olen seurannut tätä foorumia, sattuu olemaan mielenkiintoinen, kun olen itse myös tyyppi malli -51 rintsikoiden omistaja. kellarissa hometta ja aloitin sit rintsikan putsauksen sieltä.
mitä edemmäs olen kaivuutöitä tehnyt, sitä suuremmaksi urakka muodostuu. tontilla on siis vesisuoni, lähde tms. vettä tulee kuin sieltä esteristä ja uppopumppu huutaa. 2x. päivässä saa baltiarallaa 1000litraa vettä pumpata pois anturan alapuolelta. talo siis rakennettu kallion päälle. kallion päällä 10cm savikerros, jonka jälkeen hiekka ja sokkeli alkaa. tontti on viettävä ja ylämäestä tulee vettä kuin aisaa. tontin ylälaitaa kaivoin 2m syvän poikittaisojan (balttiarallaa 4m syvyydessä on kallio) , josko veden tulo tykkänään loppuisi. ei. vettä tulee samalla määrällä kuin aikaisemminki. myös oja työntää vettä baltiarallla puoli litraa minuutissa. tai jotain. kunnan kanssa keskusteltiin, josko heillä putki vuotaisi, mutta ei kuulemma putket vuoda. tontti on nyt käännetty ylösalaisin ja tietysti tuossa on myös mielenkiintoista se, että ylämäestä kalliota myöten tuleva vesi huuhtelee talon alusmaita. rakennustarkastaja kielsi talon sortumisvaaran, missä täällä on muualla puhuttu. kulmissa on muutaman sentin raot, mitä olen yrittänyt paniikissa paikata. tosin onhan ne hiekat siellä kallion päällä. sokkelissa on myös halkeamia, veikkaisin vähintään 5. myös kellarin katto on haljennut. se on taipunut, varmaan jo valuvaiheessa. taipuamiskohtaan on tosiaan tullut halkeama. laitoin kattoa vasten rautapalkin, jonka tunkkasin ylös tunkilla. sillain vain ihan tukiakseni, en nostaakseni. silmämääräisesti kyllä betoni antoi periksi, vaikken suosituksien mukaan tunkkia tiukasti painanutkaan.
onko täällä tontti ihmisiä. miten minun pitäisi tuon veden kanssa toimia. onko järkeä jos kaivaisi koko yläpihan auki vaikka dynamiitin voimin ja etsisi sen pirun vesilähteen. tietysti vesi voi suonia pitkin tulla monestakin suunnasta, mutta käsittääkseni olen täsmännyt ainakin vuoto suunnan. tontin ylälaidassa naapurin puolella on 2. syvä oja. sen olivat naapurit kaivattaneet kunnalla aikaisemmin, kun valittivat tonttien kosteutta. sinne kummiskaan ei vesi samalla lailla kerry kuin alaspäin minun tontille. veden määrästä esimerkki, tein keskelle pihaa metrin syvän montun, 2m halkaisijaltaan, jossa oli seuraavana aamuna 50cm vettä. ajattelin siihen jo tekeväni piha-altaan, kunnes huomasin, ettei veden tulo ole yhtään kivaa, vaikeuttaa salaojitusta nin hemskatisti. olen kaivanut pienellä komatsun telakaivurilla. sekin tuntuu olevan liian pieni, menee aika ajouria tehdessä.
ymmärsin myös, että kaikki maat pitää ajaa pois ja ajaa tilalle sitä kuuluisaa salaojahiekkaa. onneksi lähinaapurin maanviljelijä tuli apuun ja lupasi, että saan ajaa maat hänen mailleen. näin ajomatkaa tulee vain reilu kilometri. olen tähän saakka ajanut maita vanhempien luo tuonne 8km päähän ja ymmärsin 150tonnin jälkeen, että nyt piiputtaa kone ja traktori.
tilanne kasvaa kuin chernobylissä aikoinaan.
anyway, hyvää juhannusta ja auttakaa herrat!