Yläpohja ei ole ollenkaan haastava paikka mitata kosteutta. Ohutkalvo anturit toimivat siten että hakeutuvat tasapainoon ympäristönsä kanssa ja tämä tasapaino siis edustaa kosteutta anturin sijoituspaikassa.
Jos yläpohjan tuuletus toimii tarkoittaa sekin myös sitä että yläpohjan materiaalitkin hakeutuvat tasapainoon (eli kuivuvat) ympäristönsä kanssa ja edelleen johonkin paikkaan sijoitettu anturi edustaa ko. paikassa vallitsevaa kosteutta.
Päinvastoin jos yläpohjaan pääsee vettä tai on todella kosteata (tuuletus ei toimi), niin yläpohja siellä olevine antureineen jälleen hakeutuu tasapainoon vallitsevan ympäristön kanssa eli kastuu. Katon vuotaessa täytyy tietenkin huomata itse vuoto, mutta eihän katon vuotoja ole järkeä kosteusantureilla ilmaista. Katto tietenkin pitää lähtökohtaisesti olla kunnossa.
Jos on tee se itse miehen vikaa, niin antureita saa halvalla. Itse olen asetellut niitä vähän sinne tänne. Nämä ovat kapasitiivisia ja vähän hankalammin luettavissa, mutta osassa on piirin sisällä elektroniikkaa ja vaikka paristojännitteen avulla ilmaisevat kosteuden jännitteenä ulostulossaan (joka on helposti yleismittarilla luettavissa):
http://content.honeywell.com/sensing/pr ... ymoisture/
kosteuden mittaaminen on haastavaa todella kuumissa lämpötiloissa ja/tai matalassa paineessa, mutta yläpohjassa se ei sitä ole jos tuntee suurinpiirtein fysiikan ilmiöiden takana.