Nyt kun on vielä hetki aikaa spekuloida, niin spekuloidaanpa.
Talossamme oli siis melkoisen mittava home- ja kosteusvaurio. Ruskosienikin vinokatossa kukki, syynä vuotavan katon/parocin ja höyrynsulun yhdistelmä.
Katto on nyt uusittu.
Se mikä tässä nyt pohdituttaa on miten paljon minun pitäisi vaihtaa yläpohjan/välipohjan eristeitä. Vesi oli vuotanut viistokattoja pitkin välipohjan eristeisiin ja yläkerran lattian alle. Vintissä oli taas avoimesti kukkivaa homekasvustoa ja sientä.
Pitäisikö vaihtaa kaikki eristeet niiltä osin kun ovat olleet saastuneissa tiloissa, vai esim. välipohjassa vain n. metrin verran vuotavasta seinästä? Eristeen väristä on mahdotonta päätellä sen kuntoa, sillä eristeenä välipohjassa on sammal/turvemujua, joka on siinä täälläkin siteeratussa kanadalaisessa tutkimuksessa todettu happamuutensa vuoksi huonoimmaksi mahdolliseksi kasvualustaksi homeille. Home olikin puurakenteissa.
Yläpohjan materiaalitkin näyttävät periaatteessa hyviltä, mutta tuskin levittelisin nitä olohuoneen lattialle - niin kauan ne ovat olleet homekasvuston kanssa samassa tilassa.
Se, mikä tässä mietityttää ovat kukkivan homekasvuston jäämät materiaalissa. Eli jos nyt lyön kaiken takaisin kiinni, sieltä voi mahdollisesti kulkeutua edelleen itiöitä sisäilmaan.
Aion ruiskuttaa kaiken kahdesti Odoxilla, mutta tämä käsittääkseni vain tappaa aktiivisen kasvuston.
Liikaakaan ei viitsisi poistaa, sillä sammalmuju on toimiva eriste, ja toimii todennetusti kosteusvauriotapauksissakin paremmin kuin selluvilla. Uuden eristyksen ja lisäeristyksen ajattelin tehdä viistokattojen osalta vitalilla, seinien osalta huokolevyllä (talo on hirsirunkoinen) ja välipohjan/yläpohjan osalta kuivalla puhallusselluvillalla.
Ajatuksia?
Homevaurio ja vanhojen eristeiden poisto.
-
IMadeThat!
- Uusi jäsen
Homevaurio ja vanhojen eristeiden poisto.
Hirsitalossa asuu riivaaja.
Tiukka tilanne kuulostaa olevan.
Tuo on hankalaa jos sinulla on tilassa missä työskentelet,monta eri materiaalia joista osan vielä pitäisi säästää.
Tuon sammal/turve eristys on siitä armelias että siinä ei oikein mikään viidhy,jos se on vain kuiva. Eli jos rakenteet pysyvät kuivina,sinne uudelleensijoittunut homepöly tuskin sieltä villiintyy. Ongelma on vain se että itiöt saattavat kulkeutua huoneilmaan ja aiheuttaa huonoa meininkiä.
Yksi vaihtoehto on se että teollisuusimurilla imaset kaiken mikä irtoaa pois rakenteista, putsaat järkevästi puupinnat, käsittelet paikat boracolilla (booraksijohdannainen,mitä sulle muutenkin suosittelisin.löytyy http://www.detox.fi sivulta ) sumuttamalla ja sivelemällä, ja lisäät eristeeksi sitten sen selluvillan.
Siinäkin kun on booria,haittaa öttiäisten ja sienien viihtyvyyttä.
Mutta itse,henk.koht, jos yläkerta on ollut noin huonossa hapessa,en jättäsi niitä sammalmuhjuja sinne.
Näin ehkä?
Tuo on hankalaa jos sinulla on tilassa missä työskentelet,monta eri materiaalia joista osan vielä pitäisi säästää.
Tuon sammal/turve eristys on siitä armelias että siinä ei oikein mikään viidhy,jos se on vain kuiva. Eli jos rakenteet pysyvät kuivina,sinne uudelleensijoittunut homepöly tuskin sieltä villiintyy. Ongelma on vain se että itiöt saattavat kulkeutua huoneilmaan ja aiheuttaa huonoa meininkiä.
Yksi vaihtoehto on se että teollisuusimurilla imaset kaiken mikä irtoaa pois rakenteista, putsaat järkevästi puupinnat, käsittelet paikat boracolilla (booraksijohdannainen,mitä sulle muutenkin suosittelisin.löytyy http://www.detox.fi sivulta ) sumuttamalla ja sivelemällä, ja lisäät eristeeksi sitten sen selluvillan.
Siinäkin kun on booria,haittaa öttiäisten ja sienien viihtyvyyttä.
Mutta itse,henk.koht, jos yläkerta on ollut noin huonossa hapessa,en jättäsi niitä sammalmuhjuja sinne.
Näin ehkä?
-
IMadeThat!
- Uusi jäsen
Näinpä.
Sormi menee välillä suuhun, koska haaste on iso.
Olen itsekin nyt taipunut yhä enemmän siihen suuntaan, että imuroin homevaurioisista tiloista kaiken eristemateriaalin pois - välipohjasta siis kaikista avatuista osista ja yläpohjasta kokonaan.
Saisipahan ainakin nukuttua yönsä rauhassa - kunhan ensin kaikki rakenteet on pariin otteeseen vielä käsitelty homeenestosaineella. Puutosat olen jo purkanut, ja muutamia hirsiäkin on vaihdeltu.
Miksi muuten Detox? Mikä siinä on oleellisesti parempaa kuin tuo Odox?
On tullut tässä pariin kertaan kirottua höyrynsulku. Talossa ei ilmeisesti itse asiassa ole koskaan satavuotiaan historiansa aikana ollut esimerkiksi ilmatilaa vesikaton alla, vaan rakenne on ollut sisäänpäin kuivuva, mutta silti toimiva. Aiemman omistajan höyrynsulku-uudistus romahdutti tämän toiminnan hetkessä, ja tässä nyt sitten kärvistellään. Ilo on myös irrotella hirsien väleistä sinne e-r-i-t-t-ä-i-n huolellisesti riiveeksi nakuteltua lasikuituvillaa.
Olen itsekin nyt taipunut yhä enemmän siihen suuntaan, että imuroin homevaurioisista tiloista kaiken eristemateriaalin pois - välipohjasta siis kaikista avatuista osista ja yläpohjasta kokonaan.
Saisipahan ainakin nukuttua yönsä rauhassa - kunhan ensin kaikki rakenteet on pariin otteeseen vielä käsitelty homeenestosaineella. Puutosat olen jo purkanut, ja muutamia hirsiäkin on vaihdeltu.
Miksi muuten Detox? Mikä siinä on oleellisesti parempaa kuin tuo Odox?
On tullut tässä pariin kertaan kirottua höyrynsulku. Talossa ei ilmeisesti itse asiassa ole koskaan satavuotiaan historiansa aikana ollut esimerkiksi ilmatilaa vesikaton alla, vaan rakenne on ollut sisäänpäin kuivuva, mutta silti toimiva. Aiemman omistajan höyrynsulku-uudistus romahdutti tämän toiminnan hetkessä, ja tässä nyt sitten kärvistellään. Ilo on myös irrotella hirsien väleistä sinne e-r-i-t-t-ä-i-n huolellisesti riiveeksi nakuteltua lasikuituvillaa.
Hirsitalossa asuu riivaaja.