Uuulan väripastat
Uuulan väripastat
Tietääkö kukaan mitä eroa on Uulan omilla pastoilla verrattuna Tikkurilan väripastaan ?. molemmat on M1 luokiteltuja eli voi melkein laittaa leivän päälle.kysyn siksi kun Uulan perooolikölymaali sävytettiin ennen tikkurilan pastoilla mutta nyt heillä on omat pastat ja hinta tietysti sen mukainen->hinta ero 50€ 9L purkissa tilattuna sävytettynä tehtaalla vs.paikalliseta maalikaupasta tikkurilan väreillä sävytettynä.kallistuisin tikkurilan pastoilla sävytettyyn vaihtoehtoon kun Uulan kartasta ei löydy oikeaa sävyä.
Aion homesuojata seinät uulan homesuojalla ennen maalausta (skrapausta/maalin poistoa speedheaterilla jokunen neliö....ennen kyseisiä toimenpiteitä)
Luulen että ainut haitta asiassa on että jos tulee tehtaaalle reklamaatiota,vetoaisivat varmaan "väärään"pastaan.
Aion homesuojata seinät uulan homesuojalla ennen maalausta (skrapausta/maalin poistoa speedheaterilla jokunen neliö....ennen kyseisiä toimenpiteitä)
Luulen että ainut haitta asiassa on että jos tulee tehtaaalle reklamaatiota,vetoaisivat varmaan "väärään"pastaan.
Re: Uuulan väripastat
Joskus kun kyselin, niin uulan pastat on tehty pigmentistä ja vernissasta. Eivät käy esimerkiksi vesiohenteisten maalien sävytykseen. Tikkurilan pastoilla sävytetään niitten kaikki maalit, vesi että liuotinohenteiset, joten kyllä niissä eroja taitaa olla. Sen tiedän, että Uula ei ota vastuuta jos tehty muiden pastoilla ja joku menee vikaan. Ei taida M1 luokituksia perinnemaaleissa tai tuotteissa olla missään, ei edes sävytystahnoissa.
Ja lisätääs vielä, että onko se tikkurilan sävykään edes tarkka kun tehdään semmoseen maaliin johon Tikkurilan tehdas ei ole suunnitellut pastoja laitettavaksi? Kallista se on sekin, jos tulee sutta ja sekundaa sävytyksen takia.
Ja lisätääs vielä, että onko se tikkurilan sävykään edes tarkka kun tehdään semmoseen maaliin johon Tikkurilan tehdas ei ole suunnitellut pastoja laitettavaksi? Kallista se on sekin, jos tulee sutta ja sekundaa sävytyksen takia.
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
Uula käytti aikaisemmin tikkurilan pastoja maaleissaan väitti liike joka on myynyt uulaa lähes niin kauan kun kun sitä on ollut markkinoilla ja myös että uulan pasta on M1 luokiteltua ??,sävystä piti muuten mainita että 1L koepurkin sävytys tiksin kartasta ainakin oikea.
Pikkaisen epäilen kyllä tuota väitettä. Miksi uula olis vaihtanu tikkurilan "helpon" sävytyksen nykyiseen melko työteliään näköiseen tahna+vaaka kikkailuun? Saattas olla, että myyntikin olis hiukan erilaista jos nuo maalit oikeesti taipus samaan sävytysjärjestelmään. Ja miten tuo muka olis saatu kaupiteltua liikkeille, myös yllä mainitulle. -Tee nyt vaikeammin kuin ennen...-Uula käytti aikaisemmin tikkurilan pastoja maaleissaan väitti liike joka on myynyt uulaa lähes niin kauan kun kun sitä on ollut markkinoilla
Olen samaa mieltä kanssasi myyjän väitteistä,sävyt saa tikkurilan kartasta kyllä oikein kun otin koepurkin uulan petroolimaalia sävytettynä tikkurilan pastalla mutta myyjä ei voinut vakuuttaa miten se käyttäyy ajanmyötä. maaleissa ollaan menossa Eu:ssa valiettavasti kaikennlaisiin vesiohtenteisiin maaleihin ja itse joitain huonekaluja kunnostaneena todennut että ei ole liuotin ohenteisten maalien voittanutta !!.saa nähdä milla tulevaisuudessa saa maalata talonsa.
Olemme vaimon kanssa päätyneet Uulan omaan sävyyn "hiekka" sävytettynä uulan omalla tahna sävytetyksellä kun sitä saa noin 120€/9L.
Olemme vaimon kanssa päätyneet Uulan omaan sävyyn "hiekka" sävytettynä uulan omalla tahna sävytetyksellä kun sitä saa noin 120€/9L.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Kyllä juttu on niin että Tikkurilan väripastat on teollisista "kemikaalipigmenteistä" tehty siinä missä Uulan aineet on maavärejä ja vernissaa. Kyllä mä sen maalikauppiaan sanoja ihan hirveesti ihmettelisin, voihan se olla että se on itte sotkenu Tikkurilan pastoja joukkoon alusta asti, mutta ei se oo sama juttu.
Monet maavärit on hyvinkin "laimeita" eli niitä tarvitaan todella paljon sävytykseen. Teollisissa pigmenteissä riittää se pari sormustimellista mämmiä purkkiin niin johan loistaa kaikissa sateenkaaren väreissä. Muun muassa tämän takia niitä tehdassekoitettuja sävyjä tarvitaan Uulalla, sinne pönttöön ei vaan kerta kaikkiaan mahdu niin paljon maaväripigmenttiä kuin mitä sävytykseen tarvittaisiin.
Itte oon ostanut Uulalta niitä kaikkein kirkkaimpia perusvärejä ja maalikaapissa on puulaatikollinen pigmenttejä. Pidän kaapissa vaan valkoista pellavaöljymaalia ja sävyttelen siitä sitten aina tarvitsemani sävyt. Ei meillä taida olla kotona tehtaan sekottamaa maalia kuin jossain spraypurkissa.
Pekka
Monet maavärit on hyvinkin "laimeita" eli niitä tarvitaan todella paljon sävytykseen. Teollisissa pigmenteissä riittää se pari sormustimellista mämmiä purkkiin niin johan loistaa kaikissa sateenkaaren väreissä. Muun muassa tämän takia niitä tehdassekoitettuja sävyjä tarvitaan Uulalla, sinne pönttöön ei vaan kerta kaikkiaan mahdu niin paljon maaväripigmenttiä kuin mitä sävytykseen tarvittaisiin.
Itte oon ostanut Uulalta niitä kaikkein kirkkaimpia perusvärejä ja maalikaapissa on puulaatikollinen pigmenttejä. Pidän kaapissa vaan valkoista pellavaöljymaalia ja sävyttelen siitä sitten aina tarvitsemani sävyt. Ei meillä taida olla kotona tehtaan sekottamaa maalia kuin jossain spraypurkissa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- vesahy
- Jäsen

1. Mistä pääkaupunkiseudulla kannattaa käydä kyselemässä Uulan maaleja, nimenomaan tehdassävytettynä alkuperäisllä pastoilla? Valitsemamme sävy on 2006 Vanilja. joten pastaa ei mene paljoa.
2. Sävytetäänkö myös valkoinen maali? Ainakin aikaisemmin liiteriin käyttämäni Tikkurilan Teho sävytettiin pienllä nokareella mustaa ja muistaakseni ruskeaa. Niin kummalta kuin se tuntuukin, niin lopputulos nurkkalaudoissa näytti silmään valkoisemmalta kuin pelkkä valkoinen perusmaali.
3. Voiko ja kannattaako myös sinkkivalkoinen pohjamaali sävyttää lähelle pintamaalia?
4. Onko panelien sively homeenestoainella ennen pohjamaalausta jo tårta på torta ja siten ajan ja rahan hukkaa?
2. Sävytetäänkö myös valkoinen maali? Ainakin aikaisemmin liiteriin käyttämäni Tikkurilan Teho sävytettiin pienllä nokareella mustaa ja muistaakseni ruskeaa. Niin kummalta kuin se tuntuukin, niin lopputulos nurkkalaudoissa näytti silmään valkoisemmalta kuin pelkkä valkoinen perusmaali.
3. Voiko ja kannattaako myös sinkkivalkoinen pohjamaali sävyttää lähelle pintamaalia?
4. Onko panelien sively homeenestoainella ennen pohjamaalausta jo tårta på torta ja siten ajan ja rahan hukkaa?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

1) Parasta palvelua oon saanut Töölön Tapetti ja Väri Oy:stä. Niillä on iso liike kehä kolmosen ja Turunväylän risteuksessä Muurlassa Espoosssa. Siellä on laaja valikoima noita ja myyjät osaa asiansa.
Toinen paikka on Maalarimestarien Oy Olarinluomassa, sielläkin on aika hyvä valikoima maaleja.
2) Myös valkoinen sävytetään, sitä kutsutaan maalarinvalkoiseksi. Ihan pelkkä valkoinen mali kellastuu kun pellavaöljy vanhenee maalissa. Kun sinne pistää pikkuisen nokimustaa joukkoon, niin maalista tulee aavistuksen verran harmaata ja se toimii vastavärinä kellertävälle sävylle. Sävytyksen voi tehdä itsekin hieromalla pikku tilkkaan vernissaa tai pineenitärpättiä mustaa pigmenttiä (oksidimusta) ja sekoittamalla sen sitten maaliin. Mustaa tarvitaan tosi vähän, kannattaa kokeilla muutama tippa kerrallaan ja sekoittaa aina välissä.
3) Ei. Ei se sieltä kuulla läpi, toisekseen se on sen verran läpikuultavaa ettei se paista muutenkaan. Jos maalaat pellavaöljymaalilla niin joudut joka tapauksessa vetämään kaksi pintamaalia ja se nyt viimeistään peittää.
4) Homma käy niin nopeasti että sutaise vaan. Onpahan sitten kaikki tehty.
Pekka
Toinen paikka on Maalarimestarien Oy Olarinluomassa, sielläkin on aika hyvä valikoima maaleja.
2) Myös valkoinen sävytetään, sitä kutsutaan maalarinvalkoiseksi. Ihan pelkkä valkoinen mali kellastuu kun pellavaöljy vanhenee maalissa. Kun sinne pistää pikkuisen nokimustaa joukkoon, niin maalista tulee aavistuksen verran harmaata ja se toimii vastavärinä kellertävälle sävylle. Sävytyksen voi tehdä itsekin hieromalla pikku tilkkaan vernissaa tai pineenitärpättiä mustaa pigmenttiä (oksidimusta) ja sekoittamalla sen sitten maaliin. Mustaa tarvitaan tosi vähän, kannattaa kokeilla muutama tippa kerrallaan ja sekoittaa aina välissä.
3) Ei. Ei se sieltä kuulla läpi, toisekseen se on sen verran läpikuultavaa ettei se paista muutenkaan. Jos maalaat pellavaöljymaalilla niin joudut joka tapauksessa vetämään kaksi pintamaalia ja se nyt viimeistään peittää.
4) Homma käy niin nopeasti että sutaise vaan. Onpahan sitten kaikki tehty.
Pekka
Oltakoon eräästä suurehkosta saksalaisesta ketjusta mitä mieltä hyvänsä, saivat juuri ison kasan pisteitä kun huomasin että heillä on kokolailla Uulan tuoteperhe hyllyssä. Ja sävyttävät Uulan omilla pastoilla. Näin ainakin väittivät ja oli niillä eri (lue: kalliimpi) hinnastokin kuin muilla. Ja kantistarjouksena 9l siedettävämmällä kustannuksella kuin täällä Itä-Uudellamaalla. Tosin tuolla ei hinnoista edes kannata yrittää keskustella.
-cahtty-
P.S. jos en väärin muista niin 1-ryhmä sävytys oli ~9e ja 2-ryhmä jo ~24e...
-cahtty-
P.S. jos en väärin muista niin 1-ryhmä sävytys oli ~9e ja 2-ryhmä jo ~24e...
- vesahy
- Jäsen

Vieläkös niillä teutooneilla on voimassa se tarjous, että jos jostain löydät samaa tavaraa samalta seudulta halvemmalla kuin mitä olet heille maksanut, niin saat erotuksen suoraan käteisenä kouraan? (Aika ovela tapa toteuttaa markkinatutkimusta, minun mielestäni).cahtty kirjoitti:Oltakoon eräästä suurehkosta saksalaisesta ketjusta mitä mieltä hyvänsä, saivat juuri ison kasan pisteitä kun huomasin että heillä on kokolailla Uulan tuoteperhe hyllyssä...
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Joo,vähän aiheeseen liittyen: Uula möi mulle ei-oota kysyessäni kromikeltaista petroliölöjyä erääseen kromikeltaiseen leikkimökkiprojektiin; syy kromikeltainen pigmentti ei sovi teollisena vai oliko synteettisenä värinä heidän tuotefilosofiaansa. Lisäksi kuulemma haalistuu nopeasti.
No, sotkin sitten itse ja hyvä tuli. Paitsi että kromikeltainen pigmentti ei liuennut valopetroliin -mihin esim. Järvinen kehottaa pigmentit sotkemaan. Vernissaan liukeni,
No, sotkin sitten itse ja hyvä tuli. Paitsi että kromikeltainen pigmentti ei liuennut valopetroliin -mihin esim. Järvinen kehottaa pigmentit sotkemaan. Vernissaan liukeni,
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
- vesahy
- Jäsen

Minä ostin kaksi kympin pönikkää Uulan Aitoa pellavaöljymaalia, vaimo valitsi sävyksi kaikkein hennoimman keltaisen eli vaniljan. Nyt kun olen sillä maalannut seinäpaneleita, niin se on alkanut näyttää turhan vaalealta, kunnon kontrastia nurkkalautoihin ja ikkunasmyygeihin ei taida syntyä. Nurkkiin voisi tietenkin valita uuden, tummemman sävyn mutta kun seinissä on vasta välimaalaus, niin viimeisen kerroksen voisi maalta hiukan vahvemmalla keltaisella.
Jos seinän sävyä vaihdetaan, niin minulla on sitten aivan liikaa sitä vaniljaa. Mietinkin nyt, että onnistuisiko sen uudelleensävyttäminen siten, että entinen sävytys huomioidaan ja "lasketaan pois" uuden sävyn pastamääristä? Siis avaamattomaan purkkiin.
Jos seinän sävyä vaihdetaan, niin minulla on sitten aivan liikaa sitä vaniljaa. Mietinkin nyt, että onnistuisiko sen uudelleensävyttäminen siten, että entinen sävytys huomioidaan ja "lasketaan pois" uuden sävyn pastamääristä? Siis avaamattomaan purkkiin.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Totta kai. Helpoin tapa sävyttää tuo on ostaa purkki Okraa (2020) ja hämmentää sinne maalin sekaan vispilällä. Nuo kaikki sävyt Okrasta Vaniljaan on samaa okraa sekoitettuna valkoiseen eri sekotussuhteilla.
http://www.uula.fi/suomeksi/varikartat/ ... artta.html
Teeitsetapa on todella tuo litran tai kolmen purkki okraa ja maalivispilä, mutta kaipa joku kauppa sen sävynkin sulle hakee lähelle jotain tehdasväriä. Ihan tarkkaa sävyä on vaikea saada varmaan enää jälkikäteen, niin että saman asian ajaa itse sekoittamalla. Niin mä nuo aina teen, ja oikeastaan töppäämisen varaa ei juuri ole.
Pekka
http://www.uula.fi/suomeksi/varikartat/ ... artta.html
Teeitsetapa on todella tuo litran tai kolmen purkki okraa ja maalivispilä, mutta kaipa joku kauppa sen sävynkin sulle hakee lähelle jotain tehdasväriä. Ihan tarkkaa sävyä on vaikea saada varmaan enää jälkikäteen, niin että saman asian ajaa itse sekoittamalla. Niin mä nuo aina teen, ja oikeastaan töppäämisen varaa ei juuri ole.
Pekka
Avaamattomaan purkkiin onnistuu ja sävy on tarkka. Avattuunkin ja hieman käytettyyn tahnoja voidaan lisätä mutta sävy ei tietenkään silloin pidä paikkansa. Seuraava sävy kartassa on Olki. Olki sävyn tarvitsemista tahnojen grammamäärästä lasketaan vain pois jo purkissa olevat Vanilja sävyn tahnamäärät ja sävytetään purkki uudelleen. Ihan helppo juttu. Nauris on vielä sellainen sävy, mikä tuohon valkoiseen (tai siis mahdollisesti Vaniljaan) saadaan tehtyä. Sitten meneekin sävytyspohja b:ksi, jossa on puolet vähemmän valkoista pigmenttiä kuin valkoisessa perusmaalissa. Itsekin voi tietysti sävyttää perusmaalilla mutta kyllä se äkkiseltään aika askarteluksi ja kokeiluksi menee.Jos seinän sävyä vaihdetaan, niin minulla on sitten aivan liikaa sitä vaniljaa. Mietinkin nyt, että onnistuisiko sen uudelleensävyttäminen siten, että entinen sävytys huomioidaan ja "lasketaan pois" uuden sävyn pastamääristä? Siis avaamattomaan purkkiin.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Janetski kirjoitti:Itsekin voi tietysti sävyttää perusmaalilla mutta kyllä se äkkiseltään aika askarteluksi ja kokeiluksi menee.Tosin Pekka tehnyt varmasti noita paljon, joten kokemus tekee tässäkin kohtaa mestarin.
Mä olen yhäkin ikuisesti katkera, että se vanha hyvä värikartta prosenttitaulukoineen "kaupallistettiin" tuoksi nykyversioksi
Mulla on vissiin joku paha karma noiden tehdasmaalien sopimattomuuden kanssa. Toissa viikonloppuna piti vaihtaa vanhempien mökillä kiuas ja pata, ja sinne otin sitten valmiin purkin Pestoa seinään. Eihän se mun valkkaama sävy kelvannut, vain meidän perheen hippityttö tykkäsi ja muiden mielestä se oli liian oranssia. Piti sitten käydä rautakaupasta hakemassa pikkupurkkiin muutamaa Tikkurilan pastaa ja säätää se sitten arvostelijoiden läsnäollessa sen näköiseksi että kelpasi
Pekka
P.S, kun päivitätte Uulalla taas värikarttaa, niin laittakaa ihmeessä niitä prosenttilukuja näkyviin, mahdollisesti muutakin sävytystietoa. Loisi aika pro-tunnelmaa kertoa asiakkaille että näitä saa valmiina, mutta että meidän maaleja käyttää niinkin Taiteelliset Ammattilaiset että haluamme jakaa viisautta muillekin. En nyt oikein osaa selittää että mitä tarkoitan, mutta ainakin itselleni tekee suuren vaikutuksen se että asiakkaille tulee olo että heihin luotetaan, jos tietyllä tavalla paljastetaan sellaisia asioita joita muut tehtaat ei paljasta. Jos kilpaillaan vakavasti "kemikaalimaalivalmistajien" kanssa, niin tuntuisi viisaammalta kilpailla selkeästi eri keinoin, vaikkapa kertomalla että "meidän maalit on niin yksinkertaisia ja helppoja että voit vaikka itte sekoittaa sävyt, toisin kuin noilla kryptisillä kemikaaleilla tehdyillä maaleilla".
Tuota nykyistä systeemiähän ei ole mitään tarvetta hävittää, onhan nuo nimet helpompia kuin muistaa ulkoa koodi. Mutta en mä oikein tiedä että mitä etua sävyjen "pimityksestä" on, kun ne osaa kuitenkin kuka vain vähän harjoitellut toistaa itse. Isoin osahan noissa on tosiaan vain saman sävyn sarjoja.