Mihintoimenpiteisiin tarvii lupia?

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.
Vastaa Viestiin
Tume_t
Jäsen
Jäsen

Mihintoimenpiteisiin tarvii lupia?

Viesti Kirjoittaja Tume_t »

Onko jotain nyrkkisääntöä mihin toimenpiteisiin tarvii lupia?

Tarkoituksena olisi alkaa remontoimaan rintamamiestaloa ja remontti kohteita olisi ainakin:

Räystäslautojen ja rännien uusiminen.
Sadevesien ohjaus pois seinänvierestä (sadevesiviemärin teko)
Sisäseinäpintojen uusiminen
Lattiapintojen uusiminen
Suihkukaapin lisääminen wc:hen (tilassa ollut kylpyamme)
Vanhojen kiintokomeroiden purkaminen
Keittiön kaapistojen uusiminen (mahdollisesti vesipisteiden siirto)
Viemäriputkien uusiminen

Noi olisi nyt alustavia remppakohteita, sitten olisi vielä yläkerrassa kahden makuuhuoneen välisen seinän purku. Ja kellarin lattian osittainen piikkaus, eristeiden lisääminen ja lattialämmityksen lisäämin. Silloin tosin menee tuo kellarin ulkopuolinen eristäminenkin uusiksi ja salaojitus myös uusitaan samalla.

Että mihin kaikkiin noista tarvii haeskella lupia tai tehdä ilmoitusta, vai onko noi kaikki sellaisia, että käytäntö vaihtelee kunnittain?
vesamaan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mun mielestä noi on kaikki semmoisia hommia ettei tarvi lupia kysellä. Tai mä en ainakaan oo kysynyt (melkein kaikki noi tehty) :wink:
Tume_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tume_t »

Niin toi yläkerran seinä mikä on poistotuomion alla ei ilmeisesti ole kantava, vaan ns. kevytseinä. Pitänee varmistaa vielä ennen kuin alkaa lekaa heiluttelemaan.
vesamaan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

sorry, en huomannut tota väliseinän poistoa ekan kerran lukiessani :oops: :oops:
Jos se ei oo kantava niin ei varmaankaan tarvi lupia poistoon, mutta kantavan seinän kanssa tarvii varmaankin luvat? Mulla on just lähdössä yläkerran muutostöitä varten rakennuslupahakemus liikkeelle, kuvat sain eilen. Pari seinää poistetaan, ja melko jyhkeät palkit pitää laittaa kattoon niitten tilalle.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Mun mielestä ei tarvitse mihinkään noista poislukien seinän poisto jos se on kantava.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Vesipisteen siirto taitaa virallisesti vaatia luvan, mutta tuskin kukaan sellaiseen lupia hakee...
Vastaa Viestiin