Vanhan puuhellan purku
-
marianne82
- Uusi jäsen
Vanhan puuhellan purku
Löytyisiköhän täältä tietoa tai kokemuksia puuhellan purkutöistä itse tehtynä? Taustatietoina sen verran, että kyseessä on 50-luvulla rakennettu talo, jonka keittiöstä on 80-luvulla purettu kaunis ja siro puuhella ja sen tilalle muurattu tiilestä tummanruskea iso kammotus, joka valtaa suht ison osan jo valmiiksi pienen keittiön pinta-alasta. Koska kumminkin arvostetaan ajan kerroksia, niin pitkään mietittiin, että säästetäänkö se ja ulkopintaa vaan muokataan, mutta nyt viimein on tultu siihen lopputuloksen, että se saa lähteä. Onnistuiskohan sen purkaminen ihan omatoimisesti vai tarvitaanko siihen ammattilainen? Mitään muureja ei tarvitse lähteä purkamaan, vaan kyse on vaan muuratusta tiilikasasta. Jos purkaminen onnistuu itse, niin olisiko siihen vinkkejä?
Re: Vanhan puuhellan purku
Onnistuu hyvin. Ensin metalliosat irti, jos lähtee ja sitten sorkkaraudalla tms. tiili kerrallaan purkaen. Kannattaa suihkutella vettä päälle niin ei pölyä niin pahasti. Ja jos on muurattu savilaastilla niin vesi pehmentää laastin ja tiilet pystyy nostelemaan käsin pois. Luukut, liesitasot ja muut metalliosat kannattaa säästää.
Vuosi sitten purin vanhan takan ja oma versio pölyn vähentämiseen oli että piipunpäästä toin maanrajaan 110mm sadevesiputken josta voimavirtapuhallin imi ilmaa hormin kautta ja osaltaan puhalsi pölyjä pihalle.
Pölisi se silti mutta enin osa meni sentään ulos.
Pölisi se silti mutta enin osa meni sentään ulos.
-
lehmikangas
- Jäsen

Itse purin leivinuunin ja hellan. Tätä varten rakensin ympärille kehikon mikä oli pressutettu. Hellan osuus oli helppo, siellä ei ollut lujassa juuri mikään. Päältä kun lähtee ja metallit ensin pois ja sen jälkeen ekat tiilet niin loput sujuu lähes itsestään. Meillä ei kaikkiin tiiliin tarvittu edes vasaraa.