Etuovi kohde 972388 - ryhtyisittekö?
Etuovi kohde 972388 - ryhtyisittekö?
Ryhtyisittekö siis hommaan? Onko jotain erityisen huolestuttavaa?
http://www.etuovi.com/kohde/972388
Arvioita, paljonko palaisi rahaa ja aikaa ennen kuin olisi kahden taaperon kanssa asumiskuntoinen ympärivuotisesti?
Kyselee talo+tontti -unelmaansa etsivä Stella, joka odottelee että meneekö tarjous läpi toisesta kohteesta, huomasin tämän sattumalta ja alkoi kiinnostaa...
http://www.etuovi.com/kohde/972388
Arvioita, paljonko palaisi rahaa ja aikaa ennen kuin olisi kahden taaperon kanssa asumiskuntoinen ympärivuotisesti?
Kyselee talo+tontti -unelmaansa etsivä Stella, joka odottelee että meneekö tarjous läpi toisesta kohteesta, huomasin tämän sattumalta ja alkoi kiinnostaa...
Oma mielipide on että harkitsisin.
Monta kysymystähän tuossa on, mutta kuvien perusteella talo näyttää mukavan ryhdikkäältä ja hyväkuntoiselta ikäänsä nähden. Tuossahan olisi mahdollisuuksia vaikka mihin, tosin ammattilainen en ole. Mielipide muiden joukossa.
Monta kysymystähän tuossa on, mutta kuvien perusteella talo näyttää mukavan ryhdikkäältä ja hyväkuntoiselta ikäänsä nähden. Tuossahan olisi mahdollisuuksia vaikka mihin, tosin ammattilainen en ole. Mielipide muiden joukossa.
On kaksi tapaa rempata rintsikkaa, sinnepäin ja jotensakin niin.
Mun mielestä näyttää ainakin kuvien perusteella ihan harkitsemisen arvoiselta.Kokolailla peruskuntoisen näköinen joka on positiivinen juttu mun näkökulmasta.Ryhdissään näyttäisi olevan joten jos runko ja muut rakenteet on suurinpiirtein kunnossa niin kyllä tuosta hienon talon tekee.
Paikan päällä tosin voi selvitä paljonkin sellaista mitä kuvasta ei näy varsinkin kun tuota myydään purkukuntoisena.Purkukuntoinen tosin on hyvinkin laaja käsite ja talo voi olla kohtuu hyväkuntoinenkin.
Kannattaa tarkistaa yläpohja,katto,alapohja,hormi ja sokkeli tarkasti ja lisäksi yrittää selvittää hirsirungon kunto.Jos näiltä osin näyttää hyvältä niin sitten vaan ostoa harkitsemaan.
Kustannuksista ja aikataulusta on vaikea sanoa mitään tarkkaa kun se riippuu niin monesta tekijästä,teetkö itse,teetätkö töitä ulkopuolisilla,mikä on vaatimustaso jne.?Talon hinta vaikuttaa suht kohtuulliselta sijainnin huomioiden mutta jos talo on oikeasti purkukuntoinen niin tontista tuo on kova hinta.Kustannuksiin kannattaa laskea heti ainakin jätevesisysteemien päivitys nykymääräysten mukaiseksi.Rahaahan tuohon saa menemään vaikka kuinka paljon mutta itse tehden selviää jo hyvinkin kohtuullisella summalla.
Paikan päällä tosin voi selvitä paljonkin sellaista mitä kuvasta ei näy varsinkin kun tuota myydään purkukuntoisena.Purkukuntoinen tosin on hyvinkin laaja käsite ja talo voi olla kohtuu hyväkuntoinenkin.
Kannattaa tarkistaa yläpohja,katto,alapohja,hormi ja sokkeli tarkasti ja lisäksi yrittää selvittää hirsirungon kunto.Jos näiltä osin näyttää hyvältä niin sitten vaan ostoa harkitsemaan.
Kustannuksista ja aikataulusta on vaikea sanoa mitään tarkkaa kun se riippuu niin monesta tekijästä,teetkö itse,teetätkö töitä ulkopuolisilla,mikä on vaatimustaso jne.?Talon hinta vaikuttaa suht kohtuulliselta sijainnin huomioiden mutta jos talo on oikeasti purkukuntoinen niin tontista tuo on kova hinta.Kustannuksiin kannattaa laskea heti ainakin jätevesisysteemien päivitys nykymääräysten mukaiseksi.Rahaahan tuohon saa menemään vaikka kuinka paljon mutta itse tehden selviää jo hyvinkin kohtuullisella summalla.
Tuota vettä itsekin ajattelin ekana, tosiaan lasten kanssa asuessa ihan välttämätön pyykkikoneille ja pepunpesuille yms, mutta mulla ei ole mitään hajua sen hinnasta tai mistään muustakaan. Onko mitään hihavakioita? Lähdetäänkö tuossa liittymään kunnan veteen vai onko oman kaivon ylläpito järkevää? Millähän aikataululla onnistuu?
Itse toki pitäis oma talo tehdä niin pitkälti kun vaan taidot riittää :) Itse olen täyskaupunkilainen mutta työtä pelkäämätön, mies osaa jo omakotitalossa asuneena maalaispoikana jotain ja molempien isät kyllä taitavat jos jonkinlaista, työnohjaus siis on omasta takaa ja välineistöä löytyy.
Itse toki pitäis oma talo tehdä niin pitkälti kun vaan taidot riittää :) Itse olen täyskaupunkilainen mutta työtä pelkäämätön, mies osaa jo omakotitalossa asuneena maalaispoikana jotain ja molempien isät kyllä taitavat jos jonkinlaista, työnohjaus siis on omasta takaa ja välineistöä löytyy.
Lähtökohdat on jo huomattavasti paremmat jos itse osaa ja pystyy hommia tekemään ja lähipiiristä löytyy osaavia tekijöitä.Puoltaa siis edelleen talon ostamista!
Ensin pitäisi selvittää että kuinka kaukana on kunnan vesi ja viemäri ja selvittää liittyminen siihen.Selviää varmasti puhelinsoitolla kuntaan.Jos se vaihtoehto on liian kaukana niin sitten vaihtoehdoksi jää jätevesien imeyttäminen tontille ja tyhjennettävä säiliö.Voihan olla että nykyisetkin systeemit pelittävät moitteetta joten heti ei tarvitse alkaa noihin hommiin.Nykyinen järjestelmä ei varmastikkaan täytä uusia määräyksiä jäteveden käsittelystä joten ennen pitkää se edessä on kuitenkin.En nyt muista tuota takarajaa mihin mennessä systeemit pitää täyttää nykymääräykset joka torpassa jotka eivät ole kunnallistekniikan piirissä mutta joku muu täällä varmasti tietää paremmin.
Kustannukset lienevät kuitenkin useamman tuhannen euroa liittyy sitten kunnan verkkoon tai tekee oman imeytyskentän.
Ensin pitäisi selvittää että kuinka kaukana on kunnan vesi ja viemäri ja selvittää liittyminen siihen.Selviää varmasti puhelinsoitolla kuntaan.Jos se vaihtoehto on liian kaukana niin sitten vaihtoehdoksi jää jätevesien imeyttäminen tontille ja tyhjennettävä säiliö.Voihan olla että nykyisetkin systeemit pelittävät moitteetta joten heti ei tarvitse alkaa noihin hommiin.Nykyinen järjestelmä ei varmastikkaan täytä uusia määräyksiä jäteveden käsittelystä joten ennen pitkää se edessä on kuitenkin.En nyt muista tuota takarajaa mihin mennessä systeemit pitää täyttää nykymääräykset joka torpassa jotka eivät ole kunnallistekniikan piirissä mutta joku muu täällä varmasti tietää paremmin.
Kustannukset lienevät kuitenkin useamman tuhannen euroa liittyy sitten kunnan verkkoon tai tekee oman imeytyskentän.
Selvitys on tehtävä tämän vuoden loppuun mennessä ja toteuttamiselle on aikaa (kai) kahdeksan vuotta. Vesivessallisissa kiinteistöissä selvitys on pitänyt tehdä jo vuoden 2005 loppuun mennessä. Lisätietoja löytyy http://www.jatevesi.fi
Se viallisuus varmaan selviää myyjältä. Luulisi kertovan miksi myy purkukuntoisena. Ikä ei yksistään sitä merkitse. Vanhan korjaaminen (teetettynä) on kalliimpaa kuin uuden rakentaminen. Talon pitää miellyttää sellaisenaan enemmän ja vähemmän.hellman kirjoitti:eiköhän tuo purkuun myynti tarkoita vaan sitä että myyjä ei kanna minkäänlaista vastuuta myymästään esim. piilevä homevika.
Pelkäksi tontin hinnaksi hinta on melko kova ja purkamiskustannuksia ei ole huomioitu. Jos ei halua ostaa taloa purettavana, niin voihan sitä koittaa löytää toisen tyylisiä kauppaehtoja ja nouseeko hinta jos ei myydä purettavaksi... Olisiko juristin konsultoinnista apua, kun tekee kauppakirjaa.
Jotkin myyjäthän yrittävät tätä vastuuta kiertää/välttää ilmoittamalla että kiinteistö on purettavaksi.hellman kirjoitti:eiköhän tuo purkuun myynti tarkoita vaan sitä että myyjä ei kanna minkäänlaista vastuuta myymästään esim. piilevä homevika.
Mutta,laki ilmeisesti on niin,että myyjä ei pysty kiistämään vastuuta edes tällä,tai ylipäätään millään,tavalla.
Edes kirjallinen sopimus missä ostaja tiedostaa onglemakohdat ei ole validi.
Näin ainakin eräs asunnonvälittäjä sanoi.
Tiedä miten hän on "lakia" tulkinnut.
-
ankkuli
- Jäsen

yhden purkukuntoinen rytöläjä on toisen unelmien remontointikohde. noiden kuvien perusteella ei voi sanoa yhtään mitään muuta, kuin että ihan hauskan mallinen tönö. (ja että jossain on jotain vikaa, kun myydään 116 kiloeuron kohdetta kuvilla, jotka on otettu pikkupäissään viallisella kamerakännykällä). hämärä voi olla välittäjän asenteessa, tai kohteessa itsessään. paikan päälle katsomaan, niin selviää paljon
sitten yleisenä ihmettelynä, että mistä h*lvetistä ihmiset asuntovälittäjille maksaa, jos myynti-ilmoitukset on tuota tasoa...? samalla putkalla on toinenkin mielenkiintoinen kohde: http://www.etuovi.com/kohde/963659 mutta ilmoitus jatkaa samaa linjaa. tai toisessa kohteessa http://www.etuovi.com/kohde/964270 oleva sanailu pistää jo vähän hymyilemään "Takapihalla pieni lampi (ruutanat sis. kauppaan)." voihan olla, että ko. taho on välittäjänä ihan pätevä, mutta itse en tuollaisesta "välittämisestä" maksaisi sentin latia.
sitten yleisenä ihmettelynä, että mistä h*lvetistä ihmiset asuntovälittäjille maksaa, jos myynti-ilmoitukset on tuota tasoa...? samalla putkalla on toinenkin mielenkiintoinen kohde: http://www.etuovi.com/kohde/963659 mutta ilmoitus jatkaa samaa linjaa. tai toisessa kohteessa http://www.etuovi.com/kohde/964270 oleva sanailu pistää jo vähän hymyilemään "Takapihalla pieni lampi (ruutanat sis. kauppaan)." voihan olla, että ko. taho on välittäjänä ihan pätevä, mutta itse en tuollaisesta "välittämisestä" maksaisi sentin latia.
Ei Wagneriksi
Tuo, että myymällä purkukuntoisena voisi vetäytyä vastuusta ei minunkaan tietojeni mukaan onnistu. Paitsi tietysti tavallaan, jos hinta on myös sen mukainen (eli vain tontin hinta). Mutta ongelmakohdat kauppakirjassa mainittuna kai sentään vapauttavat myyjän vastuusta niiltä osin. Sen sanoo paitsi oikeustaju, myös maakaari:Isto H. kirjoitti: Jotkin myyjäthän yrittävät tätä vastuuta kiertää/välttää ilmoittamalla että kiinteistö on purettavaksi.
Mutta,laki ilmeisesti on niin,että myyjä ei pysty kiistämään vastuuta edes tällä,tai ylipäätään millään,tavalla.
Edes kirjallinen sopimus missä ostaja tiedostaa onglemakohdat ei ole validi.
Maakaari 22 §: ”Ostajan tieto virheestä
Ostaja ei saa laatuvirheenä vedota seikkaan, joka olisi voitu havaita kiinteistön tarkastuksessa ennen kaupan tekemistä.…Ostaja ei saa virheenä vedota seikkaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehtäessä.”
Eikä muutenkaan pidä sentään Wagneriksi ryhtyä. Jubaa lainaten (mutta ilman kuvitusta):
Wagner: Viivi, auta!
Viivi: Mitä nyt taas?
Wagner: En saa tätä banaania auki. Se on jotenkin jäykkä.
Viivi: Haasta maahantuoja oikeuteen.
Wagner: Hyvä idea!
- maanma
- Moderaattori

Re: Etuovi kohde 972388 - ryhtyisittekö?
Tärkeintä on arvioida voinko siellä asua siinä jo nyt?Stella kirjoitti:Arvioita, paljonko palaisi rahaa ja aikaa ennen kuin olisi kahden taaperon kanssa asumiskuntoinen ympärivuotisesti?
Modernisointi maksanee materiaalien osalta vähintään 500-600e/m2. Teetettynä hinta tuplaantuu.
Yksin kun tekee niin menee pitkään. Sitten on se ongelma, että kuka katsoo taaperon perään ja leikkii sen kanssa? Se on ihan oikeesti otettava huomioon.
Vanhan purkaminen maksaa neljänneksen koko urakasta. Jossain kustannusarviokirjassa oli vanhan remontoiminen 130% kun verrataan uuden tekemiseen. Purkamisen voi tehdä hyvin itse, mutta ei kannata ajatella sitä marginaalisena osana.maanma kirjoitti:Modernisointi maksanee materiaalien osalta vähintään 500-600e/m2. Teetettynä hinta tuplaantuu.
Tuo on varmasti useimmiten lähellä totuuutta mutta esimerkiksi meillä täydellisen remontin neliöhinta on 350-400 eur/m2 joten halvemmallakin pääsee kyllä vaikka ei laadusta tinkisikään.Meillä on tehty kaikki putket ja sähköt kokonaan uusiksi,salaojat ja sokkelin ulkopuolinen eristys,täysi kellariremontti ja lisäksi laitetttu koko asuinkerros lattiasta kattoon uusiksi mukaanlukien täydellinen keittiöremontti.Lisäksi on hankittu ja muurautettu kaakeliuuni olohuoneeseen.Vielä tuohon summaan kuuluu ensikesänä toteutettava ulkomaalaus,ikkunoiden kunnostus ja peltikaton maalaus.maanma kirjoitti: Modernisointi maksanee materiaalien osalta vähintään 500-600e/m2. Teetettynä hinta tuplaantuu.
Keittiö ja ulko-ovi mm. teetetään puusepällä ja tuo uunin siis muurasi muurari mutta muuten kaikki tehdään itse tai kavereiden avustuksella.