuoreen porailla vaikka reikiä tuohon tuuletusraon yläreunaan ulos, jos siis on tarpeeksi syvän räystään alla ja jos ymmärsin kuvan oikein. Eli ylemmässä kuvassa on ikäänkuin puolen tolpparungon verran hirren ulkopuolella ?
Hankala paikka, kannattaisi varmaan ulkovuoreen porailla vaikka reikiä tuohon tuuletusraon yläreunaan ulos, jos siis on tarpeeksi syvän räystään alla ja jos ymmärsin kuvan oikein. Eli ylemmässä kuvassa on ikäänkuin puolen tolpparungon verran hirren ulkopuolella ?
Re: Tuuletusraolla ja ilman, eristäminen?
Ylempi kuva tosiaan edustaa lattian rajaa ja alempi yläpohjan suuntaa. Ja kyllä, ovat lähes puolen tolpparungon verran ulkopuolella. Tuo tummuus on vähän sekä että, on varmasti pelkkää likaa, mutta tolpista oli nähtävissä että olivat saaneet joskus kosteutta. Julkisivulaudoituksesta ja tolpista päätellen se on joko tullut tuolta tuuletusraosta tai julkisivulautojen läpi. Kaikki ovat kuitenkin kovaa joten vaikuttaisi "kertakastumiselta" Päädyin tekemään tuon kanssa nyt niin, että lattian raakalaudoituksesta sahasin soirot jotka laitan 35mm nauloilla seinään pystykoolaukseksi että saa tuuletuksen ylös saakka. Vanha tervapahvi tuli toki alta otettua pois ja uusi tulee sitten noiden soirojen päälle tolppien väliin. Siihen sitten villat yms levyt. Pitää dokumentoida tämä tolppien tuenta hyvin että saa rakennesuunnittelija ottaa tämän huomioon kuvia piirrettäessä ja julkisivua uusiessa voidaan sitten samalla tukevoittaa tuota nykyistä rakennetta joillain tolppakengillä tms.... Ei toki suurta huolta vielä aiheuta, koska on tuollalailla jo melkein 80 vuotta pysynyt....
