Sadevesiviemäri ajoluiskaan?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Anak
Jäsen
Jäsen

Sadevesiviemäri ajoluiskaan?

Viesti Kirjoittaja Anak »

Tervehdys!

Kellariin menevää luiskaa on tarkoitus rempata ennen talven tuloa. Luiska on aika kapea (~140cm), eli autotallia ei kellarissa ole. Mutta jotta vedet ei tule sisään, tuohon luiskan taitekohtaan olisi tarkoitus laittaa jokin sadekaivo koko luiskan leveydeltä. Keneltä valmistajalta mahtaisi löytyä kyseisen tyyppisiä kaivoja, eli leveys on tuo n.140cm. Jos vaikka löytyisi netistä piirustuksia tai mitto niin mukava olis. Ja jos löytyy niin mitähän hintaluokkaa toi kaivo voisi olla?

Vai onko hyviä vinkkejä miten tuossa sadevedet saisi ohjattua pois, kävi mielessä jos itse siihen valaa pienen "lokeron" tai "vallihaudan", siitä putki imeytykseen ja lokeron päälle hankkii sopivan kokoisen ritilän.. Mutta valmis kaivo olisi tietenkin siistimpi.

-Antti
Anak
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anak »

No vastaanpa tässä itselleni, jos jollakin sattuu olemaan sama tarve. :) Bauhausista löytyi 1m ja 50cm pätkissä tuollaista kourua, jonka päällä on tukeva ritilä. 1m pätkä maksoi n. 15 euroa, eli eipä ollut kallista. Pätkiä voi sitten yhdistellä jotta saa tarpeeksi pitkän sadevesiviemärin.

-Antti
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

Minullapas onkin betonivalettua, katettua, seisomakorkuista vallihautaa neljä metriä. Tilaa on reippaasti ja sisällä tosiaan on kuin isommassakin korsussa. Sinne menee kallion sisään kahdet rappuset, ja kattoon satava vesi johtuu pois soran läpitte rakenteen ali. Tämä viritelmä on kuulemma 1. maailmansodan aikoihin kiinalaisten pakkotyöläisten tekemä, ja vieläkin ihan hyväkuntoinen tila.

Sisällä on kuivaa, ja sitä tilaa voisi ihan hyvin käyttää jonkinlaisena kylmävarastona. Maakellarien aatelia, sanon minä. Ampuma-aukotkin naapuriin päin! 8)

Olen pohdiskellut, että miten estäisin veden ja lumen menon rappusia pitkin sisälle tilaan. Siis rappuset laskeutuvat suoraan kallion sisään, ja aiempi ovi on ollut lähes vaakasuorassa.
Vastaa Viestiin