Silikaattilevyt

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Turre2021
Uusi jäsen

Silikaattilevyt

Viesti Kirjoittaja Turre2021 »

Moi
Täältä jotain vanhempia juttuja löysin mutta onkos nyt viimevuosina ihmiset käyttäneet silikaattilevyjä esim maapinnan alapuolella olevan kellarin seinien sisäpuoliseen eristämiseen?
MIKKOVI
Uusi jäsen

Re: Silikaattilevyt

Viesti Kirjoittaja MIKKOVI »

Maanvastaisten kellariseinien sisäpuoliseen eristämiseen on eri vaihtoehtoja. Kannattaa olla tarkkana tuotevalinnoissa että se ominaisuus jota haetaan tulee oikeaoppisesti käyttöön. Pelkkä nimi silikaattilevy ei ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Silikaattin ja kalsiumsilikaatin ero on valtava esim. kapillaarisuuden suhteen. Rautakaupoissa myytävän (erään suuren valmistajan) silikaattilevy kellareiden sisäpuoliseen lisäeristämiseen on tuote joka ei ime itseensä lainkaan vettä. Olen nähnyt videon jossa kalsiumsilikaattikappale ja silikaattikappale laitettiin vesiastiaan. Kalsiumsilikaattikappale imi itseensä hetkessä astian tyhjäksi kun taas silikaattikappale oli kellui pinnalla viikon kunnes vesi oli haihtunut astiasta. Kun tarkastelee mitä ominaisuuksia haetaan turvalliselta lisäeristysmateriaalilta niin onhan se useiden tutkimusten perusteella juuri kapillaariaktiivisuus ja diffuusioavoimuus jotka edesauttavat että seinärakenteet pysyvät terveinä. Nämä kaksi tärkeää ominaisuutta on kalsiumsilikaattilriseessä. Olen itse juuri remontoinut oman kellarini -53 rakennetussa talossani ja tyytyväinen olen kun valitsin kalsiumsilikaattilevyt koska ovat paljon paremmin työstettävissä. Tuo mainitsemani suuren valmistajan silikaattilevyt ovat niin hötöä tavaraa että hankala saada niitä ehjänä seinään puhumattakaan miten hötö koko rakenne on valmiissa seinässä. Tavara on kuin 10-kertaa hötömpi kuin siporexi eli seinä on ehdottomasti verkotettava ja hienorappauksella viimeisteltävä. Kalsiumsilikaatin kiinnitin seinään saneerauslaastilla ja samalla tavaralla tein hienorappauksen. Helppo homma ja komia on, eikä jäänyt kymmentä eri tuotepussin jämiä nurkkiin. Myyjältä sain raitakauppaan laasti ja maalisuositukset jotta levyjen toiminta toteutuu. Hyvin tyytyväisiä olemme tuotevalintaani. yt. Mikko
Vastaa Viestiin