Kysymyksiä sokkelista ja ulkovuorauksesta

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
JohannesK
Uusi jäsen

Kysymyksiä sokkelista ja ulkovuorauksesta

Viesti Kirjoittaja JohannesK »

Aika äkisti tuli kiinnostava taloehdokas vastaan. Talo on noin 8*9 m ja 1,5 kerroksinen. Kellari on kylmä ja pohja on rossipohja. Tontti on tasainen puutarhatontti, ilmeisesti savea.

Kävimme katsomassa ja pari asiaa pisti miettimään:

1. Sokkeli on sieltä täältä halkeillut ja siinä on ihan kunnon reikiäkin. Mistä tällaiset johtuu? Mitä korjaaminen maksaa?

2. Kellarissa olevissa kaivannoissa on vettä, joka tulee noin 3 cm betonilattiapinnan alapuolelle. Kellarilta haisi ja maasiirat vilisteli pitkin seiniä. Salaojituksen uusiminen lienee ainoa pysyvä ratkaisu. Mitäköhän maksaa? Onko muita ratkaisuja?

3. Ulkovuoraus on uusittu -97. Pystylaudoitus on kiinni sokkelissa. 18 mm lauta tulee ehkä 12 mm sokkelin ulkopuolelle. Maali on laudoista monin paikoin lähtenyt ja puu harmaata ja halkeillutta. Mitä ulkovuorauksen uusiminen maksaa? Onko muita korjausvaihtoehtoja?

Jos sinulla on kokemusta vastaavista pulmista, niin jaa kokemuksesi. Olen Hämeenlinnasta ja kiinnostunut kuulemaan myös hyvistä asiantuntijoista ja tekijöistä.
JohannesK
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja JohannesK »

Sen verran on tullut lisäselvyyttä, että sokkeli on paljastunut ns. valesokkeliksi, joka ei kanna muuta kuin itseään. Itse talo seisoo betonitolpilla. Kohta 1 on siis lakannut vaivaamasta mieltäni. Tosin olisi kinnostavaa kuulla muiden kokemuksia betonitolppien päälle rakennetuista taloista.

Lisämurheena on nyt ilmeisesti kostean kellarin huonosta ilmanvaihdosta johtuva laho kellarin kattolaudoissa (eteisen lattiassa). Toivottavasti ei ole lattiapalkitkin pilalla... Onko kukaan korjannut tällaista?

Jaa-a talo ja piha ovat kyllä todella mieleisiä ja varmaan hinnankin saisi kohdalleen.
Tuomo
Jäsen
Jäsen

Julkisivulaudoituksen uusiminen

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Julkisivulaudoituksen (18*120 pohjamaalattuna oikealla sävyllä)uusiminen vastaavan kokoiseen taloon maksoi itse tehtynä ~2500 €. Tarkemmin löytyy aikaisimmista jutuista.
Viimeksi muokannut Tuomo, To Heinä 28, 2005 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen
Viesti:

Re: Julkisivulaudoituksen uusiminen

Viesti Kirjoittaja ville »

Tuomo kirjoitti:Julkisivulaudoituksen uusiminen vastaavan kokoiseen taloon maksoi itse tehtynä ~2500 €. Tarkemmin löytyy aikaisimmista jutuista.
OLivat varmaan ostopuita? Kiinnostaisi säästö kun kaataa '"omista" metsistä, että mikä hinta niille tulee? onko kellään esim.
Vastaa Viestiin