Pohdintaa

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
cookie
Uusi jäsen

Pohdintaa

Viesti Kirjoittaja cookie »

Hei!

Meillä on harkinnassa 50-luvun rintamamiestalo. Arvioikaa vähän tulevia kustannuksia, kuin myös niitä kustannuksia joita taloon on JO mennyt. Eli viime vuonna tehty ainakin:

-salaojat
-ulkomaalaus
-keskikerrokseen (k, oh, mh) melkein kaikki, lattiat, seinät, katot, wc
-uudet sähköt vedetty (myös yläkertaan, joka siis nyt täysin avointa tilaa, ei tehty mitään muuta.)
-uudet putket

Mitä nämä ovat noin SUURINPIIRTEIN tulleet maksamaan? Eikö nää ole kuitenkin aika isoja juttuja, ja ne on jo tehty?!

Meille jäisi:

-Katto (5000e-10 000e??)
-Kellarikerrokseen kaikki uusiksi, sauna ja pesutilat, takkahuone..nyt siis tila pelkkää betonia, sauna ja suihku on, muuten alkuperäiskunnossa. Hinta-arvio?
-Yläkerta kokonaan. Tällä ei kiire. Hinta-arvio?
-Autotalli

Kiitos jos joku viitsii vastailla, pohtia ja AUTTAA ehkä-tulevia-rintamamiestalon-omistajia :-D
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ioxio »

Näitä on aina todella vaikea arvioida. Esim. onko edellinen jeppe tehnyt hommat itse vai onko remontit teetetty jollain tekijällä? Kuinka isosta yläkerrasta on kysymys? Mitä lattia/seinämateriaaleja käytetty? Kuinka paljon putkia vaihdettavana? Millaisia materiaaleja tarkoitus käyttää pesutiloissa? Kuinka iso autotalli ja onko siinä varastoja, lämmitystä jne jne jne.. Tätä voi arvailla loputtomiin ja niihin saa menemään niin paljon rahaa kuin vain haluaa.

Näitä arvioita minäkin kaipailin neuroottisesti rintsikan ostettuamme, mutta totuus on että karkeakin arvioi mennä aivan seinille. Jos varannot riittävät nippanappa talon hankkimiseen, niin kannattaa vielä harkita, mutta jos hinnan jälkeen jää vielä hieman varaa, on malttavainen, täynnä intoa ja valmiina käyttämään suurimman osan vapaa-ajasta remontointiin niin eiku vaa...

Tärkeintä on kärsivällisyys.Talossa pitää aluksi asua ja "kuunnella" taloa. Harkita ja suunnitella, harkita uudelleen ja vielä suunnitella. Itse tein sen virheen, että taloon muutettuamme aloin heti lähes neuroottisen remppaamisen. Nyt miettiessä jotkut ratkaisuistani olisi kannattanu miettiä hieman huolellisemmin vaikka mitään suoranaisia virheitä ei ole tullu tehtyä.

Ei kannata vetää meininkiä liian tiukalle niin rahallisesti kuin fyysisestikkään. Itse käyn töissä ja teen remonttia resurssien mukaan. Saatan tehdä vähän tiukemman rupeaman ja sitten "huilailen" ja kartutan kassaa. On nimittäin tärkeää välillä tehdä jotain ihan muutakin. Se pitää innon yllä ja mielen skarppina. Toistaiseksi omat kulumme ovat olleet paljon vähemmän kuin alunperin kuvittelin. (toisaalta remontti ei ole vielä "valmiskaan". :-) ) Syynä lähinnä se, että kaikki on tullut tehtyä itse ja mitä en ole osannut - olen opetellut. (Tosin on muistettava, että talossa on myös paljon juttuja jotka kannattaa jättää suorilla ammattimiehille)
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Kannattaa käyttää hakua koska aiheesta on keskusteltu paljon.Yhdestä ketjusta et välttämättä saa vastausta kaikkiin kysymyksiin mutta useamman ketjun lukemalla saat jo paremmin suuntaa.

Sanoisin että peruskorjaukselle kannattaa laskea vähintään 500 eur/neliö.Tuonkin alle pääsee jos tekee kaiken itse ja on hyvät suhteet materiaalien hankintaan.Meillä esimerkiksi peruskorjaus on maksanut noin 350 eur/neliö.
Paljon riippuu vaatimustasosta ja mukavuuden halusta.

Tuohon kellarihommaan sen verran että suosittelen tutustumaan palstalla käytyihin kellarikeskusteluihin(joita on paljon!) jotta ei tule tehtyä sutta ja sekundaa.Kannattaa selvittää onko salaojituksen yhteydessä asennettu patolevyt vai kenties jotain muuta.Se mitä kellarinseinän ulkopuolella on tehty sanelee aika pitkälti sen mitä sisäpuolelle voi tehdä.Ja vaikka kuinka olisi ammattilaisia tekemässä niin siltikin kannattaa itse perehtyä aiheeseen.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
cookie
Uusi jäsen

Hmm..

Tiedän, että arviointi on vaikeaa, mutta nimenomaan kaipaankin suuntaa-antavia ARVIOITA.. :-)

Keskikerros on laminaattia ja tapettia, kuten sanottu, sinne ei tällä hetkellä tarvitsisi tehdä mitään.

Kellariin pitää tehdä KAIKKI, koska se on tällähetkellä "betonibunkkeri". Viemäriputket uusittu, noin metri vanhaa jäljellä. Suihku siis on, eli vesi tulee. Materiaalina varmaan tarkoitus käyttää kaakelia melko pitkälle.

Yläkerta pitää tehdä "alusta asti" eli eristää kaikki yms. ensin.

Valmisautotallien hintoja olenkin katsellut.

Osa tehdään itse (mitä pystytään/ osataan/ opetellaan), suurimmat ammattimies.
Eniten kaipaan arviota nimenomaan tuohon kellariin ja pesutiloihin, koska ne tehdään ennenkuin edes muuttaisimme taloon;
Mikä sen tekemisessä maksaa eniten?
Mitä voisi itse tehdä ja näinollen säästää?
Seiniin pitää laittaa varmaan eristys (mikä?), entä katto? Lattiaan vesieritys ja lattialämmitys..sitten tulee laatta, joissa hintahaitari tietty valtava. Sanotaan että keskihintaista varmaan laitetaan, ei mitään marmoria muttei kaikkein halvintakaan.
Kellariin olisi tarkotus laittaa myös jonkinnäköinen kodinhoitotila (pesukone, wc-pytty, ehkä lavuaari, pyykin kuivatus..)
Sellasia :razz:
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kellarin tekoon kannattaa käyttää hakua, se on suosituin aihe täällä.

Hommaan vaikuttaa ulkopuolen rakenne aika paljon. Lisäksi maaperä jne.

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... t=kellarin

Tuossa nyt aluksi.

Kohta voin hakea juttuja tuosta vintistä, mutta ensin pitää syödä.
cookie
Uusi jäsen

Kiitos..

Kiitos linkeistä..ne vaan melkeinpä käsittelevät remontointia aika yksityiskohtaisesti, mutta hinnoista ei juurikaan puhuta. Ei tässä muuta, mutta kun pitäisi osata hiukan laskea mitä talosta voimme tarjota ja kuinka paljon pitäisi ottaa lainaa (näin aluksi ainakin) jotta remonttiinkin riittää rahaa.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kellari siis pesuhuone ja sauna ja muihin tiloihin pinnat. ~20000e
Yläkerta ~500e/m2

Nuo nyt ovat villejä veikkauksia. Vaikuttaa niin paljon materiaalit, toteutustapa ja kuka tekee.
Vastaa Viestiin