puukeskuslämmityksestä

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
seppja
Jäsen
Jäsen

puukeskuslämmityksestä

Viesti Kirjoittaja seppja »

tarkotuksenamme olis siirtyä suorasta sähköstä/puulämmityksestä tollaseen keskus lämmityshommaan.
onko tälläsen järjestelmän omistajilla positiivista vai negatiivista mielipidettä systeemistä?
kattilan ja varaajan hinnat onkin jo tiedossa mut mitä kaikki muu maksaa? ihan siis toi putkikin jo metrihinnalla?
onkos kukaan laittanut lattialämmityksenä kulkemaan? mitä maksoi?
Kidov
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kidov »

Omat kokemukseni talon lämmittämisestä puulla ovat tähän asti positiivisia. Kellarrissa on arimax 35 kattila ja 2000 litran varaaja. Lämmitettäviä neliöitä 60-luvulla rakennetussa rintamamiestalossame on noin 100. (vain keskikerros asuinkäytössä)

Lämmittäminen on vaivatonta, jos polttopuut on valmiina. Sytykkeet arinan päälle ja 160 litran pesä täyteen puita. Sytytysvaiheessa valvon siihen asti, että savukaasut nousevat reilu 300 asteeseen ja sen jälkeen suljen "sytytys-pellin". Tämän jälkeen jätän kattilan itsekseen palamaan ja latauspumppuakin käyttelen kellokytkimellä. Kattila lämmittää varaajan noin 40:stä asteesta 80:een asteeseen täydellä pesällisellä jäte-hirrestä pätkityillä palasilla. Keleistä riippuen tämän talven aikana olen lämmittänyt välillä joka toinen päivä mutta useinmiten päivittäin.

Meidän lämpöremonttimme tuli maksamaan 15 tuhatta euroa, mutta siihen sisältyy myös uudet patterit ja melkoisesti muutakin putkityötä. Itse työn osuus remontista oli noin 2500 euroa.
Energiatohtori
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Energiatohtori »

Samanlainen on itselläkin, Arimax 35 ja 2500 litran varaaja. Talossa neliöitä tuplasti verrattuna edelliseen. Tuo 2500 litran varaaja on hieman liian pieni tähän tölliin.

Kellokytkimellä en kyllä itse käyttäisi latauspumppua, kattilatermari on parempi.

Puulämmityksen yhteyteen suosittelisin aurinkokeräimiä. Sillä säästää kesän puuruljanssissa jonkin verran. Tämä siis mikäli tontti ja talo soveltuu tarkoitukseen.

Olen itse ollut tyytyväinen, lämmittämisessä ei ole iso homma. Työläämpää on huonoselkäiselle puiden tekeminen.

Antti
"Mutta kun on niin mukavaa käydä aamup*****lla pelkät kalsarit jalassa!" Sukulaismies 36 asteisessa kylpyhuoneessa, kommentoituani että sen lattialämmitys maksaa 800e vuodessa.

Vettä säästävät suihkut ja poresuuttimet, sekä energiatehokkaat led-valot.
Koera
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Koera »

Meillä Jämä puu 141 ja 1150 litran varaaja, alakerran lattialämmitys suoraan varaajasta omalla suntilla. Molempia suntteja käyttää moottorit, joita ohjaa Ouman EH203. Varaaja sais olla ainaskin tuplat, mutta ei tonne isompi sovi.
Hyvä peli
Edit: Missäs asteessa muut ootte pitäny tota kattilatermostaattia?
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Kyllä noita lattialämmityksiä on laiteltu usemmassa osassa kahteen kerrokseen yhteensä 12+15+7m2. Yhtä lukuunottamatta putket on "jätettä" asentajalta. 90e maksoin tuosta 15m2 tarkoitetusta putkesta. Jakotukkien arvo on n. 300e (2 settiä). Kun kaikki on tehty itse, niin putkiosien hinta on tuossa. Kiertovesipumppu maksaa n. 120e. Lattialämmitys tulee itse asentaen radiaattoreita paljon edullisemmaksi, mutta hommaa on tehtävä sikapaljon jos lattiaa ei voi korottaa 30mm.

Patterilämmityspukien uusintaa varten ostin 120m/120e lämmityspexiä KePöstä. En ole ehtinyt vielä aloittaa asennusta.

Yleisesti ottaen on selvinnyt, että lämmityspexin optimaalinen käyttölämpö on alle 50 astetta, jolloin diffuusio suojatun pexin pitäisi kestää yli 50v. Tuo lämpötavoite merkitsee käytännössä isompia ja useampi levyisiä pattereita.

Meillä mitoitus on n. 1,6kW/10m2. Optimaalisilla arvoilla patterikapasiteetti pitäisi yli tuplata.

Tällaisessa hankkeessa rauta on kallein elementti, joten jos haluaa säästää niin käy noutamassa jostain purkukattilan ja purkuradiaattoreita (suoraan purkajalta). Useinmiten itse purkaen ei maksa mitään ja saa vielä putket kaupan päälle.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

maanma kirjoitti:Kyllä noita lattialämmityksiä on laiteltu usemmassa osassa kahteen kerrokseen yhteensä 12+15+7m2. Yhtä lukuunottamatta putket on "jätettä" asentajalta. 90e maksoin tuosta 15m2 tarkoitetusta putkesta. Jakotukkien arvo on n. 300e (2 settiä). Kun kaikki on tehty itse, niin putkiosien hinta on tuossa. Kiertovesipumppu maksaa n. 120e. Lattialämmitys tulee itse asentaen radiaattoreita paljon edullisemmaksi, mutta hommaa on tehtävä sikapaljon jos lattiaa ei voi korottaa 30mm.
Onko se uusi valu/tasoite kovin hankala tehdä itse, jos vaan tekee vanhan päälle? Aina kuulee juttua kuinka hankalaa on lattian liippaaminen(?) :-)

Kuinka paljon sitä betonia/tasoitetta/mitä sitten laitoitkaan menee per m2 (esimerkiksi) ja minkälaisia kustannuksia tuosta betonista on odotettavissa? Sekoititko itse vai tuliko betoniauto paikalle?

Meille tarjottiin ratkaisuksi kuitubetonia koska sillä saa just tuommoisen ohuemman valun, jolla ei huonekorkeus kauheasti nouse. Liekö samaa tavaraa kuin "plaano" josta ei googlellakaan meinaa löytyä mitään asialista infoa, ainakaan hinnasta. :-D
seppja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja seppja »

itse olis tarkotus yrittää kaikki laitella. ja putki mies saa arvioida työn tuloksen :)
käytettynä kun löytäs pattereita, ois hyvä ja sit jos joku suht hyväkuntoinen varaaja ja kattila löytys kans.
ei vaan oikeen tunnu löytyvän...
mehtää on mistä puuta saadaan ilmatteeks kun vaan ite tekee ja vieläpä koivia, joten tämä puulämmitys ei hirveesti rahaa vaadi, toisin kun nykyinen sähkö :mad:
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Ketsuppitahra kirjoitti:Kuinka paljon sitä betonia/tasoitetta/mitä sitten laitoitkaan menee per m2 (esimerkiksi)
Tämä on helppoa matematiikkaa. Metri kertaa metri on m2. Metri kertaa metri kertaa metri on m3.

Neliön (1m2) alalle laitetaan metrin (1m) kerros, menee tavaraa kuution (1m3) per neliö (1m2). Jos laittaa vain kymmenen sentin kerroksen, niin sitten menee 100 litraa (0,1m3) per neliö (1m2). Ja niin edelleen.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Ketsuppitahra kirjoitti:Onko se uusi valu/tasoite kovin hankala tehdä itse, jos vaan tekee vanhan päälle? Aina kuulee juttua kuinka hankalaa on lattian liippaaminen(?) :-)

Kuinka paljon sitä betonia/tasoitetta/mitä sitten laitoitkaan menee per m2 (esimerkiksi) ja minkälaisia kustannuksia tuosta betonista on odotettavissa? Sekoititko itse vai tuliko betoniauto paikalle?
Suoran ja tasaisen lattiapinnan tekeminen on vaikeaa. Tasainen pitää olla jos päälle tulee muovimatto. Laatan kanssa pohjan ei tarvitse olla pilkulleen tasainen.

Valettavan Lattian paksuus vaikuttaa eniten betonin kulutukseen. Jos tehdään esim. 15m2 8cm lattiaa niin betonia menee 15 * 0,08m + 0,5kuutiota pumppuauton letkuihin. normaalit kaadot ei juuri vaikuta määrään, mutta 0,5m3 on aina hyvä varata ylimääräistä tilaukseen. Tästä ylimäärästä sitten valetaan pihalaattoja, jos jää yli (kehikon pitää olla valmiina). Pumppuautotoimitus minulle 2m3 maksoi vajaa 400e.

Vaan oliko aikomuksesi valaa vanhan ehkä eristämättömän lattian päälle?

Samalla kertaa kannattaa tehdä mahd. monta valua. Esim. pihaportin poikkirunko ja pilaripaikat.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

maanma kirjoitti: Suoran ja tasaisen lattiapinnan tekeminen on vaikeaa. Tasainen pitää olla jos päälle tulee muovimatto. Laatan kanssa pohjan ei tarvitse olla pilkulleen tasainen.

Valettavan Lattian paksuus vaikuttaa eniten betonin kulutukseen. Jos tehdään esim. 15m2 8cm lattiaa niin betonia menee 15 * 0,08m + 0,5kuutiota pumppuauton letkuihin. normaalit kaadot ei juuri vaikuta määrään, mutta 0,5m3 on aina hyvä varata ylimääräistä tilaukseen. Tästä ylimäärästä sitten valetaan pihalaattoja, jos jää yli (kehikon pitää olla valmiina). Pumppuautotoimitus minulle 2m3 maksoi vajaa 400e.

Vaan oliko aikomuksesi valaa vanhan ehkä eristämättömän lattian päälle?
Jep. Tai siis väliin 3cm uretaani, ja päälle lattialämitysputket ja muutaman (3-4?) sentin kuitubetoni. Tämmöinen on siis suunnitelma. Mietin vaan, että pystyisikö tuota määrää sekoittelemaan "käsin" tai betonimyllyssä? Vai onko ihan mahoton tehtävä. Kaikenkaikkiaan olisi valettavaa alakerrassa n. 40-45m2, jonka käsin tehdessä voisi tietenkin tehdä osissa oman aikataulun mukaan...

Epoksia ajateltiin päällysteeksi, vaan se taitaa vaatia myös aika sileää pintaa :roll:

Nyt siellä kellarin lattiassa on joku maalipinta, on pysynyt ihmeen hyvänä viimeiset 40 vuotta.
maanma kirjoitti: Samalla kertaa kannattaa tehdä mahd. monta valua. Esim. pihaportin poikkirunko ja pilaripaikat.
Näin olen käsittänyt, että eniten maksaa se pumppuauton paikalle tulo, ei niinkään se itse betoni.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Hep kirjoitti:
Ketsuppitahra kirjoitti:Kuinka paljon sitä betonia/tasoitetta/mitä sitten laitoitkaan menee per m2 (esimerkiksi)
Tämä on helppoa matematiikkaa. Metri kertaa metri on m2. Metri kertaa metri kertaa metri on m3.

Neliön (1m2) alalle laitetaan metrin (1m) kerros, menee tavaraa kuution (1m3) per neliö (1m2). Jos laittaa vain kymmenen sentin kerroksen, niin sitten menee 100 litraa (0,1m3) per neliö (1m2). Ja niin edelleen.
Kiitos Hep, tietenkin tuo on iisi laskelma :-D
*tuntee itsensä tyhmäksi*
:-D :-D
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Onko pohjakerroksen llattia maata vasten? Vai rossi?

En voi suositella pohjasta pintaan savi-hiekka + betoni + 3cm urtsi + 3cm betoni kokonaisuuden toteuttamista, koska alusmaa alkaa lämmetä tuosta ja tunkea kosteutta seinille oikein urakalla.

Toinen juttu mikä 3cm valussa on haaste niin kiertovesiputkien kiinnitys. Ensin pitää saada urat tai muu kiinnitys missä putki pysyy noin matalana. Tietysti tähän on sellaisia putkiura alumiinilevyjä joissa on 1cm styroksi alla. Hinta on hyvin hunajainen n. 40e/kpl.

No itse laitoin keskikerroksen lattiaan 3cm FFoamin ruodeväleihin. Tuohon uretaanilla gyproc suikaleet. Varsinaiset mutkaputket kuumaliimalla kiinni gyproc suikaleiden väliin. Päälle oikaisuvalu ja lattia gyproc. Homma on erittäin monivaiheinen ja hidas.
Sähköputkikannakeet joihin putken voi napsauttaa voisivat pysyä urtsissa kiinni uretaanilla. Niitä vaan menee helposti toista sataa/ 10m2.

Paksummassa valussa putki kiinnitetään nippusiteillä korotettuun raudoitukseen. Tämä on helppoa ja varsin nopeaa toteuttaa.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

maanma kirjoitti:Onko pohjakerroksen llattia maata vasten? Vai rossi?

En voi suositella pohjasta pintaan savi-hiekka + betoni + 3cm urtsi + 3cm betoni kokonaisuuden toteuttamista, koska alusmaa alkaa lämmetä tuosta ja tunkea kosteutta seinille oikein urakalla.
Oikein kunnon kellari meillä on, ilmeisesti kyllä ihan savikuoppaan suoraan valettu :shock:

Meidän raksavalvoja joka on erikoistunut myös näihin vanhojen remppoihin, sanoi että voi tehdä ilmankin urtsia mutta että hän kyllä laittais sen 3cm. Mitään ongelmia se ei nähnyt siinä kosteuden suhteen. Tosin eipä se välttämättä mitään mistään tiedä. KÄvi kuitenkin paikanpäällä katsomassa ja tutkimassa, joten ei se ihan hatusta sitä keksinyt kuitenkaan.
maanma kirjoitti: Toinen juttu mikä 3cm valussa on haaste niin kiertovesiputkien kiinnitys.
Uskon joo. No, ehkä 3cm on vähän ylioptimistinen tavoite :wink:

Nereuksella on tällainen systeemi: http://www.nereus.fi/index.php?90
Vastaa Viestiin