Ovenkarmin rakennusohje

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Ovenkarmin rakennusohje

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Värkkäsin kylppärinoveen karmin ja tuli mieleen että se voisi ihmisiä kiinnostaa. Sama juttu löytyy mun blogista, http://www.sihistin.fi/puutyot/karmi.html

Näin teet ovenkarmin alusta loppuun asti.

Helpoimmalla karminteossa toki pääsee, jos käyttää valmiiksi höylättyä karmilautaa sahalta. Tässä on kuitenkin pari merkittävää ongelmaa: vanhat ovet eivät ole vakiopaksuisia, joten kynte ei välttämättä satu oikein. Toisekseen puutavaraliikkeen karmilauta on höylätty pyöreäkulmaiseksi, ja tämä näyttää tökeröltä vanhassa talossa. Eikäpä vanhan talon paksuihin seiniin löydy kamilautaa sahalta muutenkaan. Tässä siis pikaohjeet karmintekoon alusta asti, sovella itse käyttämäsi menetelmän mukaan.

Nykyisin käytetään yleisesti kierrätysovia vanhojen talojen entisöinnissä, ja ongelmaksi muodostuu usein se ettei karmeja ole viitsitty purkaa mukaan. Näitä neuvoja soveltamalla saa rakennettua vanhan peilioven arvolle sopivan karmin. Tässä näytetyt työmenetelmät ovat niitä perinteisimpiä, mutta samaa ideaa soveltaen saa sirkkelillä ja konehöylälläkin kelvollisen karmin. Älä siis lue liian syvä ryppy otsalla, ei ole välttämätöntä höylätä kyntteitä käsin, jos ne saa tehtyä sirkkelillä. Sirkkelikyntteessä vaan pakkaa näkymään terän jäljet, joten sirkkelilläkin tehty kynte kaunistuu huikeasti kun sen siistii simssihöylällä.

Otetaan riittävän leveä mäntylankku kunnollista sydänpuuta ja kavennetaan siitä aihio. Tässä tapauksessa ovi tuli ohueen väliseinään, jolloin samasta 200 mm lankusta sai molemmat karmipuut. Tehdään höylätavara perinteiseen tapaan ensin rouhintahöylällä ja sitten penkki- ja pitkähöylällä.

Kuva Kuva
Kuva Kuva

Kynte höylätään penkkisimssillä. Siinä ei ole kiinteitä ohjureita, ohjaimena toimii vain suorareunainen rima jonka sivu ohjaa höylää. Kyntteen syvyys merkitään karmipuun kylkeen suuntaispiirtimellä.

Itse höyläys tapahtuu hiukan eri tavalla kuin normaali pinnan höylääminen. Sen sijaan että höylää työnneltäisin käsivoimin, käsivarret tuetaan vartaloon kiinni ja käytännössä kävellään karmilautaa päästä päähän. Tällä tavoin kädet eivät väsy ja kerralla voi ottaa hyvin vahvaa lastua. Lastuja tulee jonkin verran, säästä ne uunin sytykkeiksi tai joulupaketin fylliksi. Omalta kohdaltani niitä tulee paljonlaisesti, niin että lähinnä pakkaavat menemään kakluunin sytykkeiksi.

Kuva Kuva
Kuva

Seuraavaksi taltataan nurkkaliitokset. Modernien ovien kanssa näkyy että nurkasta otetaan vain pieni kulma pois ja kootaan karmi liimalla ja parilla ruuvilla. Tätä ei todellakaan kannata käyttää perinteisten raskaiden peiliovien kanssa, koska nurkka ei kestä pitkään. Peiliovi painaa moninkertaisesti pahvioviin verrattuna, joten ei kannata urheilla asialla. Kaikkiin peiliovien karmeihin pitäisi tehdä jonkinlainen sormiliitos vähintään kolmella sormella, jotta nurkka kestää. Tässä tapauksessa tein ylänurkan neljällä sormella, vaikka liitoksesta tuli vähän ahdas. Toisaalta kyntteen sai sovitettua nätisti sormien puoleen väliin.

Liitokset merkitään ensin pareittain, merkitään poistettavat osat molempiin puoliin ja sahataan auki viivan hukkapuolelta. Suurin osa hukkapuusta poistetaan joko järeällä reikätaltalla tai poraamalla. Viimeistely hoidetaan veistämällä hyvin terävällä viimeistelytaltalla.

Kuva Kuva
Kuva

Nurkkaliitoksia tehdessä pitää tietysti päättää käyntiväli, eli rako joka syntyy karmin ja oven väliin. Käyntiväli on oville usein 3 mm, eli oven ja karmin väliin pitää jäädä ympäriinsä 3 mm rako. Yleisesti ottaen on parempi jos et maalaa ovea ennen karmin asennusta, koska oven sovittaminen höyläämällä on sillä tavoin helpompaa. Jos ovi ei ole maalattu, niin tee käyntivälistä mieluummin aavistuksen verran ahdas ja sovita ovi sitten kohdalleen.

Koska kyseessä oli kylppärin ovi, kynnyksestä tuli tarkoituksella vähän horisko. Kynnyksen väliin jää suljettunakin vähintään puolentoista sentin rako, jotta kylpyhuoneeseen tulee korvausilmaa. Omituisen muodon takia oli kuitenkin viksumpaa jakaa liitos vain kolmeen sormeen, jolloin pystypuun alapäähän tuli vähän monimutkaisempi loveus. Viimeisessä kuvassa näkyy vielä yksi keino hukkapuun poistoon liitoksesta: ylimääräisen voi sahata pois ohutteräisellä lehti- tai kaarisahalla. Tässä tapauksessa syy sahaukseen oli se että lämpökoivu sälööntyy helposti ja reikätaltalla hakkaaminen olisi voinut särkeä kynnyksen.

Kuva Kuva

Karmin kokoaminen on helpointa lattialla, tai tietysti riittävän isolla pöydällä jos sellainen on tarjolla. Myönnytyksenä modernille ajalle nurkkiin kannattaa porata reiät ja upotukset pitkille ruuveille molempiin suuntaan. Jos sormet ovat kapeita, niin reunimmaisiin sormiin ei kannata laittaa ruuveja halkeamisvaaran vuoksi. Liimaa en yleensä käytä tällaisissa liitoksissa, sitä ei ole ennenkään tarvittu. Liitos pysyy kuosissaan hyvillä sovitteilla, ei liimalla. Muista aina porata sekä alkureikä että upotus myös itseporaaville ruuveille, koska muuten voit halkoa sormet. Erityisesti upotus on tärkeä, tee se vaikka kymppimillin poranterällä jos et omista upotusterää.

Kuva Kuva

Viimeiseksi sitten saranoiden asennus. Helpoimmin tämä käy kun tämmäät oven juuri oikeaan paikkaan karmia ja merkkaat saranan paikan sekä oveen että karmiin yhtä aikaa. Tähän riittää ihan vain saranan korkeusaseman merkkaaminen, muuta ei tarvita. Saranoiden etäisyys nurkista on yleisen nyrkkisäännön mukaan ensimmäisten kahdeksasosien kohdalla, jos muut syyt eivät määritä paikkaa. Tässä ovessa ylä- ja alapeilien mittasuhteet ovat sellaiset, että saranat näyttävät tasapainoisilta, kun niiden keskiviivat ovat peilien keskiviivalla. Merkkaa paikka mahdollisimman ohuella viivalla, tässä on selvyyden vuoksi vähän paksu jälki.

Kuva Kuva

Saranointi käy sukkelaan: ensin piirretään saranan paikka karmiin. Saranakohta tulee merkitsemäsi viivan tasalle ja saranan paikka oven syvyyssuunnassa laitetaan silmällä. Saranan lehdessä on taite, jonka kohdalle sarana asettuu. Toisen saranan syvyyssuuntainen paikka merkitään mittaamalla tästä siten että myös syvyyssuunnassa syntyy 2 mm käyntiväli. Mitta lasketaan kyntteen pohjasta (ja kyntteen pohjaan tulevasta oven reunasta) ylöspäin.

Kuva Kuva

Sen jälkeen lyödään viivat auki mahdollisimman leveällä taltalla. Talttaa tässä vaiheessa viivojen sisäreunaa pitkin. Sen jälkeen taltataan upotuksen pohja. Tähän pitää olla terävä taltta ja hyvä käsi tai sitten pieni ”mummunhammas” eli pohjahöylä. Katso höyläartikkelista kuvat tästä. Vasta kun olet taltannut upotuksen pohjan niin talttaa varovasti upotus oikean kokoiseksi.

Ja sitten vielä muistutus: perinteiset saranat asennetaan uraruuveilla, jotka istuvat kauniisti saranan upotukseen. Jos et saa hankittua uraruuveja, niin kittaa ristiura- tai torx-ruuvit umpeen ja maalaa yli. Ovi on kuitenkin paljon auki ja saranoista loistavat modernit ruuvit tarttuvat aina vähänkään asiaa tuntevan silmään. Kittaaminen tietysti kismittää oven purkajaa, mutta onpahan siinä välissä muutama kymmenen vuotta harmoniaa ja sielunrauhaa välissä.

Kuva Kuva

Ja voilá, meillä on sopiva karmi saranoineen. Enää maalaus ja asennus. Mahdanpa laittaa kuvan karmista paikallaan kunhan se tulee asennettua.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Wau, kiitos tästä (mahtavaa että jaksoit ihan kuvien kanssa kirjoitella!) :-)
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Hyvää settiä! :-D
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Cimbe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Cimbe »

Kiitos Pekka hyvin toteutetusta ohjeesta, on juuri alkamassa karmien rakentelu vanhoille peilioville. Osui siis oikeaan paikkaan, kuten nenä päähän.

Yksi lisäkysymys mulla toki olisi: jos väliseinän paksuus on 20 cm, niin kuinka leveät karmit pitäisi rakennella? Siis toki listoilla yms ne loput, mutta mikä karmin paksuus olisi paras?

Kiitti vastauksista jo etukäteen.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Mistäs oot Pekka hommannut uraruuveja?Välillähän noita löytyy kirppareilta yms. paikoista mutta jos useampaa koko tarvitsisi ja ison määrän niin menee vaikeammaksi.Metsänkylännavetassa oon noita myös nähnyt joten täytyykin sieltä vilkaista seuraavalla kerralla ja Rakennusapteekista saa vissiin mutta se paikka on mun osalta boikotissa.
Mulla kun on tällä hetkellä kaikki saranat ovissa ja ikkunoiden sulkijat ja helat ristipäisillä niin nuo pitäisi vielä vaihtaa kunhan sopivia löytyisi tarpeeksi paljon.Huonekaluhommia varten mulla on noita jemmassa kyllä mutta ei tarpeeksi.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

http://www.balticbolt.fi/tuotteet.htm tuolla ainakin näky jotain olevan. Muuten tuo Pekan karmiohje on upea. Siinä Pekka näyttää, että muut tekee mitä osaa ja hän mitä haluaa ja tarvitsee. :razz:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Cimbe kirjoitti: Yksi lisäkysymys mulla toki olisi: jos väliseinän paksuus on 20 cm, niin kuinka leveät karmit pitäisi rakennella? Siis toki listoilla yms ne loput, mutta mikä karmin paksuus olisi paras?
Jos seinän paksuus on 20 cm, niin karmin paksuus on 20 cm, ei sitä listoilla turvoteta. Jos sahalla ei le rittävän leveää tavaraa niin sitten karmi pitää liimata parista puusta, mutta kyllä karmin paksuus on aina sama kuin seinän paksuus.

Noita ruuveja löytyy mm. Porvoon Wanhasta Rautakaupasta ( http://www.porvoonwanharautakauppa.fi/ )siellä entisellä asemalla. Toinen hyvä paikka jossa on huikea valikoima on Teräsruuvi Mannerheimintiellä, sieltä löytyy melkein mitä vain.

Pekka
pelkka
Jäsen
Jäsen

komppaan (Baltic Bolt)

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Itse olen perinyt kahdelta jo edesmenneeltä vaarilta heidän elinaikanaan keräämänsä ruuvivalikoimat... ja huomaan itsekin toisinaan hellästi pussittavani vanhoja kelpoisia ruuveja, kun niitä vanhasta mööpelistä tai rakennustavarasta puran. Sukuvika?

(Toisaalta, onhan niitä kalliimpiakin keräilyharrastuksia...)

Itse asun kohtuullisen ajomatkan päässä Baltic Boltista, tuosta mainiosta ruuvitukusta, jossa asioin jo puuseppäkoulun aikoina kymmenen vuotta sitten. En ole sen koommin muualta ruuveja ostanutkaan, sieltä kun saa ystävällisen palvelun lisäksi ruuveja ynnämuuta vaikka yksittäin. Sieltä saan silmuruuvin mallikappaleen tai ison remontin kaikki ruuvit & pultit. Ja karkkiakin on tiskillä asiakkaille. (Lätkäkarkkeja. Nam!)

Kävin siellä viimeksi toissapäivänä. BB on usein ostosmatkan kohokohta.

p.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Pekka Huhta kirjoitti:
Cimbe kirjoitti: Yksi lisäkysymys mulla toki olisi: jos väliseinän paksuus on 20 cm, niin kuinka leveät karmit pitäisi rakennella? Siis toki listoilla yms ne loput, mutta mikä karmin paksuus olisi paras?
Jos seinän paksuus on 20 cm, niin karmin paksuus on 20 cm, ei sitä listoilla turvoteta. Jos sahalla ei le rittävän leveää tavaraa niin sitten karmi pitää liimata parista puusta, mutta kyllä karmin paksuus on aina sama kuin seinän paksuus.
Esitän eroavan mielipiteen pienissä pääsiäispieruissani! :lol:

Karmin ja seinän leveys eivät välttämättä ole sama asia. Ehkä alunperin asia on näin ollut, eli 150 milliseen hirsiseinään on tehty yhtä leveät karmit. Saattaa vaan olla, että vuosikymmenten aikana on kyseiseen seinään lätkäisty halteksit molemmille puolille ja muuta vastaavaa eli periaatteessa se ei ole ongelma, että karmit ovat seinää ohuemmat. Puuttuva leveys korvataan smyygeillä eli täytelistoilla. Smyygeillä saa muutenkin leveistä oven pielistä keveämmän näköiset, jos niitä hieman porrastetaan karmin kanssa.

Jos seinä on 20 senttiä leveä, niin koittaisin saada vähintään 125 milliä leveät karmit ja täyttäisin loput sitten smyygeillä. Vanha konsti tuokin on. Helpointa tietysti olisi saada yhtä leveät karmit kuin seinäkin on, mutta en sitä koe itseistarkoitukseksi.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Oto Hascak kirjoitti: Karmin ja seinän leveys eivät välttämättä ole sama asia. Ehkä alunperin asia on näin ollut, eli 150 milliseen hirsiseinään on tehty yhtä leveät karmit. Saattaa vaan olla, että vuosikymmenten aikana on kyseiseen seinään lätkäisty halteksit molemmille puolille ja muuta vastaavaa eli periaatteessa se ei ole ongelma, että karmit ovat seinää ohuemmat. Puuttuva leveys korvataan smyygeillä eli täytelistoilla. Smyygeillä saa muutenkin leveistä oven pielistä keveämmän näköiset, jos niitä hieman porrastetaan karmin kanssa.

Jos seinä on 20 senttiä leveä, niin koittaisin saada vähintään 125 milliä leveät karmit ja täyttäisin loput sitten smyygeillä. Vanha konsti tuokin on. Helpointa tietysti olisi saada yhtä leveät karmit kuin seinäkin on, mutta en sitä koe itseistarkoitukseksi.
En mää sitä sano etteikö se noinkin kävisi, mutta... :-D

Mä lähden liikkeele nimenomaan siitä että miten joku asia on alunperin ajateltu olemaan, ei siitä että minkänäköinen siitä on sitten aikojen saatossa runneltu :wink:

Lähtökohta on, että karmi näyttää tasapainoiselta, kun kyntteen koko on noin 1/3 karmista. Eli 125 mm karmi olisi ihan jees 40-42 mm väliovelle, mutta näyttää jo vähän ahtaalta 50 mm+ paksulle raskaammalle ovelle.

Voin olla tässä asiassa väärässäkin, mutta tuossa muutama kuva todisteeksi ja oman kantani perusteeksi:

1) 47 mm paksu ovi, kynte 52 mm ja karmi 145 mm.
Kuva

2) 40 mm paksu ovi, kynte 42 mm ja karmi 145 mm. Kuitenkin niin että reunaa on kevennetty reilusti siten että viiste tulee kolmanneksen kohdalle. Tämä siis on kevennetty näyttämään 125 mm karmilta tuolla viisteellä.
Kuva

3) Oikke vaa jessuksen hiano smyygi :roll: :wink:
Kuva

Tässä kuten monessa muussakin paikassa näkyy, että ne alkuperäiset mittasuhteet on ihan oikeasti mietitty. Ei varmastikaan millään kaavalla, ainoastaan silmällä. Mulle vain ittelleni on käynyt niin haljusti että se vanhan ajan mittauhdesilmä on päässyt tarttumaan ja se on siitä kiusallinen vaiva, että jotenkin fuskattu tai jostain syystä vähän vialla oleva sattuu silmään. Pirullista on että yleensä ei edes osaa selittää että mistä se miloinkin johtuu, joku vaan on ... pielessä. :-D

Ihan epäilemättä se on tehtävissä kapeella tavaralla ja smyygilistoilla, mutta se ei ole se alkuperäinen tapa. vaikkei yhtä karmia tee kuin kaksi iltaa töiden jälkeen (ja maalaukset päälle), niin on siinä kumminkin sen verran askaretta, että on aika hullun hommaa ruveta pihtaamaan aineissa tossa kohtaa. Ja lopultakin niiden smyygilistojen tekemiseen ja sovittamiseen menee oma aikansa siihenkin, että lopultakin säästö on aika vähäinen.

Yksi mieleen tullut vinkki vielä: jos nyt ei halua välttämättä ihanitte höylätä noita lautoja (:wink:), niin tuossa voi kyllä käyttää sitä valmista pyöreäkulmaistakin lautaa, kunhan höylää sen pyöristyksen kantikkaaksi kuten tuossa kakkoskuvassa.

Pekka
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Aamulla aloitin vapaapäivää, join kaffetta, nautin kirkkaasta kevätauringosta ja luin tuota Pekan ohjetta. Kiitokset, tuli lämmin ja hieno fiilis niin kuin käsityön arvostamisesta aina.

Ja älkää nyt alkako kinata tuosta smyygeillä/ilman-jutusta, kun molemmat ootte oikeassa.
Yleensä vanhalla ajalla tehtiin karmisyvyys=seinänpaksuus, mutta ei aina - enkä ainakaan usko että Pekukaan tekee karmia vinoksi vaikka seinä hiukan heittäiskin.
Seuraavaks te tappelette siitä pitääkö sisälistat olla tuumamitoillla vai kelpaako millit...
(Ja itsekin olen sen verran pilkunviilaaja että vain uraruuveja saa käyttää näkyvissä, ja seinälaudoituksessa ei käytetä naulapyssyä.)

Toi sama suhdejuttu häiritsee silmää muuten monessa uudessa talossa: detaljit oikein mutta kokonaisuudessa jotain mikä ei vaan natsaa.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

jmattis kirjoitti: Yleensä vanhalla ajalla tehtiin karmisyvyys=seinänpaksuus, mutta ei aina - enkä ainakaan usko että Pekukaan tekee karmia vinoksi vaikka seinä hiukan heittäiskin.

Seuraavaks te tappelette siitä pitääkö sisälistat olla tuumamitoillla vai kelpaako millit...
:-D :-D

Sotaahan tässä ei saa pystyyn, vaikka pyssyllä ampuis :wink:

Mutta oleks vaan koskaan miettinyt että mistä ne maagiset puutavaran mitat on lähteneet? Kaupasta ostetaan kumminkin kakkosnelosta ja kakkoskakkosta, nykyään uusimmat ammattikoulun käyneet myyjät jo alkaa vähän suhtautua varauksella kun pyytää kolmen vartin lautaa :-D

Mä luulen että taidetaan Oton kanssa olla niin hyvin samoilla linjoilla ettei tästä sotaa saa. Tässä on enää sota siitä että tehdäänkö parasta vai täydellistä :-D

Pekka

P.s: Silmä antaa jotain mittasuhteita, mutta sikäli kun ne mitat tulee tönärillä katsottua ja räknättyä tuumiksi, niin kyllä ne on puolen millin pyöristyksellä niitä käytetyimpiä tuuman osia. En mä tuumissa rakenna, mutta se kumminkin silmällä tehtynä menee tuumamittoihin.

Kun sitä vähänkin analysoi, niin syy on se että tuumamitat toimii jako-osilla niinkuin ihmismieli. Että toi on ton kokoinen osa tosta, pannaan viiva siihen. Mittasuhteet perustuu osiin ja tuuma on ihan käypäisen kokoinen perusosa siihen.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Pari komenttia vielä noihin aiempiin:
whiski kirjoitti:http://www.balticbolt.fi/tuotteet.htm tuolla ainakin näky jotain olevan. Muuten tuo Pekan karmiohje on upea. Siinä Pekka näyttää, että muut tekee mitä osaa ja hän mitä haluaa ja tarvitsee. :razz:
Tää on väärin, ja oikein. Oikein on se kohta että mä teen sen mitä tartten. Sitä toista kohtaa vähän muokkaisin: muut tekee mitä ne osaa ja mä teen sen minkä mä haluan opetella.

Mutta vaikka ilmaus on tullut aika tutuksi, niin tuo nimenomainen variaatio on kyllä aika mieluinen :-)
pelkka kirjoitti:Itse olen perinyt kahdelta jo edesmenneeltä vaarilta heidän elinaikanaan keräämänsä ruuvivalikoimat... ja huomaan itsekin toisinaan hellästi pussittavani vanhoja kelpoisia ruuveja, kun niitä vanhasta mööpelistä tai rakennustavarasta puran. Sukuvika?
Mikään ei ole niin iso aarre kuin iso aarre. Vaimo on ihan pilkannut mua vieralle (rakkaudella) kertomalla että "se vaan istuu verstaalla ja lajittelee muttereita". No, eri perikunnista niitä oli saavitolkulla, mutta niitä ei ikinä pidä mennä heittämään pois. Perhana, oikea ruuvi oikeaan kohtaan on kun löytäisi kumminkin narikasta silinterihatun Svinhufvudin päähän eikä tarttis kumminkaan lähettää sitä reissulle Hankkijan lippis päässä...

Pekka
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Ja lusikka soppaan... :-D

Oon muutaman karmin meille tehnyt ja pääosin tehnyt kuten tuossa Pekan ohjeistuksessa mutta...karmilauta on ollut tuota hieman pyöristetyillä kulmilla olevaa valmista tavaraa ja pariin oveen oon tehnyt ihan "pitkästä tavarasta".Mua tuo ei ole kyllä häirinnyt vaikka parissa ovessa olevat orkkiskarmit ovatkin pyöristämättömiä.Kun aukko on listoitettu,ovi paikallaan ja maalattu pellavaöljymaalilla,ovissa vanhat helat ja painikkeet niin tuota pyöristyksestä johtuvaa epäkohtaa ei huomaa kuin Pekka!
Lisäksi meillä ei ole yksikään karmi seinän paksuinen vaan kaikissa on smyygilistat.Siinä olen Oton kanssa samoilla linjoilla että mun silmään noi smyygit on kauniit joskaan ei ehkä kaikista originaalein ratkaisu.
Kumpikin ratkaisu on mun mielestä täysin oikeaoppinen,kyse on enemmänkin makuasiasta.Meillä smyygeihin päädyttiin siksi että kun kaksi karmia oli originaaleja eivätkä ne olleet seinänpaksuisia niin muutkin tehtiin samanlaisiksi smyygeineen päivineen.
Tuossa smyygilistahommassakin on kyllä hyvän maun rajat tosi oleelliset eli tuo Pekan kolmos kuvan smyygi on sanalla sanoen kauhea. :lol:

Täytyy vielä lopuksi tunnustaa että oon kiinnittänyt pari karmia karmiruuveilla ihan karmin läpi... :shock:
Aioin kyllä tapittaa ja kitata nuo synninjäljet piiloon ettei uskottavuus perinteisten rakennustapojen kannattajana ole vaakalaudalla. :cool:
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
talo52
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja talo52 »

Täytyy vielä lopuksi tunnustaa että oon kiinnittänyt pari karmia karmiruuveilla ihan karmin läpi...
...ei kai tuo nyt mikään kauhea synti ole. Onko muoviset nastat karmiruuvien peittona vastoin uskontoa? Ei kai kukaan oikeesti lähde noita umpeen kittaamaan !!??

Ja ns. normaalirakentajille tiedoksi että kyllä ne risti- ja torxkantaset ruuvit kelpaa kittaamattakin. Siinä menee saranat ja karmit hajalle kun on aikansa yrittänyt ruuvinkantoja putsailla.
Toisaalta uraruuveissa se hyvä puoli että ne on helpompi putsata vanhasta maalista.
Vastaa Viestiin