Sisäseinään "terve" rakenne?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
mira
Jäsen
Jäsen

Sisäseinään "terve" rakenne?

Viesti Kirjoittaja mira »

Selailin vanhoja topicceja hakusanoin höyrynsulku, alumiinipaperi, eristys jne, mutta taas on luetun ymmärtäminen vaikeaa :-)
Tai no ei ehkä ymmärtäminen, vaan soveltaminen ja se rivien välistä luku. *ei osaa poimia niitä oikeita asioita*

Eli kysymys/tilanne on seuraava.

Vanhat sisäseinät on purettu lautaan asti. Vanha 50-80-lukulainen rakenne oli seuraava:

Lauta jonka takana purut.
Pahvi
Tapettikerroksia
Muovikalvo
Lasivilla ja koolingit
Muovikalvo
Lastulevy

Vaurioita ei löytynyt tähän asti purkaen. Muovia oli siis jostain kumman syystä kahdessa välissä.
Talo on ollut kylmillään useita vuosia.

Nyt sitten pitäisi alkaa seinien tekoon.
Ahkerat työmiehet ovat siinä vaiheessa, että laudan päälle on lasivillan sijaan laitettu sitä tavallista kivivillaa. Sähköt on vedelty ja seuraavaksi tarvittaisiin höyrynsulku. Päälle tulee gyproc.

Höyrynsuluksi on ehdotettu muovia, alumiinipaperia, jne.

Mites onko tuosta alumiinipaperista käsityksiä? Miten se eroaa muovista?
Onko turvallinen laittaa?

Lämpimyyden takia sitä on ehdotettu ainakin.

Mites sellainen, kun on puhetta siitä, että reikä muovissa/höyrynsulussa on pahempi kuin se että seinässä on sitä muovia.
Kosteusrasitus tulee siinä kohti suureksi, ymmärsin.

Mites kun porailen tauluja seiniin jne, niin reikiähän sinne tulee?
Hourailenko nyt taas jotain ihan omiani? :shock:

Neuvoja kaipaillen...

Mira
"kahdesta pahasta kannattaa valita molemmat ja kilpailuttaa ne"
Petri
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri »

:?:

:idea: ... kyse on siis ulkoseinän sisäpuoleisesta lisäeristyksestä, oletan mä

Alumiinipaperia käytetään saunassa, muissa tiloissa ei siitä mitään haittaa, eikä kyllä hyötyäkään ole ...

Eikä se seinä parista reiästä muovikalvossa vielä mätäne ...

Useinhan tuo seinärakenne tehdään niin että muovikalvon sisäpuolella on vielä 50 mm villaa, jolloin naulaukset eivät lävistä muovia, en tiedä onko tämä ollut ajatuksena aiemmilla rakentajilla, mutta miksi ovat sitten laittaneet muovin vielä sisäpintaan ? Eivät ole tienneet itsekään ? :wink:
kamala mörskä - miks ne tollasen osti - hirvee urakkaPetri Leskinen
pastorius
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pastorius »

Petri kirjoitti:
Alumiinipaperia käytetään saunassa, muissa tiloissa ei siitä mitään haittaa, eikä kyllä hyötyäkään ole ...
Jaa, eikös alumiinipaperi ole ihan samanlainen höyrynsulku kuin muovikin ...
mira
Jäsen
Jäsen

Juu, kyllä ulkoseinän sisäpuolesta on kyse.... mulla tuo ulosanti toisinaan on hieman epäselvää!

Petri:
Väännä mulle rautalangasta :roll:
Siis saunassa alumiinipaperi on lämmön vuoksi, mutta meinaat, ettei siitä ole hyötyä muissa seinissä?
Ettei nää mun omat rakennusexpertit viilaa mua linssiin näissä asioissa....
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Alumiinipaperia käytetään saunassa höyrynsulkuna alumiinin lämmönkeston vuoksi verrattuna tavalliseen höyrynsulkumuoviin...käsittääkseni.

Saunassahan jopa 100 celciusta ylittyy...käsittääkseni,no ei minun
saunassa...ja tämä on varma tieto.
Toki alumiinipaperin luulisi sopivan muihinkin seiniin mutta lienee
kalliimpaa muin tavanomainen muovi...käsittääkseni.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Seinässä jonka toinen puoli on kylmemmässä kuin toinen ei saisi olla höyrynsulkuja päällekkäin. Muuten tulee ns. pussirakenne. Eli jos sitä ekaa muovia ei ole otettu pois ja eristeen määrä sen takana on väh. 2/3 osaa koko seinän eristemäärästä niin sen vanhan muovin voi jättää sinne ja tehdä uudet kerrokset ilman höyrynsulkua sen päälle.
Jos taas talossa on pururunko esim. kakkosnelosella ja se lisäeristetään sisäpuolelta mineraalivillalla (50mm) niin höyrynsulku pitää olla heti sen levyn takana koska purun lämmön eristävyys ei vastaa villaa joten tuo 2/3 ei täyty.

Höyrynsulkuna kannattaa käyttää tarkoitusta varten tehtyä värjättyä uv-vahvistettu muovikalvoa. Ei siis rakennusmuoveja. Alumiini paperiakin voi käyttää ja mahdollisesti tervapaperia. Alumiinipaperia siis käytetään yleensä saunassa lämmönkeston vuoksi ja joskus sitä on käytetty sisäseinissäkin lämpösäteilyn huoneeseen takaisin heijastamis ominaisuuksien vuoksi ja pienemmän lämmityslaskun toivossa.
Sen asennus vaan on hankalampaa (repeää)ja tuo heijastushyöty lienee teoreettinen.

Höyrynsulussa ei saisi olla hallittsemattomia reikiä ollenkaan. Kansantarinoissa on takavuosina korjattu pullotalo ilmiötä väärin menetelmin asentamalla kalvo "epätiiviisti". Ajatus on väärä koska ilmanvaihdolla ehkäistään pullotalo ongelmaa. Kalvo pitää olla aina tiivis eli kaikki läpiviennit jne. pitää tiivistää huolellisesti. Muuten diffuusio kohdistuu pistemäisenä juuri niihin kohtiin ja mahdollisesti aiheuttaa ongelmia.
shit happens
Petri
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri »

mira kirjoitti:Petri:
Väännä mulle rautalangasta ...
Limes kirjoitti:Toki alumiinipaperin luulisi sopivan muihinkin seiniin mutta lienee
kalliimpaa muin tavanomainen muovi...käsittääkseni.
jope kirjoitti:Höyrynsulkuna kannattaa käyttää tarkoitusta varten tehtyä värjättyä uv-vahvistettu muovikalvoa. Ei siis rakennusmuoveja. Alumiini paperiakin voi käyttää ja mahdollisesti tervapaperia. Alumiinipaperia siis käytetään yleensä saunassa lämmönkeston vuoksi ja joskus sitä on käytetty sisäseinissäkin lämpösäteilyn huoneeseen takaisin heijastamisominaisuuksien vuoksi ja pienemmän lämmityslaskun toivossa.
Sen asennus vaan on hankalampaa (repeää)ja tuo heijastushyöty lienee teoreettinen.
Kaipa se tuossa jo tuli ... samaa mieltä Jopen kanssa hyödyn kyseenalaisuudesta.
mira kirjoitti:Ettei nää mun omat rakennusexpertit viilaa mua linssiin näissä asioissa....
Huoleti vain, Vaikka tehtäisiin alumiinipaperilla, Suurta Huijausta tuskin tuossa tapahtuu ...

Oliko tuosta vanhan rakenteen tuplamuovipussituksesta muuten tullut mitään vauriota ?
Viimeksi muokannut Petri, To Elo 09, 2007 10:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kamala mörskä - miks ne tollasen osti - hirvee urakkaPetri Leskinen
HoppuHanna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HoppuHanna »

Ota ne muovit pois kokonaan ja vaihda kivivilla selluvillaan tai pellavaeristeeseen ja laita voimapaperi tuulensuojaksi niin tulee oikeasti terve rakenne. Ei siinä mitään muoveja tarvitse.
mira
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksista.

Suurta huijausta ei tosiaan onneksi taida tapahtua :-D

Vanhat muovit on siis kaikki poistettu, ja villa asennettu laudan päälle. Siihen sitten olen laittamassa alumiinipaperin ja levyn.

Syy materiaalivalintoihin on sellainen dilemma, että 1000 euroa palkkaa kuussa miinus rintsikan lainalyhennys ja laskut on yhtäkuin jäljelle jäävä rakennusbudjetti. :oops:

Siispä kaverin rakennusprojektista ylijäämät tulevat käyttöön.
Jos rahalla korjaisin/saisin remonttilainaa, haettaisiin kaupasta niitä "oikeanlaisia" materiaaleja joiden kannalla muuten olen.

Tästä "ilman budjettia rakentamisesta" voisi muuten laittaa topicin pystyyn, olisi kiva kuulla miten muut hankkivat edukkaasti tarvikkeita.
Itse olen ostanut jo jemmaan vähän käytetyn lämminvesivaraajan, tiskipöytälevyn, vesipumpun jne.
Kaverilta hain pihasaunan lattiaan riittävät ylijäämälaatat ilmaiseksi, kaatopaikalle olisivat menneet :-)
mira
Jäsen
Jäsen

Petri: Vahinkoa muoveista ei ollut tullut, mutta talo on ollut kylmiltään, liekö vaikuttanut asiaan.
Vastaa Viestiin